Fabelagtig TSI Polo

Polo 1.2 TSI på Sardinien (foto - Henrik Dreboldt)

Polo 1.2 TSI på Sardinien (foto - Henrik Dreboldt)

Brysk og maskulin med en visuel attitude som Tøfting efter en ureglementeret eftertackling. Det lyder ikke som en Polo.

Siden 2001 har Volkswagens mini nemlig faldet i med mængden som en overvægtig halvvissen roligan på Trianglen efter en landskamp. Kedelig, træt og karakterløs. Men med femte generation af Polo fortsætter Wolfsburg de bramfri takter der akkompagnerede designs som Scirocco, Passat CC og den nye Golf.

Og deraf den indledende karakteristik. Polo har fået maskulin karakter og et design der fungerer andre steder end i hjemmeplejen.

Oceaner af TSI overskud

Sardiniens snoede bjergveje ligger asfalt til Volkswagens præsentation af den nye Polo. Første testbil er topmodellen Highline med den helt nye 1.2 liters TSI motor på 105 hestekræfter. En bil der ikke er bleg for en hurtige kurvekombination.

Sikker på benene og med masser af TSI-overskud tackler den kurve efter kurve, og stigning efter stigning. TSI konceptet imponerer i den lille Polo, hvor en turbo hiver de ekstra kræfter ud af den lille 1.2’er – med en gedigen brændstofbesparelse som bonus. 105 hestekræfter og et blandet forbrug på 18.2 km/l er flot i mini-klassen.

Lomme GTI

Priserne på VW Polo 1.2 TSI er endnu ikke på plads, men regne med +250.000. For de penge får du en velkørende og ekstremt velgennemført lomme GTI.

3 thoughts on “Fabelagtig TSI Polo

  1. Hey Henrik

    Jeg læste lige din artikel i Berliske “Bilen”, hehe tænkte at det måske var dig der havde skrevet den, og sørme jo. Men jeg må give dig ret, det virker til at blive en meget vellykket bil fra VW 😀

    1. Hey MArtin,

      Ja det var mine Polo skriblerier der havde fundet vej til Berlingske Bilen. På søndag står den på Audi TT RS, og så bliver det rigtigt vildt.
      Talte i øvrigt med en VW designer om forskellen på Polo og Golf, og han sagde, at mens Golfen bliver udviklet evolutionært og nænsomt, så skal Polo’en genopfindes på ny ved hvert andet generationsskifte. Polo må godt være fræk, mens Golf skal signalerer kontinuitet.
      Derudover gjorde han meget ud af VW’s nye signaturfront som Walter de Silva står bag, og det er dens skyld, at Polo og Golf ligner hinanden så meget. Bagfra derimod er der himmelvid forskel, og jeg mener Polo’en er mere sin egen efter at have set den i levende live, end jeg gjorde før turen.

      1. Hey Henrik

        Det lyder som en god forklaring på det nye design. Så giver det også mere mening at designet ligger så tæt op af hinanden, men samtidig kan jeg godt se det med skiftet, det er meget større hos Polo’en end Golf’en.
        Lyder som en rigtig spændende tur, ser frem til at læse om Audi TT’en.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s