Magna sparker røv!

Så blev det en kendsgerning. Den canadisk/østrigske komponent og bilproducent Magna løber sammen med nogle russiske investorer med Opel.

Den klassiske Mercedes G-klasse firehjulstrækker har været samlet hos Mangasteyr i Østrig siden 1979. (foto - www.magnasteyr.com)

Den klassiske Mercedes G-klasse firehjulstrækker har været samlet hos Mangasteyr i Østrig siden 1979. (foto - http://www.magnasteyr.com)

Lyder umiddelbart en kende betænkeligt. Magna er dog et imponerende selskab med en flot historie udi profitmageri i automobilbranchen. Noget Opels ejere GM har haft mere end almindeligt svært ved, siden japanerne introducerede amerikanerne for biler der ikke falder fra hinanden efter et par år. 

Den russiske forbindelse

Den russiske forbindelse har dog gjort Magna en smule suspekt. Derfor holdt jeg til det sidste på Fiat som nye Opel ejere. Men efter at have kigget canadierne og deres russiske forbindelser efter i kortene, bliver jeg mere og mere begejstret for Magna.

Magna producerer biler som Chrysler C300 (til det europæiske marked), Aston Martin Rapide og den legendariske Mercedes Geländerwagen på sin fabrik i Østrig, og det fortjener en tillidserklæring fra verdens bilnørder.

Ejeren af Magna startede som fattig immigrant i 50’erne med ingenting, og lever i dag efter ordsproget: ”Den der har guldet har det sidste ord – og jeg har guldet”, så han virker umiddelbart kompatibel i et match med de hårdhændede russere, og kan være en garant mod korruption og østbureaukrati. 

Vodkapromille

Den russiske forbindelse har sikkert tjent sine penge på våbenhandel og menneskesmugling, men man skal jo ikke pleje omgang med gangsterne for at køber en ny Opel, og omkostningsniveauet i Rusland er lavere end i Tyskland, så på langt sigt er det ikke tosset at flytte en del af produktionen af Opel østpå.

 Så held og lykke herfra til den nye konstruktion, der falder endeligt på plads i starten af juli. Spørgsmålet på langt sigt bliver så, om en stribe vodkahærgede russere kan producere biler på tysk kvalitetsniveau. Svaret er givetvis nej, men så er det da godt at man kan købe en røvfuld koreanske robotter til at gøre det grove arbejde, for russerne kan vel nok trille bilerne fra samlebåndet til autotransporterne med kurs mod Vesteuropa, med en lille vodkapromille i blodet…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s