Cruze og en lugt af Highway Diner

Imponerende. Ud fra førstegangsindtrykket er der ingen anden dom. Cruze er en visuel helhed med en brovten amerikansk attitude der lugter mere af Highway Diner og snurrekaffe i stride strømme, end af stegte nudler og asiatisk tigerøkonomi.  Basismodellen koster 209.995 kroner, men slagtilbuddet i Cruzeprogrammet er testbilen til 249.995 kroner i LT-udstyrshabit. Specifikationsarket lover 141 benzinhestekræfter, integreret navigation, læderstue, cruisecontrol og klimaanlæg. Mangler bare 200 kilometer amerikansk Highway uden trafik, så er alle ingredienserne til en time i roadmovieklicheen på plads.

Chevrolet Cruze har bragt noget amerikansk attitude til en europæisk Chevyfest der har lugtet af stegte nudler alt for længe...

Chevrolet Cruze har bragt noget amerikansk attitude til en europæisk Chevyfest der har lugtet af stegte nudler alt for længe...

 

Håbet er lysegrønt

Er næsten ked af at starte bilen, for hvad nu hvis illusionen vælter som som et korthus i en sval sommerbrise. Vil så gerne have at bilen fortsætter med at imponerer, for med de priser og det udstyrsniveau er den en bombe under golfklassen. Drejer nøglen og 1.8’eren vågner døsigt op. Er samme motor som Opel promenerer i basisinsigniaen, og her dumper den på den store klinge. For lidt saft og kraft for højt i omdrejningsspektret. Men i Cruze har den lidt mindre at slæbe på, så håbet er lysegrønt.

Fabelagtig kabine

Fremragende kabine med fin finish og funktionelt design

Fremragende kabine med fin finish og funktionelt design

Inden motoren får mulighed for rigtigt at strække sig ud, så sælger kabinen produktet som 30 grader i skyggen sælger sodavandsins på stranden. Læderkabinen er af en imponerende kvalitet, og med læder i føren og på dele af instrumentbordet, får Cruze topkarakter på feel-good-skalaen. Væk er den hårde koreanerplast fra fordums Daewoos og begynderchevroleterne, og det samme gælder de eksperimentelle indretningsarkitektoniske fejldispositioner. Kabinen er som eksteriøret selvsikkert og muskuløst, og selvom kromringene omkring ur-arrangementet forekommer lige selvhævdende nok på den stestson-og-stort-bæltespænde-agtige måde, så går det an da stilen er gennemgående.

Åhhh nej, ikke igen

På motorvejsrampen får 1.8’eren alt det benzin ventilerne kan håndterer, og det går da også jævnt derudad. Ved 110 føles den behageligt, mens omdrejningstælleren ryger op lige under 3500 omdrejninger i minuttet ved 130 km/t. Lige i overkanten hvis man kører meget på motorvej, og her havde et sjette gear pyntet på både lydkulissen og brændstoføkonomien. Motoren præsterer bedre end i Opel Insignia, men ikke meget. På landevej er den træg ved overhalinger, og de 141 hestekræfter skal man helt op i 6200 omdrejninger i minuttet for at hilse på. Den kan godt flytte sig, men så skal den have pisk som en kamel i et arabiskkamelvæddeløb – I ved, et af den slags hvor taberen efterfølgende hænges ud som en dilettant og dårlig elsker og dernæst stenes med overmodne dadler. Det lyder ikke kønt og matcher ikke flertallets køretemperament. Særligt ikke det tilbagelænede Chevroletpublikums.

På en kurvet b-vej

Forlader motorvejen for at finde en kurvet b-vej, for at få fordommene om den bløde undervogn bekræfter. Konklusionen lyder allerede: God pris, flot udstyr, flad motor og flødeskumsblød undervogn. Igen overrasker Cruze imidleretid. Styringen er god og undervognen stram. Det legendariske Chevrolethandicap er skrevet ud af historien om Cruze, for den æder kurverne skarpt og præcist med nærmest germansk præcision. For fuld pedal lægger den ikke op til nævneværdig understyring, og da ESP’en træder til, er fornemmelsen snarer end neutral udskridning over alle fire dæk, end en ukontrolabel snurretur.

Dieselkuren

Førstegangsindtrykket er næsten intakt. Bortset fra motoren er Chevrolet Cruze et stykke notorisk imponerende automobil set i sammenhæng med prisen. Dem der troede de havde skudt papegøjen med en Epica må slå sig i skovmandsskjorten når de ser den mindre, men på alle måder federe, Cruze, næste gang de er forbi til service.  Og det med den bovlamme 1.8’er finds der råd for. Cruze kommer med en to-liters dieselmotor på 150 hestekræfter, og den koster blot 25.000 kroner mere end 1.8’eren i samme imponerende udstyrstrim. Og selvom diesel og amerikanske autoaspirationer lyder lidt som en cocktail rystet på mælk og hvedeøl, så bliver Cruze diesel dog bilen der får den flotteste anbefaling herfra. En bil der på udstyr, motor, design og pris er suveræn i mellemklassen. Og så håber jeg i øvrigt at GM får pillet den 1.8’er af plakaten snart. Orker ikke at skrive grimme ting om den endnu engang, og tror faktisk ikke at nogen vil savne den.

 

Chevrolet Cruze i tal

Pris                                                   fra 209.995 kroner

Motorversioner                          1.6 liter benzinmotor på 113 hestekræfter

                                                          1.8 liter benzinmotor på 141 hestekræfter

                                                          2.0 liter dieselmotor på 125 hestekræfter

                                                          2.0 liter dieselmotor på 150 hestekræfter

Brændstofforbrug                     1.6/1.8/2.0D/2.0D(150)

                                                          14.7/14.7/18.2/17.9 km/l

Præstationer                               1.6/1.8/2.0D/2.0D(150)

                                                          0-100 km/t på 11.8/10/10.3/8.7 sekunder

                                                          Topfart – 185/195/196/210 km/t

One thought on “Cruze og en lugt af Highway Diner

  1. Ååååhh neeeeeiiij endnu en bil ud af jeg ved ikke af hvor mange med “stram undervogn – så velkommen i klubben af total ens biler med røvstiv affjedring

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s