Kontinentalkrydsende Porsche

 Der står den så udenfor ankomsthallen i Münchens lufthavn. Porsches nye firepersoners Panamera. Øjnene æder den råt, men spørgsmålet om designet forbliver ubesvaret. Panamera har været længe ventet, og de utallige fotos har efterladt beskueren med en nagende tvivl. Har Porsche ramt ved siden af? Det ene øjeblik er den elegant, det næste langtfra.

 

 

 

Panamera er en fremragende bil hvor kun designet ikke sidder lige i værktøjsskabet!

Panamera er en fremragende bil hvor kun designet ikke sidder lige i værktøjsskabet!

I blogsfæren får den en ublid medfart, og Porsches insisteren på at alle deres biler skal lugte af 911’er (Det er det de kalder Porsches design-DNA), bliver næsten for tvungent i tilfældet Panamera. Resultatet er en bil der fra flere vinkler ligner en 911 der er flyttet lidt for tæt på en McDonalds med en rabatordning for supersportsvogne. Mens fronten er dynamisk og aggressiv, så giver det femdørs design hækken et gumpetungt skær. Set lige bagfra er den skarp, men bevæger man sig ud til siden så bilen beskues skråt bagfra, så begynder det at lugte af Chrysler Crossfire. I 80’erne fik Porsche en ørefigen med 924, 944 og 928-modellerne, der ikke lignede ’rigtige’ Porscher og derfor ikke solgte. Men spørgsmålet er, om den lektie forhindre Porsche i at tænke frit når de udtænker nye modeller, for bliver det ikke for rigidt hvis alle biler der udtænkes i Zuffenhausen skal ligne den populære hækmotoriserede 911?

 

Taler til instinkterne

Mens designet er svært at blive klog på, taler motorlyden til mandens instinkter. Dirigerer bevidstheden som lyden af en kapsel der forlader en iskold øl eller en smuk kvindes hviskende opfordringer med en undertone af opstemthed. Noget der får en til at slukke for det 79.000 kroners Burmester audioanlæg, rulle vinduerne ned og smile fra øre til øre over udsigten til en mororvejstunnel. Så snart betonen omslutter bilen får den fuld skrald. Trommehinderne tæskes med den på en gang aggressivt mekaniske og amerikansk tilbagelænede lyd af V8’eren på 4.8 liter med biturbo – der naturligvis leverer en frydelig undertone af turbohvislen. 500 hestekræfter og 700 Nm siger specifikationsarket. Det er Le Mans møder Highway 66, og man skal være typen der lænker sig til en synkende olieplatform i naturens navn, for ikke at blive forelsket i Posches nye Panamera i selvsamme øjeblik.

Skarp som en sportsvogn, komfortabel som en limousine og funktionel som en stationcar – alt sammen uden at gå på kompromis med Porsches DNA. Det var målsætningen da udviklingsholdet satte sig om bordet i Zuffenhausen med et stykke blankt papir. Motor og transmission er fra Porsche Cayenne – modificeret til Panamera, mens resten af bilen er ny fra A-Z.

Livet ved 302 km/t

På motorvejen fra München Lufthavn sydpå mod Garmisch Partenkirchen, ruller Panamera sig ud som en GT-vogn i sin egen liga. Tyskernes liberale hastighedsbegrænsning og mangel på samme, giver biler som Panamera mulighed for vise alle sine GT-facetter, og Panamera Turbo med 500 turboheste og 700 Nm moment svæver ubesværet af sted med 200 km/t. Et minimalt vip med højrefoden, og speedometeret siger 220 km/t. Overskuddet er fabelagtigt, og det stopper ikke der. Ved et hurtigt tryk på speederen leverer turboen et ekstra boost på 10 procent, og med 770 Nm rykker Panamera hurtigt mod de 300 km/t.

Den syvtrins PDK-gearkasse skifter hurtigt og sikkert, og vil man selv deltage i løjerne, så er der skiftegreb på rattet. Er helt utroligt så retningsstabil og flydende den er ved +250 km/t.

Porsches PASM, der er et aktivt affjedringssystem, holder styr på luftaffjedringe så bilen præsterer så godt som ingen krængning i kurverne. Ujævnhedderne – de få der er på autobahn – udlignes sublimt, og Panameras evner som kontinent-krydsende GT understreges kilometer for hurtigt passerende kilometer. Ved plus 250 km/t fjernes de sidste unoder ved at indstille undervognen til Sport Plus. Det strammer op, og selvom det koster lidt marginalkomfort, så giver det endnu bedre føling med vejen og bilen.

Endeligt et lige stræk og speedometeres rammer 302 km/t. Der røg endnu en motorjournalistisk mødom, og det langt mindre dramatisk end forventet.

Efter den lille flirt med livet ved formelhastigheder, tages bagsædet i brug. Der er benplads til basketstjerner og man kan tale sammen med chaufføren ved 200 km/t, uden at hæve stemmen. Komfort og sportslige dyder er i den grad bekræftet på motorvej, og det samme er bilens evner som limousine. Men først på de små alpeveje afslører Panamera, om man kan lave en fem meter lang bil der vejer to tons som stadigvæk oser af agil Porsche.

Imponerende kurvetalenter

Mens kulissen er lige til alpehue og lædershorts med seler, er Panamera indstillet til kurvekørsel. Stadigvæk i Sport Plus ligger den skarpt i hårnålesvingene. En enkelt Corolla Verso passeres og der er fri bane. Kun en enkelt gang er bilen ved at miste fodfæstet, da en modkørende Zafira – er øjensynligt den tid på året, hvor MPV’erne er mest aktive i Bayern – tøffer frem bag træerne med kurs lige mod idealsporet. Her giver firehjulstrækket en ekstra hånd, og bilen tvinges hvinende igennem en skarpere kurvevinkel end først planlagt. Her mærker man bilens tyngde. Den er tydeligvis ikke nogen 911’er, men den er imponerende meget mere, end så mange andre to-personers sportsvogne.

Porsche er i den grad lykkedes med at leve op til deres målsætning om at lave en firepersoners Gran Turismo med både limousine og skarpe sportsvognskvaliteter – uden at gå på kompromis med det besungne Porsche-DNA. Nu skal køberne vurdere, om målsætningen er den rigtige. Porsche satser på at sælge 20.000 Panameras om året, det er meget ambitiøst for en fabrik der kun producerer omkring 100.000 biler om året, hvoraf de 50.000 er Cayenne. Men det sagde man også da de første salgsmål for Cayenne blev meldt ud, og den har sprængt alle forventningsrammer.

 

Porsche Panamera 4,8 Turbo

 

Ydelse: 500 hk ved 6000 o/min.

Moment: 700 Nm ved 2250 o/min.

0-100 km/t: 4,2 sekunder

Topfart: 303 km/t

Forbrug EU-miks: 8,2 km/l

CO2 udledning: 286 g/km

Vægt: 1.970 kg.

Bagagerum: 432 liter

Længde/Højde/Bredde: 497/142/193 cm

Årlig ejerafgift: 8.500 kroner

Pris inkl. Levering: 2.906.514 kroner

Motor: V8 4.806 cm3

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s