Mærket der nægtede at dø

Audis 100-årige historie er historien om August Horch, Karl Benz, Sachsen, Bayern, to verdenskrige, Volkswagen og en dansk ingeniør ved navn Jørgen Skafte Rasmussen. Det er 100 års kontinuerlig tumult og dødskamp, og først i 80’erne blev Audi sikkert inventar i den dyre ende af den globale autoindustri.

Ser man bort fra smutteren på Le Mans, så står Audi i dag på toppen af mærkets karriere. Deres modelprogram har aldrig været større, årsproduktionen har passeret millionen og så har de sejret sig selv til legendestatus i 80’ernes turbopumpede rallymiljø og over de seneste 10 år på Le Mans. Men i modsætning til Mercedes og BMW har det aldrig ligget i kortene, at det skulle gå Audi som det gik. I virkeligheden er det lidt af et under at mærket overhovedet har overlevet dets første 100 turbulente og krisefyldte år.

Rallyracerne der i 80'erne slog Audi's navn fast som andet end konservative tyske familiebiler

Rallyracerne der i 80'erne slog Audi's navn fast som andet end konservative tyske familiebiler

Historien om Audi tager sin begyndelse da den unge ingeniør August Horch starter hos Karl Benz i 1896. Her lærer han at lave biler. Efter nogle år får han blod på tanden og grundlægger A. Horch & Cie, og i 1901 triller den første Horch ud i hestevognsporet foran fabrikken i Köln.

Et par fabriksflytninger og et internt opgør senere, bliver August smidt på porten. Han er imidlertid stålsat på at producerer biler, og da hans tidligere kompagnoner i Horch forbyder ham at lave biler under det navn, foreslår sønnen den latinske udgave af ordet, og hermed er Audi navnet født. Den 16. juli 1909 starter August Horch produktionen af Audi-biler på en fabrik i Zwickau i Sachsen. Det er den dato Audi fejrer i Ingolstadt, når de den 16. juli i år fejrer mærkets 100 års jubilæum.

Det er den officielle historie. Men historien kunne lige så vel være startet i Nakskov i sommeren 1878 hvor Jørgen Skafte Rasmussen bliver født. Han vokser op, bliver ingeniør, flytter til Tyskland og grundlægger i 1916 DKW (Damp Kraft Wagen)med en ambition om at levere dampdrevne biler til den tyske hær. Det projekt mislykkedes, men i 20’erne får DKW stor succes med to-takstmotoriserede motorcykler og biler.

Datidens finanskrise vælter dog ind over Tyskland i starten 1930’erne, så staten dikterer en fusion af de fire bilmærker Audi, DKW, Horch og Wanderer under navnet Auto Union. Det er ved den lejlighed at logoet med de fire ringe – et for hvert mærke – bliver til. Allerede i 1934 slår Auto Union sit navn fast med modellen Type A. Et sølvfarvet 16-cylindret monster med aluminiumsmotor og 295 hestekræfter. Bilen vinder flere Grand Prix’er og sætter adskillige verdensrekorder.

Jørgen Rasmussen fortsætter aktivt i Auto Union efter fusionen, men under Anden Verdenskrig mister han alt, og efter krigen flytter han tilbage til København. Hans ideer med forhjulstræk og to-taktsmotorer overlever dog krigen, og i Østtyskland bliver resterne af DKW grundlaget for efterkrigens Wartburg, mens man i Bayern genopliver Auto Union og åbner en fabrik i Ingolstadt. Første bil er modellen F8 med forhjulstræk og to-takts motor, akkurat som efter Jørgen Skafte Rasmussens opskrift. I 1959 overtager Daimler-Benz Auto Union, men fem år efter sælger de fabrikken i Ingolstadt til Volkswagen som også overtager rettighederne til mærkerne under Auto Union paraplyen.

I 60’erne falder interessen efterhånden for de små to-takts biler, og da DKW-navnet er sværtet ind i en tung to-takst os, beslutter Volkswagen at relancerer bilerne fra Ingolstadt under det hengemte Audi-navn. Efter fusionen med NSU lander den første Audi 100 i 1969. Hurtigt følger Audi 80 der afføder VWs egen Passat og i 1974 kommer Audi 50 der bliver til VW Polo.

I 70’erne er Audi et konservativt mærke. Bilen datidens succesrige revisor ville købe. Men med udviklingen og lanceringen af den første Audi Quattro i 1980, står den fordom for fald. Et enkelt reklamestunt hvor Audi sender en Audi Quattro op ad en skihopbakke i Kaipola i Finland, slår bilens image fast som en bil der aldrig, aldrig mister vejgrebet.

Den efterfølgende massive succes på rallyruterne verden over børster skællene af de lidt kedelige Audiskulderpuder, og op igennem firserne og først i halvfemserne, slår Audi sit navn fast som et mærke med fokus på køredynamik og stilrent design. I 1996 går man helt over til de nye A-modelbetegnelser, og modeller som A3, A4, A6 og A8 tegner mærket ved årtusindskiftet.

I de seneste 10 år har Audi opnået legende status på Le Mans med 8 sejre på 9 år, og modelprogrammet har både fået et sportsligt ben med TT og R8 modellerne, og et SUV-ben med Q5 og Q7. I 2008 producerede Audi for første gang over 1 million biler, og i 2009 lancerer de flere nye modeller end nogensinde før.

Selvom Jørgen Skafte Rasmussen døde i al ubemærkethed i København i 1964, så kan bilskrædderne fra Ingolstadt sende ham en kærlig tanke når de fejrer mærkets 100 år i denne måned. Var de ikke for hans pionærarbejde udi to-taktst motorer og forhjulstræk, havde der næppe været nogen 100 års dag at fejrer d. 16. juli.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s