Lastvognsmøddommen

Er i Stuttgart til Mercedes Tech-day. En dag hvor Mercedes præsenterer deres seneste påhit. Har flere fede ting på blokken men mere om det senere her på bloggen.

Testbilen var sort og det foregik på asfalt, men det var et Unimog-drog som denne...

Testbilen var sort og det foregik på asfalt, men det var et Unimog-drog som denne...

Nu skal det handle om Unimog. Mercedes’ offraod lastbil. Det fede ved sådanne her arrangementer, er, at de ofte foregår på en lukket bane. Derfor kan lastvogns-mongoler som jeg komme bag rattet på en rigtig truck – uden at have den fjerneste idé om, hvordan svinet skal tackles. Optur.

Har ikke den fjerenste idé om hvordan den køres, og co-driveren taler piginengelsk på den prøjsiske måde. Uforståelig til et 8-tal på en skala fra 0-10.

Gearet er automatisk så det er ikke atomfysik. Speederen i metallet og dyret rumler. 1700 o/min., og næste gear ligges ind. Kan også selv skifte gearerne men kan overhovedet ikke danse i takt med lastvognens lave omdrejninger. Så kommer der et sving. Crap. Bremser pænt sent og det går noget langsommere med at få ekvipagen ned i fart. Krængningen er markant og kun med nød og næppe undgås keglerne.

Et par runder senere og jeg er klogere. For det første lover jeg aldrig mere at skærer ud foran en lastbil og tvinge den ned i fart. Ved nu hvor lang tid det tager at komme op i fart. Og to, skal aldrig have kørekort til lastbil. Det fjerner absolut alle elementer af køreglæde ved kørslen. Aldrig over 2000 o/min. Og umuligt at tage en kurve ved over 35 km/t…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s