Cleartec gør Colt grønnere

 

 

 

Cleartec får over 20 km ud af en liter benzin - det er god økonomi...

Cleartec får over 20 km ud af en liter benzin - det er god økonomi...

Det er ved at være nogle år siden, at Mitsubishi Colt charmerede motorpressen til titlen som årets bil 2005. Siden har den oplevet et facelift der tonede dens friske dyder lidt ned til glæde for de mere konservative bilkøbere samtidigt med at prisen også blev sænket. Udvandet er et stærkt ord, men den mistede lidt charme ved den lejlighed. Nu er den dog tilbage i et veltilrettelagt udbrud med efternavnet Cleartec. Veltilrettelagt fordi den rammer lige ind i den miljøbølge der vælter ind over bilbranchen for tiden, og Cleartec byder virkeligt på økologiske landvindinger.

Besparelser på op til 20 procent

Mitsubishi har simpelthen gået 1.1 og 1.3 versionerne af Colt igennem med den brændstofbesparende tættekam, og det er der kommet en 17-20 procent besparelse ud af. 1.1-modellen går fra 17,5 til 20,4 km/l og 1.3’eren fra 16,7 til 20,0 km/l. Udover det sparede brændstof betyder det samtidigt, at begge modeller kommer ned på 520 kroner i årlig grøn ejerafgift. Så bliver det ikke meget billigere.

 

Teknikken bag

 

Besparelserne er fundet flere steder, men 1/3 del stammer fra bilens start og stop system – døbt ’Automatic Start & Go’ i Mitsubishis terminologi (AS&G). Når bilen holder stille, står i frigear og koblingen slippes går motoren ud. Så snart koblingen trædes ned starter motoren så igen. Simpelt men kun rigtigt effektfuld i meget tæt bytrafik, ved sløve lyskryds og den lejlighedsvise jernbaneoverskæring.

De resterende 2/3 dele er fundet ved at monterer dæk med mindre rullemodstand, højere gearing, ændrede knastaksler og stempler, motorolie med lavere viskositet (mindre friktion i motoren) og så lader batteriet ved motorbremsning, så der er krudt til at drive AS&G-systemet.

 

En besparende hverdag 

 

Bortset fra AS&G systemet mærker man ikke meget til teknikken i trafikken. Colt Cleartec virker ligeså viril som inden sparerunden, og testbilen med 1.3 liters motor gør det rigtigt pænt med sine 95 hestekræfter – om end man skal helt op til omkring de 6000 omdrejninger i minuttet for at finde dem, og der er Colt ikke længere så økonomisk. 0-100 km/t er klaret på 10.6 sekunder og topfarten er 180 km/t, og det lugter jo af alt andet end utilstedelig langhåret sparekørsel.

Under testen kom bilen ikke op på de 20 km/l som specifikationsarket lover. Det skal imidlertid tilskrives en overvægt af motorvejskilometer, og når Colten kører 130 km/t, så er omdrejningstælleren over 3300 o/min., og så stiger 1.3’erens tørst markant. Men kan man regne med kørecomputeren, så virker Colt Cleartecs forbrug beskedent på landevej og i byen, så ingen tvivl om, at Cleartec nok skal give besparelser på brændstofbudgettet. Med et sjettegear kunne Cleartec også gøre sig i rollen som motorvejspendler. Lad det være en opfordring til ingeniørerne når næste facelift skal udtænkes.

 

Stor ros

 

Cleartec er et på alle parameter prisværdigt tiltag fra Mitsubishi. Besparelserne er imponerende og bringer Colt Cleartec frem som en af de allermest økonomiske benzin-minier. Bedst af alt er dog, at Mitsubishi ikke lancerer Cleartec som en pebret premiummodel i programmet, hvor folk så får lov til at lægge 15.000 ekstra for at kører økonomisk. Alle 1.1 og 1.3 modeller er simpelthen udstyret med Cleartec-teknologien, og det kunne de andre bilproducenter lære noget af. For hvorfor ikke rulle de brændstofbesparende tiltag ud i hele modelprogrammet, når nu man har bevist at man kan finde 15 procent ekstra på brændstoføkonomien? Priserne på Colt ser skarpe ud, så selvom den er ved at være gammel i gårde, gør Cleartec-teknologien igen Colt til et interessant alternativ i klassen.

Bilen til denne uges biltest er venligst udlånt Mitsubishi i Køge, hvor den kan ses og prøvekøres.

 

Mitsubishi Colt Cleartec i tal

 

Pris fra 129.997 kroner – testbilen koster 159.998 som 1.3 i intense Coolpack udstyr

Motorversioner 1.1 på 75 hestekræfter

1.3 på 95 hestekræfter

Brændstofforbrug 1.1/1.3

20.4/20.0 km/l

Præstationer 1.1/1.3

0-100 km/t på 14.1/10.6

Topfart – 165/180 km/t

Halvårlig grøn ejerafgift 1.1/1.3

520/520 kr.

 

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s