Først den ene vej og så den anden vej…

Cayenne er baseret på VW Touareg. Den gav Porsche rigtigt mange penge på kistebunden, gjorde overtagelsesforsøget på VW muligt, og betød i sidste ende, at Porsche knækkede halsen og må melde sig ind i VW-familien...

Cayenne er baseret på VW Touareg. Den gav Porsche rigtigt mange penge på kistebunden, gjorde overtagelsesforsøget på VW muligt, og betød i sidste ende, at Porsche knækkede halsen og må melde sig ind i VW-familien...

Det er den klassiske historie. Om magt, følelser, grådighed og dyre biler. Kun tekstforfatterne til 80’er serien Dallas kan skrive fiction så det matcher historien mellem de to tyske automobilproducenter Volkswagen og Porsche. En historie der længe så ud til at ende med, at Porsche skulle overtage giganten Volkswagen, men som en finanskrise og nogle arabere senere lader til at få præcist modsatte udgang. At Volkswagen overtager Porsche.

Tilløbet til den nuværende kulmination startede tilbage i 1992. Porsche var på spanden og forfremmede Wendelin Wedeking til at rode kuglelejerne ud af ilden. Hans tilbud var klart: Han tog opgaven på betingelse af, at få 0,9 procent af overskuddet i en forhåbentlig profitabel fremtid. 0,9 procent af et gedigent underskud var en pris Porsche-klanen var villig til at betale. 15 år senere var 0,9 procent lig med en årsløn på 77,4 millioner euro – eller cirka 580 millioner kroner. Wedeking havde vendt automobilprammen og gjort Porsche til verdens mest profitable bilkoncern målt på profit pr. producerede bil.

Fra fallitbo til hovedrig

Hr. Wendelin Wedekings første succes var at tage livet af Porsche 928 i 1995 og igen få kørt 911 i stilling som mærkets absolutte topmodel. Succes nummer to var lanceringen af Porsche Boxster i 1996, der med sine fabelagtige og centermotorundfangede køreegenskaber i en sky af 911-aura trillede ind på scenen som indgangsporschen til masserne. Den tredje og ultimative genistreg var lanceringen af Porsche Cayenne i 2002. En firehjulstrækker med 911 streger. Smagsdommerne fandt den styg og forkert, men kunderne væltede ind, og af de 100.000 Porscher der blev fremstillet i 2008, var halvdelen Cayenne. Tag den klogeåger.

Porsche stod i 2005 på toppen af sin formkurve. Pengene væltede ind, men ville de blive ved med det? Bilbranchens ledestjerne har været masseproduktion siden Henry Ford begyndte at skyde om sig med billige model T’ere i årerne omkring 1. Verdenskrig. Og ikke meget har ændret sig siden. I den sammenhæng er 100.000 biler ingenting, og Cayenne er der også født i et teknisk samarbejde med VW. Men en Porsche i Golf-klassen ville udvande mærkets værdi (sagde nogen 914 og 924), så vejen til stordriftsfordele gik ad opkøbsvejen, og hvorfor ikke æde samarbejdspartneren Volkswagen og får ordnet nogle ubetalte familieregninger på vejen. Det var den plan Wendelin Wedeking præsenterede for Porschefamilien i 2005.

Familiesagaen

Porsche og Volkswagen er to grene af samme historie. Ferdinand Porsche tegnede den tyske Folkevogn for Adolf Hitler tilbage i trediverne, og da modellen var færdig og klar til produktion, fik svigersønnen Anton Piëch opgaven med at organisere produktionen. En produktion der dog aldrig kom rigtigt i gang, idet Adolf Hitler pludseligt fik andet at bruge produktionsfaciliteterne til.

Efter krigen kom der endeligt gang i bobbelfabrikken, og Ferdinand Porsche landede sig en ordning, der sikrede ham 5 D-mark per solgte bil. Penge han brugte på at lave sportsvogne for, med 356-modellen som den første.

I 1960 blev Volkswagen så til et aktieselskab, hvor familierne Porsche og Piëch hver fik halvdelen af aktierne – lige bortset fra de 20 procent der gik til delstaten Niedersachsen, som ved en særlov sikrede sig, at de 20 procent udgjorde et bestemmende mindretal af aktierne. Kort sagt, du kunne købe alle 80 procent af aktierne i Volkswagen, men Niedersachsen ville stadigt sidde på flæsket.

Hvilket bringer os tilbage til 2005, hvor Porsche giver Wedeking grønt lys til at begynder sine opkøb i Volkswagen, vel vidende, at Niedersachsen skal vippes ud, hvis Porsche skal ende med pokalen Volkswagen. Men magtmonopoliseret statsejerskab rimer dårligt med ideerne bag EU, så Porsche forventer forståeligt, at EU får ryddet op i det levn fra fortiden, så Volkswagen bliver moden til en god gedigen fjendtlig overtagelse.

Hos Volkswagen sidder Ferdinand Piëch for enden af bordet. Han er barnebarn af Ferdinand Porsche, men ikke interesseret i at Porsche skal overtage Volkswagen – selvom han personligt ejer 13 procent af aktierne i Porsche. Fra 1963 til 1971 arbejder han nemlig hos Porsche med kurs mod direktørstolen, men familierne bag Porsche – hans egne slægtningen – vil ikke have en fra familien i spidsen for familiefortagenet. Så Ferdinand Piëch ryger ud og ender hos Audi, hvor han langsomt men sikkert arbejder sig mod toppen af Volkswagenhierarkiet til posten som Kalif i Volkswagengruppen.

Kovendingen

I 2007 afgør EU, at loven der sikrer Niedersachsens VW-magt er EU-stridig. Men et par politiske vendetjenester og en forbundskansler på krigsstien erstatter den gamle lov med en ny, og selvom Porsche i januar 2009 står med 51 procent af aktierne i Volkswagen, og optioner på endnu flere, kan de reelt set ikke bruge dem til noget, før EU igen får banket Tysklans og Niedersachsen på plads. I mellemtiden har finanskrisen ramt verdensøkonomien, og Porsche skylder små 75 milliarder kroner væk. Penge de har lånt til aktieopkøb.

Trængt på likviditeten arbejder tiden pludseligt imod Porsche, mens Volkswagen læner sig tilbage. Emiratet Qatar melder sig på banen med kapital, men vil først have, at Porsche og Volkswagen får løst familistridighederne, før de vil skyde penge i Porsche. Porscheklanen får svedige håndflader, og indser, at en optagelse i Volkswagenkoncernen synes den mest farbare vej ud af gældsmisseren som jo var Hr. Wendelin Wedekings opfindelse. Piëchs betingelse for at hjælpe Porsche, er imidlertid, at Porsche skiller sig af Wedeking, så 23. juli får Wedeking en gylden faldskærm på eftersigende 700 millioner kroner af Porsche som en slags tak for hjælpen. Vejen er banet for, at Volkswagen overtager Porsche. Forude venter en dybtgående gennemgang af regnskaberne, og finder Volkswagen ikke nogen bekymrende hemmeligheder, vil Porsche sandsynligvis blive det 10. mærke i Volkswagen-gruppen, hvor de vil gøre mærker som Lamborghini, Skoda, Bentley og Seat med flere selskab.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s