De stjålne streger

 

Et design svøbt i Aston Martin mytologi - og det virker!

Et design svøbt i Aston Martin mytologi - og det virker!

Franskmænd stjæler. Med arme, ben og frølår. Tag for eksempel Mona Lisa. Hun hænger i Paris men er malet i Italien. Eller hvad med Mururoa-atollen som Chirac brugte til at stive den franske atomselvtillid af med. Har ø-gruppen selv bedt om at komme under fransk overherredømme, eller har en fransk orlogskaptajn planket den fra en bastskørtbeklædt høvding for et par hundrede år tilbage? Der tegner sig et billede.

Merde – jeg snupper en croissant

Og rapserierne er fortsat over i den automobile boldgade med Renault Laguna Coupé. Man skal ikke være meget connoisseur for at finde lighederne med Aston Martin DB9. Den elegante kurvede bagende med de flade lygter, hoftebuen over baghjulene eller det store gab under forkofangeren. Der er som om designeren har haft en ualmindelig uinspireret dag, og så tænkt: “Merde, jeg planker lige et par streger fra Aston og så er der tidlig croissanter og cafe au lait”. Bare lige som et første udkast. Et udkast der så er strøget ugeneret igennem systemet til endelig godkendelse. Resultatet er en fantastisk smuk Coupé til en fraktion af hvad en Aston Martin koster. Men original er den ikke.

Indenfor derimod er den original, men her bliver det næsten for originalt. I forhold til standardlagunaen er der ikke rykket mange kommaer. Læderkabinen er dog fremragende og sædernes skåleform passer perfekt til min fuldstændigt gennemsnitslige statur. Bagsædet har plads til to personer, men er man over 1.75 m er det halvtrangt og adgangsforholdende fordre en vis smidighed. Bagagerummet er enormt, men de snørklede og designdikterede adgangsforhold, betyder, at hjulene skal af juniors klapvogn, før den kan lempes på plads.

4-hjulsstyring og kompetent turbomotor

En ægte coupé skal dog dømmes på vejen, og her ser tingene lovende ud. Firehjulsstyring og en to liters turbomotor på 204 hestekræfter ved 5000 omdrejninger i minuttet. Motoren er så kompetent som den lyder, og når man kommer op over de 3000 omdrejninger i minuttet hvor momentet på 300 Nm er fuldt tilstede, trækker den solidt op til omdrejningsbegrænseren.

Firehjulsstyring lyder lidt ligesom moccabudding. Både spændende men også potentielt opkastfremkaldende. Ved hastigheder under 60 km/t drejer hjulene 3,5 procent modsat forhjulene, mens de ved hastigheder over 60 km/t drejer samme retning som forhjulene. Størst effekt opleves på en fyldt parkeringsplads, hvor man kommer noget lettere omkring med firehjulsstyringen, der sænke vendediameteren med en meter fra 11,1 til 10,1 centimeter. Ved høj hastighed mærker man ikke medstyringen markant, men at bagenden opfører sig anderledes end normalt skal man lige vende sig til.

Der er ikke noget at udsætte på Laguna Coupé. Det skulle lige være prisen. Testbilen koster 525.000 kroner plus det løse, og så er vi pludseligt landet i Audi A5 land. Derudover fås lillebror Megane Coupé med 180 hestekræfter til cirka 300.000 kroner, og så meget bedre er Laguna heller ikke. Så var der lige detaljen med de kleptomane franskmænd. Det er let at kaste med sten, men hvis nu det man stjæler, virkeligt er værd at stjæle, er det så ikke ok? Jeg mener – hverken Kipketer eller vindmøllen er originale danske opfindelser, men dem bliver vi alligevel aldrig trætte af at bryste os af.

Laguna 2.0T GT i tal

Pris 525.000 kroner

Motor 2.0 liter turbomotor på 204 hestekræfter

Brændstoføkonomi 12.2 km/l

Præstationer 0-100 km/t på 7,8 sekunder

Topfart – 232 km/t

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s