Stjerneplanen

Var til techday hos Mercedes for et par uger siden. Her er hvad der kom ud af besøget. Et kig på fremtiden set gennem Mercedes’ briller.

Bluezero E-cell på asfalten i en lille lufthavn udenfor Stuttgart.

Bluezero E-cell på asfalten i en lille lufthavn udenfor Stuttgart.

El er det nye sort. Det er der ingen tvivl om. Alle taler om Tesla hvis største præstation er at placerer et batteri og en el-motor i et lotus-chassis. Men faktum er, at el-biler i den virkelige verden endnu ikke er i stand til at kører længere end 200 kilometer på en opladning. En opladning det i øvrigt tager i omegnen af otte timer at gennemføre. Derudover er holdbarhed og omkostninger to andre massive stopklodser for el-bilen.

Før motorindustrien får løst de udfordringer, kommer der ikke til at stå el-biler ude i indkørslerne ude i ligusterdanmark. Eksperter på området siger 2015 tidligst, og nok nærmere 2020, før vi ser hr. og fru. Bilkøber står hos forhandleren og vælge interiørfarver til deres nye el-bil. Men som det ser ud nu, er der også stadigvæk et betragteligt udviklingspotentiale i forbrændingsmotoren, og det er ført og fremmest den vej de store producenter følger.

Stjerneplanen

Mercedes har en lang historie som frontløbere indenfor den teknologiske udvikling i automobilindustrien, og stjernen fra Stuttgart har også en plan klar for, hvordan de vil arbejde hen imod en fremtid uden emissioner fra biler. Og de har inviteret pressen indenfor til en kigger en skoldhed sommerdag i en lille lufthavn lidt udenfor Stuttgart.

Men først et kig på planen. Den har tre trin. Trin et er at optimere forbrændingsmotoren, trin to er hybridbiler med forbrændingsmotoren som primære kraftkilde og trin tre er el-biler.

Punkt nummer et er allerede under fuld implementering. Bag betegnelserne Bluetec og Blueefficiency gemmer Mercedes sine fremmeligste diesel og benzinmotorer. Motorer der kører langt på literen og yder mere og mere pr. liter slagvolumen for hver gang de finder vej i en ny model.

Næste skridt er hybridmodellerne, hvor Mercedes S400 bryster sig af at være mest økonomiske luxussedan med et gennemsnitsforbrug på 12,7 km/l. Til efteråret lancerer Mercedes en hybridversion af deres M-klasse på det amerikanske marked under navnet ML 450 Hybrid. En bil der var lejlighed til at prøve, og som afslører, at bare fordi man vælger økonomisk SUV, behøver det ikke være kedeligt. Den præsterer 340 hestekræfter og kører omkring 10 km/l. Og Mercedes mener man kan nå langt med hybridteknikken hvor forbrændinsmotoren stadigvæk er rygraden i køretøjet.

“En S-klasse hybrid med plug-in teknologi der kører 20 kilometer på en liter benzin er ikke utænkelig indenfor en overskuelig fremtid”, siger Dr. Thomas Webber, der er øverste ansvarlige for forskning og udvikling hos Mercedes. Det er altså Fiat Panda økonomi i en over dobbelt så tung bil.

Bluezero konceptet viser vejen

Sidste trin er el-biler. Biler hvor det er el-motoren der driver hjulene. Det ligger længere ude i fremtiden, men med Bluezero konceptet, udstikker Mercedes på pædagogisk vis tre retninger som udviklingen kan gå i. Det ene udelukker ikke det andet, men fælles for alle tre versioner af Bluezero konceptbilen, er, at den drives af samme el-motor. Det springende punkt bliver hvorfra el-motoren får sin energi.

De tre versioner af Bluezerokonceptet

De tre versioner af Bluezerokonceptet

Bluezero E-cell er en ren el-bil af plug-in typen. Den bokser med de klassiske problemer med batterikapacitet og ladetider. Med en rækkevidde på 200 kilometer minder den om de el-biler der allerede i dag er på vej ud på markedet.

Bluezero F-cell har samme el-motor, men i stedet for et stort batteri har den en brintbrændselscelle og et mindre batteri. Brændselscellen kører på brint komprimeret som luftart. En opfyldning koster omkring 280 kroner, og rækkevidden er 400 kilometer. Fordelen ved F-cell konceptet er, at man undgår ladetiden på batteriet. Udfordringen er produktionsomkostningerne på brændselscellen der genererer el til motoren, og så infrastrukturen til hydrogenoptankning. I dag findes der kun seks offentligt tilgængelige anlæg til optankning i Tyskland, og de ligger vel at mærke ikke umiddelbart indenfor en radius af 400 kilometer fra hinanden.

Bluezero E-cell plus har udover batteri og el-motor en lille 1 liters turbobenzinmotor – lånt fra Smarten. Den er ikke koblet til transmissionen, men virker udelukkende som generator der træder til, når batteriet er ved at være fladt. E-cell plus har en radius på 600 kilometer, og kan kører op til 100 kilometer på el alene, hvis batteriet er helt ladet op.

Forbrændingsmotoren vinder på point

Bluezero er opbygget efter et modulkoncept, så fremtidens forbruger kan vælge den type bil der passer deres kørselsbehov bedst. De fleste bilejere kører ikke over 60 kilometer om dagen, så i teorien kunne alle kører på ren el og vælge E-cell. Men begrænsningen på ladetid og rækkevidde strider mod bilens grundlæggende natur. Mod den fornemmelse af frihed man får bag rattet på en bil med fuld tank. Man ved man kan kører til Rom hvis lysten byder sig. Tanke op undervejs og være fremme på lidt over et døgn. Den går bare ikke i en E-cell. F-cell er 100 procent emissionsfri, og kommer der optankningsstationer, lugter brintmuligheden mest af en grøn og bæredygtig fremtid. Men i sidste ende er E-cell plus bilen der passer bedst til verden af i dag. Den skal ikke stå og lade hele natten, og man skal ikke finde det lokale DTU for at få tanket op med brint. Optankningen klares på den lokale Shell uden større dikkedarer, og så kan den alligevel trille en hel dag i byen uden et nys fra benzinmotoren. Men så kom vi ligesom ikke rigtigt væk fra det der med forbrændingsmotoren, og det er jo det trækrammerne og besætningen fra Rainbow Warrior vil have.

På landingsbanen giver en mercedescahuffør en tur i en Bluezero E-cell. Den kører frisk til og lyder som en kraftig køkkenmaskine. Ideen med el-motorisering vokser langsomt på mig, om end den sagte snurren aldrig kan hamle op med brølet fra en AMG V8’er.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s