E-klasse med opsmøgede ærmer

Mercedes E-klasse er som ’brand’ i Danmark fedtet ind i en dieselos af taxikørsel. Men i AMG-klæder flår den vognmansattituden af og brøler omgivelserne bagover med en V8-lyd som den harperne udgyder i motorhimlen. Havde fornøjelsen af bilen på svenske plader i onsdags. Fabelagtigt!.

 

 

Et pressebillede af uddyret. Testbilen var endnu mere kulfibergejlet. Se den i næste uge i Berlingske Bilen.

Et pressebillede af uddyret. Testbilen var endnu mere kulfibergejlet. Se den i næste uge i Berlingske Bilen.

Det vil være en kliche at kalde brølet fra den 525 hestes V8’er for infernalsk. Men der findes ikke mere rammende beskrivelse. Det knastørre vræl er ren motorsport og vanedannende som crackheroin. Motorvejskørsel er en serie af jo-jo accelerationer fra 90 til 130 km/t, bare for at høre motoren give mellemgas i nedgearingen og så brøle bilen tilbage til 130 km/t mens hovedet presses tilbage i nakkestøtten. Tunnelerne ved starten af Hillerødmotorvejen og under landingsbanen i Kastrup har samme effekt. Ned i fart, ned med vinduerne og så fuld gas. Man bliver som en 12-årig der lige har fået et trommesæt. Den skal have på fuld volumen og man bliver ikke nær så træt af det som omgivelserne givetvis gør.

 

Taxi møder T.Hansen

Mercedes E-klasse AMGs største aktiv er som antydet dens 6,2 liter V8’er. Designet skriger af Codan-Taxi møder T.Hansen. Testbilen har ekstra kulfiber elementer som blandt andet en lille spoiler klistret på bagklappen. Selvom kulfiber signalere motorsport, så har man i snart et par år kunnet købe et par kulfiberspejle til sin Golf III for 1200 kroner på nettet, så eksklusivt er det ikke længere.

Indenfor er der også dømt kulfiberjungel, men på en lidt mere elegant facon. Ellers byder kabinen på alecantrabetrukket dørstolper og dybe omfavnende lædersæder. En lækker sædedetalje er luftpuderne i siderne og langs lårene der kan pumpes op så de griber kroppen 100 procent – hvad enten man er bygget som marathonløber eller kuglestøder. Det er ren Reebok Pump.

Knapperne på midterkonsollen

Bilen er stoppet med alle Mercedes herligheder udi komfortudstyr til langturen, men det er bare ikke det AMG handler om. Det handler om de knapper der sidder på midterkonsollen til indstilling af gear, motor og undervogn og så pedalen til højre. To klik til højre på første drejeknap fra C til S+. Så er motor og transmission stillet fra Comfort til Sport Plus. Et klik på næste knap – og ESC er sat på lang line. To klik på sidste knap og undervognen er strammet op til nul krængning og skarp kurvekørsel. Sidst men ikke mindst ryger pedalen i gulvet og 4,5 sekunder senere passeres 100 km/t. Det er porschepræstationer i en Taxa for fa’en.

Gearkassen er i den nye E-klasse ikke en traditionel automatgearkasse som i forgængeren, men den AMG udviklede MCT gearkasse, der stadigvæk er automatisk, men giver skift på 100 millisekunder. Bag rattet sidder to pedaler, og med dem kan man manuelt drible sig vej igennem de 7-trin.

Man kunne frygte at små to tons Mercedes ville tage sig klodset ud på en lille nordsjællandsk b-vej. Nuvel, den er ikke agil som en 911’er, men med alle de elektroniske sportsdyder slået til, opfører den sig forudsigeligt på den +500 hestekræfter brutale måde.

Eneste rigtige skuffende ved E-klasse AMG er kuffertknuserne i bagagerummet. En bil til over 2 millioner kroner kan bare ikke stille til start uden en elegant hydraulisk løsning til bagklappen, så ikke Louis Vuitton-serien lider overlast på ferien. På den anden side er det fløjtende lige meget. Har man råd til en AMG har man også råd til en ny Vuitton i ny og næ, og så handler AMG i sidste ende ikke om praktiske dyder. Det handler helt basalt set om jagten på næste audiologe V8 fix.

Pris – cirka 2.2 millioner

Topfart – 250 km/t (elektronisk begrænset – kan teoretisk ramme 330 km/t)

0-100 km/t på 4,5 sekunder

Forbrug – 7,9 km/l

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s