Nørdemobil fra Norfolk

 

En praktisk Lotus? Evora gør forsøget...

En praktisk Lotus? Evora gør forsøget...

 

Lotus Evora er en nørdemobil. Ikke forstået som en bil til nørder, men en bil lavet af nørder. Du ved, den slags der kan bruge en hel aften på pubben til at diskutere tandhjulskombinationer i en transmission. Hos Lotus har de en hel halfuld af den slags mennesker, og det er dem, der står bag den nye Lotus Evora. Og det kan mærkes. Selv om finishen er decideret blændende i forhold til den mindre Exige, så når den ikke hverken Audi TT eller Porsche Cayman til livet på lædershortsene. Navigationsanlægget ligner den bløde mellemvare fra en T.Hansen butik, og så har der ikke været en hær af audioteknikere til at forfine bilens soundtrack. Den 3,5-liters V6’er fra Toyota lyder som en 3,5 liters motor fra en Toyota, og døren siger, som en dør sagde på en Sierra fra 1985, når den smækkes.

Men heri ligger charmen og sjælen. For Lotus er ikke til folk, der bor i nye typehuse og kører Audi, fordi det er mest effektivt og problemløst. Den taler til kørepassionen og overdøver fornuften. Den får dig til at glemme den flade lugt af alulim i kabinen, den umulige belysning i instrumentbordet og det stort set fraværende udsyn bagud. Lotus Evora er bygget til at præstere på en menneske- og motorforladt b-vej. Det er, hvad nørderne startede med, og det er det, de er endt med. At den så har fået et bagsæde til børn eller landmineofre, et brugbart bagagerum og en tiltalende læder/stof-overhaling i hele kabinen er en marketingsdetalje og et forsøg på at erobre nye kundesegmenter. Men på bundlinjen er Lotus Evora ligesom Elise og Exige en bil, som først og fremmest er undfanget til glæde for føreren og køreentusiasten.

 

 

Tro mod Chapman

 

Ude af byen og væk fra motorvejen gør den sig til. Indtil da har den imponeret ved at tillade samtaler på motorvejen ved normal stemmeføring og ved ikke at lede alle vejens konturer direkte op i nyrerne. Igen – komfort langt over vanlig Lotus-standard, men absolut ikke så tyskerne har grund til at kløjes i den blege kogte pølse.

Men når menuen står på snævre kurver og fri bane, er den imponerende. Som første Lotus med servostyring kunne man frygte, at den direkte respons gik tabt. Det er ikke tilfældet. Bilen er præcis og forudsigelig som en tysk revisor i alt, hvad den gør. Et tryk på sportsknappen og ESC’en giver endnu mere plads. Pirelli P-Zero dækkene på de 19 tommer bagfælge får lov at spinde lidt, men den føles aldrig på vej i anden retning end den tiltænkte. Efter vanlig Lotus-opskrift er vægten holdt nede. 1.382 kilo vejer den, og det giver hver hestekræft fem kilo at flytte på. Chassiset er aluminium, som er limet frem for svejset, og selv om der er kommet aircondition, navigationsanlæg og en stribe elektroniske sikkerhedssystemer i bilen, så holdes Colin Chapmans mantra om lav vægt stadigvæk i hævd hos Lotus i Norfolk.

Gearskiftet er ikke imponerende, men lyden af mekanikken, der arbejder, er forførende. Koblingen sukker, gearet trækker vejret tungt og motoren blæser igennem hele vejen til omdrejningsbegrænseren slår til lidt før 7.000 omdrejninger i minuttet. Lidt overraskende, da uret løber til 9.000 omdrejninger i minuttet, men så venter endnu et herligt gear og et nyt accelerationssug i maven. 0-100 km/t er overstået på 5,1 sekunder og topfarten er 261 km/t. Under testen var vi begrænset til dansk motorvejshastighed, men selv om styring og undervogn er særdeles meddelsomme om vejens beskaffenhed, bliver det ikke anstrengende.

 

Cayman eller Evora?

 

Designet kan diskuteres. Kritikerne har været ude efter fronten, som er for meget Tesla, og hækken, der ligner de andre Lotusmodeller for meget. I virkeligheden er den dog overbevisende harmonisk og får kvindelige motorentusiaster i 50’erne til at kommentere anerkendende. Det oplever du ikke i en TT. Evora er tænkt som den komfortable og luksuriøse over-Lotus til manden, der gerne vil have golfsættet OG en passager med på tur. I forhold til legekammeraterne i Lotus’ modelprogram udfylder den rollen til perfektion. Aldrig har det været så komfortabelt og praktisk at køre Lotus. Men er man ikke solgt på de fremragende køreegenskaber eller innovative tekniske løsninger fra nørderne i fabrikshallen i Herthel, Norfolk, England, så er en Posrche Cayman stadigvæk det mest komplette valg i klassen.

 

 

 

Lotus evora 2+2

V6, 3.456 cm3

280 hk ved 6.400 o/min

350 Nm ved 4.700 o/min

5,1 sek.

261 km/t

11,5 km/l

205 g/km

V6 center på tværs – 4 ventiler pr. cyl. – 6-trins manuelt gear – baghjulstræk – bagagerum 160 liter – mål l/b/h 434/185/122 cm – Garanti (mek/lak/rust) 2/2/2 år

PR

 

 

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s