Spænder livremmen ind

 

Mercedes GLK med sparemotor. Og det virker faktisk!Mercedes GLK med sparemotor. Og det virker faktisk!

 Minder den ikke lidt om en Berlingo? Sådan åbner en bekendt dæksparkningssean-cen, da han tager den højrøde Mercedes GLK i øjesyn. Berlingo! Afgjort ikke et skudsmål Mercedes jagter med den firskårne GLK. Udover farven så har netop denne GLK dog en snert af Berlingo-snusfornuft over sig, for under hjelmen gemmer sig Mercedes’ nye 4-cylindrede dieselmotor. Resten af GLK-familien gør sig i muskuløse V6’ere, men 220 CDI har fået Mercedes’ sparebetegnelse ’Blueefficiency’. Det betyder længere på literen og mindre CO2-udledning, og GLK’en præsterer på papiret imponerende 14,5 km/l. Kan den leve op til det, vil kejserpingvinerne med den smeltende sydpol under pingvinfødderne stille sig op i køen til fanklubben.

 

Med en aerodynamisk signatur som en 20 fods container er det imponerende. Turen tilbage om aftenen køres i markant tættere trafik og med mange yo-yo accelerationer mellem 70 og 120 km/t. Tilbage i København lyder tallene for hjemturen på en gennemsnitsfart på 74 km/t og et forbrug på 11,1 km/l. Endnu engang godkendt, særligt fordi Mercedes GLK 220 CDI langtfra er nogen bovlam sparepram. 170 hestekræfter og 400 Nm taler sit tydelige sprog. Har du brug for hidsigere motorisering i din GLK, skal du enten overveje om ikke hesten i traileren burde tabe sig, eller om du ikke nærmere er i markedet for en SLK. 0-100 er overstået på 8,8 sekunder, og junior-GLK’en trækker fint forbi de 200 km/t.

Og det er ikke kun forbruget, der imponerer. Køredynamisk er GLK’eren en oplevelse på motorvej. Motoren arbejder tyst med cirka 2.000 omdrejninger i minuttet og undervognen er fast nok til ikke at give sejlsportsassociationer. Kun på stenbroen bliver GLK lidt anstrengende. Affjedringen opleves hård, når kantsten og militante fartbump forceres, men det er prisen, du betaler for den faste motorvejsoplevelse.

på 10,6 km/l.forbrug på 104 km/t og et gennemsnitsfart. Kørecomputeren siger en Silkeborg for uden ’ringen’ lidt ved parkeringsarealet den røde firehjulstrækker ind ruller senere timer tre Cirka. knap tiden er let og trafikken er første etape. Det er søndag morgen, Jyllandsringen for GLK’eren. København til serveres, der motorvejsmaraton den ikke kørselscyklus, og blandet en naturligvis betingerDe 14,5 km/l

De cirka 775.000 kroner, bilen koster på hvide plader, kommer givetvis til at sikre den en vis eksklusivitet, men holdt op mod resten af GLK-programmet er 220 CDI klart bilen, som leverer mest for pengene. Imponerende brændstoføkonomi kombineret med SUV’ens solide fremtoning gør GLK 220 CDI ’Blueefficiency’ til en trækræmmende bodybuilder. Ser man bort fra de uheldige Berlingo-associationer, har GLK 220 CDI fine kort på hånden, når jagten går ind på den dyre SUV, der også gerne må præstere i blød muld. For det kan den også. Selv om GLK begår sig glimrende i terrænet, kommer den givetvis til at leve det meste af sit liv på asfalt – som under testen.

Mercedes GLK 220 CDI

 

 

 

R4, 2.143 cm3, turbodiesel  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

170 hk ved 3.200 o/min

400Nm ved 1.400 o/min

8,8 sek.

206 km/t

14,5 km/l

Pris: 775.000 kroner

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mest GLK for pengene

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s