Sjælefuld Soul

Den kasseformede Soul tilføre så afgjort Kia noget sjæl!

Den kasseformede Soul tilføre så afgjort Kia noget sjæl!

 

Soul har sjæl. Overraskende al den stund, at især asiaterne har haft et lidt særligt forhold til navngivning af deres biler. Mitsubishi Carisma var for eksempel blottet for karisma, Honda Legend alt andet end legendarisk og Daihatsu modtog ikke mange klapsalver for deres Applause. Men i den nye familie-Kia holder navnet hjem, og det kan den først og fremmest takke det kompromisløse design for. Væk er ligegyldighederne og de vulgære kurver som koreanerne ellers brillierede med en overgang. Den er stram, kantet og rå.

Hård plast og sjove detaljer

Indenfor fortsætter de selvsikre streger. Brøndene bag rattet er af den dybe og sportslige slags, instrumentbordet er stilrent uden at være kedeligt. Plastkvaliteten er ikke imponerende, men det er klassisk Kia og en nødvendighed for at holde de attraktive priser.

Funktionaliteten er i kabinen er god og der er ratbetjening af radioen og fartpilot som standard i den testede dieseludgave med efternavnet African. Kia har været geografisk inspirerede da de navngav udstyrsniveauerne: Asian, Pacific, Latin, African og Nordic. Asian er basisudgaven, mens Latin, African og Nordic alle deler titlen som topmodel – men med forskellige visuelle udtryk. Fælles for de tre topmodeller er dog de ejendommelige diodelys i højtalerne, der blinker i takt med musikken. Så når bassen pumper, så blinker højtalerne i dørene. Kia får point for opfindsomheden, men konceptet virker lidt som om det er løbet løbsk for designeren mens der kørte en kavalkade af “The Fast & The Furious” i baggrunden. En anderledes vellykket detalje er handskerummet der er foret i rød plast i både basis og Africanudgaven. Hvorfor ikke tænker man. Rødt plast kan ikke være dyrere end sort, og det er med til at underbygge bilens sjæl og særegne karakter.

 

Det funky LED-lysarrangement i højtaleren er en 'gutsy' detalje...

Det funky LED-lysarrangement i højtaleren er en 'gutsy' detalje...

 

Køreoplevelsen skuffer

Desværre formår Soul ikke at omsætte de fabelagtige designtakter til en fuldendt og velkørende pakke, for den kører som en Kia kørte før C’eed så dagens lys. Altså blød i knæene og uden nævneværdig flair for køredynamik. På den positive side skal den 1,6 liters dieselmotor dog have point for sin solide levering af kræfterne. 128 hestekræfter har den og momentet er på 260 Nm. Den giver en flydende køreoplevelse og brændstoføkonomi der på papiret er imponerende 19,2 km/l.

På sikkerhedsfronten er Kia Soul på niveau med de bedste. Euro NCAP har givet den fem stjerner, og det borger for et sikkerhedsniveau over middel. Også med hensyn til garantien er Kia helt fremme i skærmkassen. Fem år lyder den på – uden kilometergaranti, og det er langt over hvad europæerne eller japanerne vil være med til.

 

TESTBIL: Kia Soul 1,6 CRDI ’African’

Pris: 283.679 kroner inkl. levering.

Hestekræfter: 128

0-100 km/t: 11,3 sek.

Forbrug: 19,2 km/l

Topfart: 182 km/t

Længde bredde højde: 411/179/161 cm

Bagagerum: 340 liter

Køreklar vægt: 1387 kgMotor: benzin R4, 1.582 cm3, 16v turbodiesel

Årlig ejerafgift.: 3.220 kr.

 

 

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s