Farvel du gæve svensker – afsnit 1: Derfor gik det galt…

Vi skandinaver har det med hinanden som brødre. Vi elsker at gøre grin med de andre – det vil sige fjeldaberne og snusgnaskerne, men inderst inde står vi sammen. Bare vent og se. Til sommer skal der nok være tusindvis af svenskere og nordmænd der hepper på mortens drenge ved VM i Sydafrika.

Så helt ærligt: Inderst inde så har det smertet en dansk bilelsker som mig at se hæderkronede svenske Saab lide en langsom død under GM ejesrskab. En død der blev bekræftet fredag af GM. 2010 bliver officielt sidste årgang af de svenske stilikoner fra Trölhätten.

Saab 9-2 demonstrerer med al ønskelig tydelig hvordan GM fejlforvaltede det svenske prestigemærke. Var bare en japser med svensk tandbøjle. Ikke godt nok!

Hvorfor gik det så galt?

Den korte forklaring er inkompetence hos GM generalerne i Detroit. De købte sig ind i Saab tilbage i 1990 og gik straks i gang med at udvande mærkets selvstændighed. Ideen var, at GM kunne tjene flere penge ved at dele komponenter over hele deres horde af mere eller mindre velfungerende mærker. I princippet en god idé som VW har eksekveret med bravour. Men hos GM rakte kompetencerne ikke. Så i stedet for at lade Saab fortsætte som svensk teknologifyrtårn og lade dem få masser af midler til at fortsætte udviklingen, måtte Saab over årene i stedet tage til takke med Opel, Subaru eller Chevrolet-teknik.

Modeller som 9-2 (en semiforældet Subaru Impreza med Saabfront) og 9-7 (Chevy trailblazer med Saablook) faldt til jorden med et rungende brag, og kunderne begyndte at spørge sig selv hvorfor de skulle betale ekstra for en Subaru med Saab snude. Så funky og flot er den svenske jagerfront heller ikke, at den retfærdiggjorde en merpris på 10-20 procent.

Ingen vej tilbage

I forbindelse med den gigantiske GM krise sidste år stod det klart, at alt hvad der ikke kunne flyde økonomisk i GM-potefolien måtte drukne. Farvel Saturn, farvel Pontiac, farvel Hummer og nu farvel Saab. Hvem ville købe et mærke som verdens mægtigste bilproducent ikke kunne lave penge på? Flere faktisk, men både svenske Koeningegg og hollandske Spyker druknede i forhandlinger med bureaukratiske GM, og derfor den triste melding 19 december. Saab lukker og slukker…

LÆS AFSNIT 2 ONSDAG MORGEN: Farvel du gæve svensker – afsnit 2: Derfor vil vi savne Saab!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s