Rekordknuseren: Seat Leon Cupra

Havde fornøjelsen af Seats vanvittigt hurtige Leon Cupra for nogen tid siden. Den deler en del teknik med Golf GTI, men har bare fået en røvfuld ekstra hestekræfter, så den yder 280 hk. I en forhjulstrækker!

Den har også fået både den justerbare undervogn og det elektrohydrauliske forhjulsdifferentiale fra PErformanceudgaven af Golf GTI, så på en snoet landevej, kan den køre i cirkler om sit germanske ophav.

Trumfen smed den dog på Nürburgring, da den som første forhjulstrækker kom under 8 minutter. Helt præcis skulle den bruge 7.58.4 på at tilbagelægge ringens 20,8 km snoet asfalt. Det er 10 sekunder hurtigere end den tidligere rekordindehave for forhjulstrukne biler: Renault Megane RS.

Derfor er forventningerne helt i top, da jeg henter bilen. Og selvom den er svinsk hurtigt, når den presses, så er den forbløffende udramatisk. Grænsende til det kedsommelige. Lyden er spag, og der er ikke meget sydlandsk temperament over den. Men den er hamrende effektiv. Styringen er præcis, bremserne potente og undervognen informativ i en detalje, der understreger bilens evner. Men den mangler i min optik lidt mere swung. Noget mere drama. Den er for meget firmaets mand. For meget Paul Scholes og for lidt Eric Cantona – hvis I forstår sådan en senhalvfemser fodboldanalogi. Mest fordi Golf GTI allerede spiller rollen som den kontrollerede og halvkedelige performancehatchback i den store VW-familie. Faktisk lyder Skoda Octavia RS (der også deler motor og undervogn med GTI og Cupra) af mere end rekordknuseren. Og det er lidt en skam.

Der er dog ingen vej uden om, at den ser godt ud. Og hvad den mangler i drama på landevejen, har den visuelt, når den står stille. Leon er i min optik den smukkeste kreation på MQB-platformen til dato. Lygterne er aggressive og skarpe, og med den fulde LED-pakke, der er standard på Cupra, er den ligaer lækrere end Audi A3, Golf og Skoda Octavia (de andre MQB-kreationer). OG præstationerne fejler som bekendt ingenting. 280 hk betyder en topfart på 250 km/t (elektronisk begrænset) og en 0-100 km/t tid på 5,7 sekunder (med DSG gear).

Prisen på 411.400 for den 3-dørs udgave er i den sammenhæng tæt på fænomenal. Det er billigere end billigste Golf GTI – der hverken har differentialet eller de ekstra 60 hk som Cupra. Leon Cupra er en prisbasker af rang, og det undrer mig ærligt talt, at ikke flere er faldet over den i deres jagt på en hurtig hatchback. For lige nu er den både den smukkeste, hurtigste og billigste. Og det med det manglende drama kan givetvis fikses ved at monterer en eftermarkedslydpotte, så den opleves mere som det den er, nemlig verdens hurtigste serieproducerede forhjulstrækker – hvis målestokken er omgangstider på Nürburgring.

De røde bremser og den modificerede frontspoiler afslører, at det her er Leon Cupra. Den smukkeste, hurtigste og billigste performancehatchback lige nu! FOTO: Henrik Dreboldt

De røde bremser og den modificerede frontspoiler afslører, at det her er Leon Cupra. Den smukkeste, hurtigste og billigste performancehatchback lige nu!
FOTO: Henrik Dreboldt

 

Kabinen er mindre charmerende end eksteriøret. Men man får vel ikke alverden for 411.400 kr., når nu teknikken er til rekordknusning på Nürburgring. FOTO: Henrik Dreboldt

Kabinen er mindre charmerende og lækkert end eksteriøret. Men man får vel ikke alverden for 411.400 kr., når nu teknikken er til rekordknusning på Nürburgring. FOTO: Henrik Dreboldt

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s