Le Mans – legendernes holdeplads

For helvede da et herreræs. Ja undskyld mit sprog, men årets Le Mans kunne kun have været bedre, hvis d’herre Kristensen og Magnussen havde stået skridtet højere på sejrsskamlerne i hhv. LMP1 og GTE PRO klasserne. For hvis vi lige kyler de danske hornbriller ud til højre, så var det herreræs og spænding fra start til slut.

Tak til Toyota fordi I viste Audi, at de aldrig skal vide sig sikre. Er overbevist om, at det var svedperler på Audi-chefernes overlæber, da Toyota lige efter start sagde farvel, og satte kurs mod horisonten. De holdt ikke. Men de imponerede.

Tak til Porsche fordi I er tilbage. Det logo er forbundet med Le Mans, og de presse på til der blot manglede et par timer. Glæder mig allerede til næste år, for farten havde de. Og så var deres bil også den smukkeste LMP1. I min optik.

Tak til Aston Martin, for at lave løbets smukkeste racer. Og for at lade Dannebrog være så stærkt repræsenteret i kørerlineupet. Vi er alligevel en nation af racerkørere. Kan huske første gang jeg dækkede Le Mans tilbage i 2006, og sportsredaktøren på Berlingske ikke var interesseret i en artikel. “Dansk motorsport er død”, sagde han. Hhmmm Jesper Dahl Caruso. Der var du vidt gal på den:-)

Sidst men ikke mindst tak til Jan Magnussen. Vittige bemærkeninger og et sindsygt talent. Glæder mig til at se dig tilbage næste år i den fede Corvette, og så krydser jeg fingre for, at strategien bliver lagt lidt strammere…

Le Mans er og bliver stedet, hvor legender fødes og vokser. Tom K. kan næppe blive større, mens en fyr som Nicki Thiim blev født til dette års Le Mans. Glæder mig allerede – som en hjemmeværnsmand til næste P-dirigent-tjans – til at byde alle stjernerne indenfor i mit fjernsyn, når Le Mans 2015 løber ad stablen om et år!

Le Mans racere er ulig de fleste andre biler. Jeg havde fornøjelsen af at prøve en prototype sidste år på Le Mans banen til en “mini-Le-Mans-event”. Den havde en neddroslet Corvettemotor, men gav alligevel et indblik i, hvordan bilerne opfører sig. Det er svært at forestille sig, hvor vildt det er, at køre på Le Mans. Men oplevelsen sidste – sammen med Club Supercar, gav et fascinerende indblik i en Le Mans kørers forhold. Der kom denne artikel ud af turen til Le Mans. God læselyst!!

“Løbet er kun lige skudt i gang, da meldingen om en afkørsel lyder over radioen. “Which car! What number”, spørger jeg min franske teamchef. Han holder en walkie talkie op til øret, mens ansigtet lægges i bekymrede folder. “Nr. 7″ siger han. For ind i helvede da! Løbet er kun én omgang gammel, og vores bil er allerede kørt af. Der røg sejrschancerne. Kigger op på podiet, der er hævet fem meter over pitten. Deroppe har legender som Jackie Ickx, Derek Bell og vores egen Tom Kristensen fejret deres historiske sejre i verdens ældste 24 timers løb. Lige nu synes min podieplacering langt væk. Denne tur på legendernes legeplads går ikke helt som planlagt. Med næsten tre timer endnu er intet imidlertid afgjort.

Det føles som helligbrøde. At stå i pitten på Le Mans iført køredragt og med hjelmen i højre hånd. Jeg hører ikke hjemme her. Har hverken talentet eller erfaringen…”

Læs hele artiklen her: http://b.bilen.dk/bilnyheder/2013/06/paa-legendernes-legeplads/

 

Kørerskifte er en vigtig disciplin. Det er mig til venstre, der lige er hoppet ud af bilen. FOTO: Robin Skjoldborg

Kørerskifte er en vigtig disciplin. Det er mig til venstre, der lige er hoppet ud af bilen.
FOTO: Robin Skjoldborg

 

På vej mod Dunlop broen. I de neddroslede Pescarolo-prototyper med Corvettemotor, kunne man holde på hele vejen... Foto Robin Skjoldborg

På vej mod Dunlop broen. I de neddroslede Pescarolo-prototyper med Corvettemotor, kunne man holde på hele vejen…
Foto Robin Skjoldborg

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s