Croissant der smager af sushi

 

Den nye Peugeot 108 afløser 107. Den er charmerende og kæk, men mangler Peugeot DNA. En skam set fra et brandingsysnspunkt, men bilen skal nu nok blive en salgssucces alligevel

Først Fakta. Den nye Peugeot 108 afløser 107. Den er ligesom sin forgænger udviklet i et tæt samarbejde mellem Toyota, Peugeot og Citroën, og bygges på Toyotas fabrik i Sydfrankrig. Derfor lanceres den også samtidigt med dens nye trillingesøstre Citroën C1 og Toyota Aygo.

Den ligner en Peugeot udefra. Indvendigt er der dog dømt rent japaner...

Den ligner en Peugeot udefra. Indvendigt er der dog dømt rent japaner…

Teknisk er modellen baseret på samme platform som forgængeren, og den 3-cylindrede basismotor på 1 liter, der yder 69 hk, er med en serie opdateringer overlevet modelskiftet. Teknisk er bilen totalopgraderet med bedre lydisolering, styrket vridningsstabilitet og affjedringen er forbedret. De prøver også at bilde mig ind, at styrtøjet er blevet mere præcis. Den hopper jeg ikke på. Men mere om det senere…

For nu skal det handle om Peugeot 108. Forfra ligner den en rigtig Peugeot. De sammenknebne øjne, de vandrette lameller i kølergitteret og det store løvelogo forrest på kølerhjelmen. Bagfra er der også både et stort Peugeotlogo og de klassiske tre løveklo-striber i baglygterne. Godt så, så skulle den Peugeotged være barberet.

Bagfra har den både det store løvelogo og de tre klo-striber i lygterne.

Bagfra har den både det store løvelogo og de tre klo-striber i lygterne.

Men nej. Selvom 108 har en langt mere selvstændig visuelt profil i forhold til Citroën C1 og Toyota Aygo, så er der tale om makeup mere end substans. For indenfor ligner den en japaner. Den har den klassisk japanske begejstring for alt for mange forskellige materialer, digitale elementer i instrumenteringen og en stilforvirring der får et Salvador Dali billede til at ligne et guldaldermaleri.

Du kunne ikke slæbe Peugeots chefdesigner Gilles Vidal hen til den nye 108’er, og få ham til at stå på mål for særligt meget af bilens designprofil.

Måske fronten, som han givetvis har tegnet i en frokostpause. Resten lugter af fantasiløs Toyota. Kvaliteten virker tillidsvækkende, indretningen er fornuftig, funktionel og snigende charmerende.

Indvendigt er den kæk og funky. Men ingen Peugeot. Glem alt om i-cockpit. Her er et stort rat og masser af dimsedutter...

Indvendigt er den kæk og funky. Men ingen Peugeot. Glem alt om i-cockpit. Her er et stort rat og masser af dimsedutter…

Men den har ikke noget synligt Peugeot DNA – hvis vi altså ser bort fra fronten. Prikken over i’et er rattet. Peugeot har gjort en dyd ud af at montere små go-kart rat i deres seneste nye modeller som Peugoet 208, Peugeot 2008 og Peugeot 308. Men i deres mindste model, møder ikke go-kartrattet men et trivielt gennemsnitsligt rat af konventionelt format.

Betyder det så, at 108 er en dårlig bil? Slet ikke. Fraprisen på 79.990 kr. er lige i skabet, udstyrsniveauet er flot med både centrallås og aircondition som standardudstyr i basisudgaven, kørekomforten er blevet bedre og samtidigt er lydniveauet i kabinen sænket. Den nye 3-cylindrede motor på 82 hk pynter også, og betyder samtidigt, at du rent faktisk kan tage mikropeugeoten med på motorvej, uden at blive frustreret og indebrændt.

Her er en ægte og autentisk Peugeotdetalje - forlygten - som vi kender den fra 2008 og 308

Her er en ægte og autentisk Peugeotdetalje – forlygten – som vi kender den fra 2008 og 308

Brændstoføkonomien er flot på hhv 24.4/26,3 km/l for den 69 hk udgave (afhængigt af om det er VTI eller e-VTI) og 23,3 km/l for den 82 hk udgave, og selvom bilen endnu ikke er sikkerhedstestet hos EuroNCAP, så vil den med garanti præsterer bedre end forgængeren. Eneste punkt hvor den halter er styrtøjet, der stadigvæk er upræcist og sløset.

Peugeot 108 blevet en markant bedre bil end 107, og den har fået mere udstyr og langt flere muligheder for at monterer ekstraudstyr. Den fås bl.a i en åben udgave med foldestoftag, til en merpris på ca. 20.000 kr.

Alt i alt er der intet til hindre for, at Peugeot 108 fortsætter med snuden i samme rille som 107. Den skal nok sælge som børnesolcreme på årets første solbeskinnede forårsdag. Med en frapris på 79.990 kr., og mulighed for at finansiere bilen til under 900 kr. om måneden, leverer 108 en spændende og kæk mikrolivstilspakke, til priser hvor alle kan være med.

Så ender aller Peugeoter på '08 - fra 108 til 508...

Så ender aller Peugeoter på ’08 – fra 108 til 508…

At den så føles mere som en Toyota end en Peugeot, det kan franskmændene nok leve med. Især da Toyotaen ikke fås med den 82 hk Peugeot/Citroën motor, og husk det er den du skal vælge. Den koster 10.000 kr. ekstra, men leverer langt mere saft og kraft, en langt blidere og støjsvag motorgang, og så er det bilens eneste autentisk franske element. Givetvis til Gilles Vidals store fortrydelse.

Den nye Peugeot 108 er kort og kontant en croissant der smager af sushi. Og inden du vrænger på næsen, så tænkt lige på dette mildt omskrevne men tidløse Joey (fra Venner) citat: “Croissant – gooooood, sushi goooood – so what’s not to like?”

FAKTA – Peugeot 108

Pris – fra 79.900 til 139.990 kr – ekskl. lev

Motor: 1,0 på 69 hk eller 1,2 på 82 hk. Begge benzin og begge 3-cyl

Kuffetogkoerehandsker.dk anbefaler: Peugeot 108 5D Active TOP! 1,2 VTI 82hk til 129.990 kr. (Så har du fem døre, kanvastag og den rigtige motor…)

 

One thought on “Croissant der smager af sushi

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s