Interview: Designguru forsvarer den gale Fordplan

Jeg har før kritiseret Fords ”One Ford” plan for at være for rigrid og firkantet, fordi den vil give os europæere verdensbiler udviklet til en ”lavere” standard, end den vi er vant til – som f.eks. Ford Ecosport (LÆS: https://dreboldt.wordpress.com/2014/06/26/ecosport-et-fejlskud-fra-ford/). Alt sammen fordi Ford har besluttet, at alle deres biler skal være ”verdensbiler”, der skal sælges på alle markeder. Så biler eksklusivt til Europa med europæisk ”flair” er øjensynligt slut. Ikke flere Cortina, Sierra eller Ford Capri – biler der kun blev solgt hos os. I stedet får vi biler, der skal charmerer alt fra britiske husmødre til indiske elektrikere og mexicanske gymnasielærere. Målet er lavere omkostninger, men det lyder for os, som en gennemført dårlig idé. Jeg mødte Fords designchef Martin Smith på den årlige designmesse i Milano, og benyttede lejligheden, til at krydsforhøre ham om ”One Ford”.

Er det ikke naivt at tro, at den samme bil – der ikke har BMWs ellers Audis naturlige prestigeværdi, vil kunne sælge i hele verden i markant forskellige kulturer?

”Det kunne man fristes til at tro. Men vores fokusgrupper viser gang på gang, at bilkøberne globalt, er forbløffende enige om, hvad en god og smuk bil er. Kinesere, brasilianere og tysker, falder altså for de samme kvaliteter. Og det bliver mere og mere udtalt, i takt med at internettet og mediabilledet bliver mere globalt. Købere i Europa efterspørger biler de har set på nettet fra det Sydamerikanske marked, så vi oplever en anderledes global efterspørgsel på vores produkter.

Men vi er vel enige om, at der er forskel på, hvordan veje og infrastruktur er i USA, Indien og Europa – hvordan harmonerer det med, at have den samme bil på alle markeder?

”Strategien er ikke så bogstavelig, som den måske lyder. Vi kan have den samme Focus på markeder i både Asien, Europa og USA. Men fordi bilerne bygges regionalt, kan vi justerer på materialer, undervognsopsætning og udstyrspakker, så de lever op til regionale krav – uden det koster os en brøkdel af hvad det ville have kostet, at lave tre regionale modeller.

Men hvordan forklare du så den nye Ecosport, der opleves distinkt Latinamerikansk og meget lidt europæisk?

”Ford Ecosport var ikke udviklet som en global bil fra starten af. Den er lavet til Latinamerika. Men Asien var begejstret, og Europa fulgte efter. Reservehjulet er et eksempel på, at bilen ikke er udviklet til Europa. Den næste Ecosport vil have inkorporeret europæiske elementer, og hvis man kan få en volumen, der retfærdiggør at den også skal produceres regionalt, er der større muligheder for tilpasning. Men grundkonstruktionen vil fortsat være en verdensbil.

Små hjul og store fastmonterede reservehjul er fejlcastet til Europa

Små hjul og store fastmonterede reservehjul er fejlcastet til Europa

Og hvad med de nuværende succesfulde regionale modeller. F.eks. Ford S-Max som er stor i Europa, men ikke sælges andre steder. Er den død i fremtiden, hvor verdensbiler er det eneste der dur?

”S-Max deler platform og en lang række komponenter med Mondeo, så kan vi lave en forretningsplan på en S-Max i Europa, så er det ikke udelukket. Fordi Mondeoplatformen er global, vil den blive anset mere som en afart af Mondeo, end som en unik selvstændig model. Så selvom ”One Ford” betyder, at vores biler skal være globale, så vil en S-Max til Europa være en del af den globale Mondeo, og ikke en bil der i sig selv skal kunne præsterer globalt”.

Heller ikke selvom den kun kan sælges i Europa?

”One Ford handler om færre platforme, færre komponenter og dermed færre udviklings- og produktionsomkostninger. For det er det der koster. Men det betyder ikke, at vi ikke kan variere. Det koster en formue at udvikle et nyt sæde med sæderammer, el-indstilling osv. Men vi kan betrække det med mørkt alcantara i Europa og lyst læder med flere syninger i USA. Vi får stadigvæk to sæder med vidt forskellige udtryk, men de grundlæggende strukturelle elemeter deler de i størrelsesforholdet 1:1.

One thought on “Interview: Designguru forsvarer den gale Fordplan

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s