BMW i8 blæser ALLE af banen!

Den nye BMW i8 er en bil til en ny tid. En såkaldt ”game changer”. En bil der vender op og ned på konventionerne. Men den er først og fremmest en BMW, og det betyder oceaner af køreglæde.

Den er under 1.30 meter høj, kører fra 0-100 km/t på 4,4 sekunder og præsterer på papiret 47,6 km/l. Sådan. Slam. Konkurrenterne er sendt til tælling.

Den er under 1.30 meter høj, kører fra 0-100 km/t på 4,4 sekunder og præsterer på papiret 47,6 km/l. Sådan. Slam. Konkurrenterne er sendt til tælling.

I lørdags havde jeg fornøjelsen af et par timer i selskab med den nye BMW i8 i området nord for Milano, og den gjorde et indtryk, som kun få biler før den. Som Ferrari F40, Rolls-Royce Wraith, Lotus Elise, BMW M135i, Caterham og en lille håndfuld andre. Ud af de over 1.000 biler jeg har testet gennem over 10 år, har de gjort et varigt indtryk. Leveret en serie af de der uudslettelige scener, hvor kroppen trykker record, og optagelsen uploades til samme sted i hjernen, hvor evnen til at cykle og kærligheden til bacon ligger begravet.

Bagfra er den nærmest skulpturelt smuk, med vindsluserne der smyger sig om cockpittet og ender lige over baglygterne.

Bagfra er den nærmest skulpturelt smuk, med vindsluserne der smyger sig om cockpittet og ender lige over baglygterne.

Bilen er en såkaldt plug-in hybrid. Det betyder, at den får en del af sin kraft fra en el-motor (der får strøm fra et batteri, der kan lades op via en ledning og et stik i væggen) og resten af kræfterne fra en benzinmotor. I BMW i8s tilfælde, kan den på et par timer oplades til at køre 37 km på ren strøm, hvorefter brændstofmotoren tager over, og leverer både træk til baghjulene og strøm til batteriet og el-motoren til forhjulene. Det gør i realiteten bilen til en firehjulstrækker, men aldrig med mere end ca. 1/3 kræfter til forhjulene. Tilsammen yder el- og benzinmotor 362 hk.

Luftslusen der munder ud mellem bliklys og baglygte er så gennemført en designdetalje, at den bør hyldes i en selvstændig artikel. Det kræver kugler af den designer, der har insisteret på at få den med på den endelige produktionsmodel!

Luftslusen der munder ud mellem bliklys og baglygte er så gennemført en designdetalje, at den bør hyldes i en selvstændig artikel. Det kræver kugler af den designer, der har insisteret på at få den med på den endelige produktionsmodel!

362 hk lyder ikke af alverden i en centermotoriseret sportsvogn, der ligner en gæst fra en sci-fi-fantasts underbevidsthed. Bilen vejer 1.560 i køreklar stand, og det er heller ikke overdrevent imponerende i en tid, hvor en anden ny centermotorsportsvogn som Alfa Romeo 4C blot vejer lidt over 900 kg i køreklar stand. Men læs specifikationerne, og lad underkæben søge mod gulvet. 0-100 km/t er overstået på 4,4 sek., topfarten er 250 km/t og gennemsnitsforbruget er opgivet til 47,6 km/l. Sådan. Småkage. Så kan konkurrenterne godt kryber sammen i fosterstilling og begynde at kalde efter deres mor. For ikke nogen når den til nederste luftindtag på fronten. Den leverer altså miljørigtig kørsel i en pakke, der køredynamisk kører op med en Porsche Cayman. Det er intet mindre end imponerende.

Kabinen er bilens mest konservative element. Her ligner den en BMW, og da den også kører som en BMW, er den lidt forsigtige tilgang et godt match, med den oplevelse man får bag rattet.

Kabinen er bilens mest konservative element. Her ligner den en BMW, og da den også kører som en BMW, er den lidt forsigtige tilgang et godt match, med den oplevelse man får bag rattet.

Visuelt slår den benene væk under mig. Den overrasker igen og igen, med små finurlige detaljer, som fanger blikket. Den virker dragende som tante Møge på snart sagt alle mænd i Korsbæk, men til forskel fra den gamle tante, så har den noget at have det i. Den arver en række designelementer fra kultklassikeren BMW M1 fra 1978, og tilføjer nogle unikke futuristiske elementer, der gør den til helt sin egen. Forfra er den distinkt BMW, med de onde lygter og store nyrer. Fra siden af har den centermotorprofilen fra M1, men med mere organiske linjer, der leder hen til det store luftindtag før baghjulene. Bagfra er den mest spacey. Men uden at blive fjollet. I min optik. De nærmest skulpturelle luftsluser over bagskærmene, der leder luften omkring den dråbeformede kabinen, er bilens smukkeste detalje, og jeg bruger næsten en halv time i løbet af dagen, bare på at beundre dem.

Saksedørene er så ubærligt selvsikre på den fede måde, at de næst efter luftslusen er bilens bedste detalje!

Saksedørene er så ubærligt selvsikre på den fede måde, at de næst efter luftslusen er bilens bedste detalje!

Tal, teknik og design imponerer. Imponerer stort. Men det er på den varme norditalienske sommerasfalt, den afleverer det varige indtryk jeg fablede om i indledningen. For den er hurtig. Rigtig hurtig. El-motoren giver et kontant boost lige meget hvornår du accelerer, og den lille 3 cylindrede turbobenzinmotor på 1,5 cylindre leverer hele 232 hk, og den gør det med en lyd der passer sig til sådan en vogn. Basdyb og hysterisk. Hvem havde troet det fra en ydmyg tre-bener? På vej op af en serie proptrækker-kurver, dykker den aggressivt ind i svingene, og så snart den får gas, sparker baghjulene bagud, mens de el-drevne forhjul hiver sig frem, som en kat der skifter retning på et gulvtæppe. Det er svært ikke at blive betaget. Særligt fordi dækmonteringen er som på en BMW 320d. I hvert fald i bredden, for den må heller ikke have for meget rullemodstand, hvis den skal levere de 47,6 km/l.

BMW i8 er en 2+2 med bagsæder, men der er ikke mere plads end bagi en Porsche 911. Det vil sige, at de mest er egnet til børn eller sportstasker.

BMW i8 er en 2+2 med bagsæder, men der er ikke mere plads end bagi en Porsche 911. Det vil sige, at de mest er egnet til børn eller sportstasker.

I den virkelige verden vokser træerne dog ikke ind i himlen, når det handler om forbruget. Normtallet er udregnet ud fra bilens præstationer med fyldt batteri m.m. På den små 200 km testtur, landede jeg på lige under 30 km/l. Langt fra teorien, men svinsk imponerende i den virkelige verden. Den slags forbrugstal har jeg kun oplevet i en dieselmotoriseret Renault Clio med 90 hk, aldrig i en semi-super-sportsvogn med 362 hk… Der plejer jeg at ligger et sted mellem 5 og 10 km/l.

Men det er ikke så meget forbruget, som det er bilens præstationer på asfalten, der har gjort mig rundforvirret og automobilt nyforelsket. Den ER en BMW. Både lyd, performance og arkitektur oser af sydtysk selvtillid. Det første er imponerende, fordi bilen samtidigt er så nøjsom med dråberne, det sidste, fordi tyskerne plejer at tone galskaben ned, når en bil går fra at være et udstillingskoncept til en gadebil. Men tjek billederne. Den har fået hele armen. Saksedøre, en totalhøjde på under 130 cm og en bagende mere pirrende end hele det kvindelige brasilianske beachvolleyballlandshold tilsammen.

I8 er min drømmebil nr. 1 lige nu. Ved det godt, det er en fesen plug-in hybrid. Men seriøst, hvis det her er fremtiden, så er jeg måske også motorjournalist efter aflivningen af V12'eren, V8'eren og selv BMWs rækkesekser...

I8 er min drømmebil nr. 1 lige nu. Ved det godt, det er en fesen plug-in hybrid. Men seriøst, hvis det her er fremtiden, så er jeg måske også motorjournalist efter aflivningen af V12’eren, V8’eren og selv BMWs rækkesekser…

Den har umanerlig meget ”want” faktor og sportsvognsattitude, samtidigt med at den er mere fornuftig og politisk korrekt end en jacoformsko flettet af økologiske brændenælder. Den revolutionerer den konventionelle opfattelse af, hvad en sportsvogn er. Det gør den fuldstændigt unik i det automobile landskab i sommeren 2014, hvor den blæser al konkurrence af banen, og jeg er fuldstændigt og håbløst forelsket…

 

Fakta: BMW i8 Pure Impulse edition

Pris inkl. lev.: 3.095.280 kr.

Mål (længde/bredde/højde): 469/194/130cm

Bagagerum: 154 liter

Køreklar vægt/last: 1.560/370 kg

Benzinmotor: R4, benzinturbo på 1.499 cm3

Samlet systemeffekt: 362 hk v. 5.800 o/min

Drejningsmoment benzinmotor: 320 Nm v. 3.700 0/min

Drejningsmoment el-motor: 250 Nm v. 0/min

Batteri: Lithium-ion på 355 Volt og 7,1 kWh

Transmission: 6-trins aut.

0-100 km/t: 4,4 sekunder

Tophastighed: 250 km/t

Tophastighed på el-drift alene: 120 km/t

Radius på el-drift alene: 37 km

Forbrug/EU-norm: 47,6 km/l

CO2 udledning: 49 g/km

Årlig ejerafgift: 580 kr.

Garanti (mek/lak/rust/batteri): 2/3/12/8 år

 

4 thoughts on “BMW i8 blæser ALLE af banen!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s