Volkswagen på Audiniveau

Passat er Volkswagens næstvigtigste model – efter Golf. Den har solgt i millionvis siden introduktionen i 1973, og vi er blevet begavet med 6 1/2 generation af Passat siden dengang. En halv – fordi den nuværende “syvende” generation, aldrig var mere end et omfattende facelift af sekseren.

Passat er ny fra inderst til yderst, og lander hos de danske forhandlere sidst på efteråret.

Passat er ny fra inderst til yderst, og lander hos de danske forhandlere sidst på efteråret.

Men nu er ventetiden med den pseudonye 6,5 endeligt ovre. Volkswagen har netop præsenteret den nye Passat B8, der bliver ottende generation af Volkswagens firmabil. Og den er ny fra inderst til yderst!

Sedanudgaven er lige så stor som en Audi A6, men priserne skulle forblive på nuværende Passatniveau.

Sedanudgaven er lige så stor som en Audi A6, men priserne skulle forblive på nuværende Passatniveau.

Bilen blev præsenteret i Berlin, og jeg nåede desværre ikke forbi. Havde en date med den nye BMW i8 i milano, og så må man jo prioritere. Men en kollega, der var i Berlin, fortalte, at den på mange måder føles lige så velkonstrueret og lækker som en Audi A6, og det ser også sådan ud på billederne.

Volkswagen siger selv, at den nye Passat skal lukke hullet mellem firmabilsklassen og luksussegmentet, og de sætter handling bag ordene. Der kommer masser af nyt udstyr i Passat, som vi normalt kun ser i luksusklassen, og så skulle særligt kabinen være kælet helt op på Audiniveau. Det vil sige bløde og lækre materialer så langt øjet rækker, og en samlekvalitet uden anmærkninger.

Kabinen når nye højder for VWs interiørkvalitet, og bag rattet er de analoge ure erstattet af en digitalskærm til visning af speedometer m.m.

Kabinen når nye højder for VWs interiørkvalitet, og bag rattet er de analoge ure erstattet af en digitalskærm til visning af hastighed og omdrejningstal m.m.

Motorteknisk byder Passat på en buffet af opgraderede Volkswagenmaskiner, men det er især den nye plug-in hybrid udgave, der sender øjenbrynene mod hårgrænsen. Den kan oplades hjemme i garagen, og køre op til 50 km på ren strøm.

Både sedan og stationcar introduceras samtidigt. De er ikke blevet længere, men har fået længere akselafstand og mere bagageplads.

Både sedan og stationcar introduceras samtidigt. De er ikke blevet længere, men har fået længere akselafstand og mere bagageplads.

På sikkerhedsudstyrsfronten er Volkswagen gået i selvsving med nye systemer, der skal tage hånd om sikkerheden, på et niveau vi ikke har set før syd for direktionsvognsklassen.

Den nye Passat har “Side Assist with Rear Trafic Alert” (som overvåger og advarer mod bagfra kommende biler), “Front Assist med City nødbremsefunktion” ( som advarer og bremser automatisk bilen, hvis systemet registrerer fare for frontkollision med biler og eller fodgængere), “Traffic Assist” ( som automatisk holder bilen midt i vognbanen ved at påvirke styretøjet ved hastigheder på op til 60 km/t), “Park Assist” (som semi-automatisk kan parkere bilen i en parkeringsbås), “Trailer Assist” (som via et display guider føreren, når der bakkes med en trailer) og “Dynamic Road Sign Assist” (som viser vejskilte på et display, og minder føreren om hastighedsbegrænsninger).

Hvis du vil vide mere om den nye Passat, så læs hele min artikel på bilen.dk. her:

http://bilen.dk/bilnyheder/2014/07/vw-leverer-paa-audi-niveau/

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s