Mercedes AMG: Savner Chuck Norris-effekten

Vidste du, at Chuck Norris faktisk døde for fem år siden? Nej vel. Det ved Chuck heller ikke. Døden mangler efter sigende modet til at fortælle ham det.

Da jeg for fem år siden prøvede min første Mercedes AMG, var det forelskelse ved første speederberøring. Det var en E-Klasse med den gamle 6,2 liters sugemotor. Den brølede og gjorde sig til, som en mandemobil med et alvorligt mindreværdskompleks. Og jeg elskede hver kilometer, i den teatralsk larmende vogn.

Mercedes CLA 45 AMG

Siden har jeg prøvet en serie af de hårdtpumpede AMG-modeller fra Affalterbach, og er hver gang blevet lige så barnligt begejstret, som første gang. Over lyden, kraften og g-kræfterne når baghjulene griber i asfalten. AMG’ere er voldsomme og skræmmende, og hver gang jeg har været bag rattet, har jeg været svedig og høj på adrenalin.

Turbo på en to-liters maskine istedet for brølende V8'ere. Det er nye tider hos AMG i Affalterbach.

Turbo på en to-liters maskine istedet for brølende V8’ere. Det er nye tider hos AMG i Affalterbach.

Det er den forhistorie, der gør Mercedes CLA 45 AMG til en halvflad fornøjelse. Væk er de buldrende V8’ere og det uregerlige baghjulstræk. AMG-udgaverne af Mercedes A-, GLA- og CLA-modeller har fået en to-liters turbomotor og firehjulstræk i stedet. Det er en kastration af AMG-dyderne, der efterlader mit indre legebarn med samme mine, som en fireårig efter den sidste gave under juletræet er åbnet. Trist, tom og skuffet.

Den ser rå ud, og flere fodgængere lavede også "gas op" fagter, men synes skuffet over det spage firecylindrede babybjørnebrøl.

Den ser rå ud, og flere fodgængere lavede også “gas op” fagter, men synes skuffet over det spage firecylindrede babybjørnebrøl.

Lad mig illustrere. Hvis den gamle C-Klasse AMG er Chuck Norris, der sparker døren ind til en bar fyldt med “Bad guys”, og tømmer to automatvåben inden han saksesparker en hådgranat om bag baren, så er CLA 45 AMG en Navy Seal, der sniger sig hen til vinduet, skyder lederen af de onde banditter med en lyddæmpet pistol, og så forsvinder ud i mørket igen. Stille, diskret og uhyre effektivt. Men ikke særligt underholdende. For hvilken filmscene ville du helst se udfolde sig?

Visuelt ser den lige så rå ud, som en klassisk AMG - takket være de ca. 300.000 kr. ekstra, som Mercedes har brugt på lir til pressebilen.

Visuelt ser den lige så rå ud, som en klassisk AMG – takket være de ca. 300.000 kr. ekstra, som Mercedes har brugt på lir til pressebilen.

Det gør ingenlunde CLA 45 AMG til en dårlig bil. Den er skræmmende effektiv. Den står bedre fast end nogen AMG før den – takket være firehjulstrækket, og det er også en af de første gange, at forbruget har sneget sig op på over 10 km/l i en AMG. Testbilen er opgivet til 14,5 km/l.

Gearkassen er en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, og den administrerer motorens 360 hk så formfuldendt, som kunne ønskes. Skiftene er lynhurtige, og CLA 45 AMG rammer 100 km/t på 4,6 sekunder. Topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t, mens speedometeret først stopper ved 320 km/t. Prisen er 996.500 kr., og det er heller ikke rigtigt skræmmende, når der står AMG på bagklappen. Testbilen sniger sig op på lige over 1,3 mio. kr., men den har også fået med den brede ekstraudstyrspensel.

Motoren er stadigvæk håndsamlet og signeret af manden der har samlet den - selvom det kun er en ydmyg rækkefirer på to liter med turbo.

Motoren er stadigvæk håndsamlet og signeret af manden der har samlet den – selvom det kun er en ydmyg rækkefirer på to liter med turbo.

Havde bilen været en Kia eller Nissan, så ville jeg have hyldet den overfor alle, der gad høre på mig. Hvilken fart, hvilken effektivitet – ja den er næsten lige så klinisk perfekt som en Audi RS. Men bilen bærer AMG-betegnelsen, og med den følger et historisk ansvar. Den skal løfte arven efter en lang række af bersærker-automobiler, der angreb den tyske Autobahn med samme iver og vildskab, som et hold vikinger gik løs på et irsk nonnekloster for 1.000 år siden. Det gør CLA 45 AMG ikke. Den bukker høfligt, gearer ned, og leverer bare. Uden at aktivere hverken svedkirtler eller min selvopretholdelsesdrift.

Simpelt med effektfulde røde nåle og røde syninger i læderrattet.

Simpelt med effektfuldt. Røde nåle og røde syninger i læderrattet og på instrumentbordet.

Det er forkert at komme med en definitiv konklusion. For det er svært at kritisere en bil, der er så hurtig, effektiv og rå at se på, som den testede CLA 45 AMG. Men jeg savner Chuck Norris effekten. Savner en bil så brutal og larmende, at jeg både pirres og skræmmes på samme tid. Savner den klassiske AMG-fornemmelse.

Vidste du i øvrigt, at Chuck Norris har et Grizzlybjørnetæppe foran sin pejs? Bjørnen er ikke død, den tør bare ikke bevæge sig…

FAKTA

Model: Mercedes CLA 45 AMG

Motor: R4 turbobenzin på 1.991 cm3

Effekt: 360 hk ved 6.000 o/min

Drejningsmoment: 450 Nm ved 2.250 o/min

0-100 km/t: 4,6 sekunder

Transmission: 7 trins dobbeltkobling automat.

Brændstofforbrug: 14,5 km/l

Pris: 996.500 kr.

2 thoughts on “Mercedes AMG: Savner Chuck Norris-effekten

  1. Enig. Den er effektiv og lynhurtig, og med tonsvis af vejgreb, men helt ubegribeligt kedelig at køre. For eksempel er det eneste tidspunkt den lyder godt på, når du starter den op med kold motor og når du skifter gear med godt med gas på, mens den står i automatik. Gør du det samme i M-indstillingen får du ikke engang en prut fra udstødningen. Ingen dramatik – kun fart. Mystisk og uforståeligt. Selv Golf R er sjovere.
    /Berner

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s