Alsidig åben Audi til spotpris

Prisen er skarp, og med et suverænt højt bundniveau er Audi A3 Cabriolet årets mest interessante cabrio. Testbilen er desværre hvid, og det gør en i forvejen konservativt udseende Audi nærmest kønsløs. Men køb den i en klar metalblå, og den ser ikke værst ud.

Farven er kønsløs, men i mørkeblå eller rød, ser A3 cabrio ikke værst ud.

Farven er kønsløs, men i mørkeblå eller rød, ser A3 cabrio ikke værst ud.

Men det er ikke så meget det ydre, som Audis nye juniorcabriolet skal dømmes på. Det er mere prisen og den pletfri teknik under karossen.

Især det første punkt gør A3 Cabriolet til årets mest interessante cabrioletnyhed. For med en frapris på 395.737 kr. for en åben Audi, sniger den sig under prisen på den netop udfasede Golf Cabriolet. Og det er ikke engang, fordi basismodellen er udstyret med en kødfattig motor. Det er en 1,4 TFSI med 125 hk, og for kun lidt over 12.000 kr. ekstra får du bilen i den 140 hestes udgave med CoD-teknologi (Cylinder on Demand), hvor to cylindre slår fra ved lav belastning, og bilens officielle forbrug falder fra 18,9 til 20 km/l.

Den gamle A3 cabriolet var baseret på hatchbackudgaven af A3, mens den nye er baseret på sedan-udgaven af A3. Det har givet bedre dimensioner og bedre tyngde bagtil, hvor bagagerummet hænger længere ud end på forgængeren.

Den gamle A3 cabriolet var baseret på hatchbackudgaven af A3, mens den nye er baseret på sedan-udgaven af A3. Det har givet bedre dimensioner og mere tyngde bagtil, hvor bagagerummet hænger længere ud end på forgængeren.

Det var prisen. Så er der teknikken. A3 Cabriolet er baseret på sedanudgaven af A3, og det hæver den visuelt over sin forgænger, der var baseret på A3 hatchback. Bagagerummet giver den en mere klassisk og harmonisk profil, der bringer den tættere på den gamle og smukke A4 Cabriolet. Men kun tættere, for med den beskedne akselafstand og høje hoftelinje skal A3 Cabriolet have minimum 17 tommer fælge på (som testbilen) for ikke stå uharmonisk på vejen. Det er naturligvis en smagssag, men en cabriolet er en livsstilsbil, og jo mere lystbetonet en bil er, desto større rolle spiller det visuelle. I forhold til den gamle A3 Cabriolet er nyheden i øvrigt blevet 50 kilo lettere, samtidigt med at bagagerummet er vokset til cabrioletimponerende 320 liter.

Pladsen er ikke overvældende bagi, men acceptabel for en kompakt-cabriolet, og bedre end i f.eks. en Porsche 911 cabriolet

Pladsen er ikke overvældende bagi, men acceptabel for en kompakt-cabriolet, og bedre end i f.eks. en Porsche 911 cabriolet

Audi holder fast i stoftaget, og det skal de have ros for. Det holder vægten nede, og med de nyeste materialer, er det muligt både at lave dem både tætte og støjdæmpende. Taget kan betjenes med hastigheder på op til 50 km/t og kører op på ca. 18 sekunder.

Testbilen har den 4-cylindrede 1,4 TFSI turbobenzinmotor med 140 hk og dermed CoD-teknologi, der i praksis betyder, at ved lav belastning er den reelt set kun 2-cylindret. Momentet er på 250 Nm fra 1.500 o/min.

A3 Cabriolet fås også med en 1,6 og en 2,0 liters dieselmaskine, ligesom den fås med den store 1,8 TFSi-benzinmotor på 180 hk. Men A3 Cabriolet er mere en promenadevogn end en sportsvogn, og de 140 hk er rigeligt til at give den en 0-100 km/t tid på 9,1 sekunder og en topfart på 218 km/t.

Beslutter man sig alligevel for at køre frisk til, er den forudsigelig på den klassiske Audi-facon. Den understyrer en smule, før ESC’en træder til og blidt hjælper dig ud ad svinget. Motoren er uhyre støjsvag både med taget oppe og nede, og sammenligner man den med resten af feltet i dette års brede cabriolettema, er det klart Audien, der er at foretrække, hvis man på sin tur vil høre fuglefløjt.

Audi forstår sig på elegant. Alle deres biler er skarpe som et jakkesæt fra Hugo Boss. Ikke charmerende som Armani, bare gennemført ulastelig.

Audi forstår sig på elegant. Alle deres biler er skarpe som et jakkesæt fra Hugo Boss. Ikke charmerende som Armani, bare gennemført ulastelig.

Måske A3 Cabriolet ikke smelter dit hjerte som f.eks. A5 Cabriolet. Men stilen er stringent Audi. Med stramme LED-striber i lygterne og den evigt tilbagevendende sekskantede kæmpegrill. Effektfuld og lige ned midt i dét det gode selskab har defineret som god smag. A3 Cabriolet er bilen, der aldrig skuffer dig, og det er en kvalitet, der har gjort rigtigt mange danskere til Audiejere de seneste år. Og med A3 Cabriolet til under 400.000 kr. kan et nyt segment af Audi-entusiaster kaste sig ud i tilværelsen som cabrioletejere.

 

FAKTA: Audi A3 Cabriolet 1,4 TFSi CoD Ambition

Pris inkl. lev.: 420.293 kr.

Sikkerhed Euro NCAP: ikke testet

Mål (l/b/h): 442/141/179 cm

Bagagerum: 320 liter

Køreklar vægt/last: 1.440/460 kg

Motor: R4, turbobenzin på 1.395 cm3

Effekt: 140 hk v. 4.500 o/min

Drejningsmoment: 250 Nm v. 1.500 o/min

Transmission: 6-trins man., forhjulstræk

0-100 km/t: 9,1 sek

Tophastighed: 218 km/t

Forbrug/EU-norm: 20 km/l

CO2-udledning: 114 g/km

Årlig ejerafgift: 580 kr.

Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år

ARTIKLEN BLEV BRAGT I BERLINGSKE I MAJ 2014

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s