TEST 218d Active Tourer: Har BMW tabt sutten?

WTF? En folkeflyttende fornuftig BMW! Med forhjulstræk! Nu stopper de! Det var automatreaktionen, da BMW sidste år bekræftede, at den nye BMW 2-serie Avtive Tourer var på vej i produktion. Jeg var rystet.

Forfra ligner den 100 pct. en BMW, men onde tunge vil mene, at den i profil lige så vel kunne være en Kia Carens. PR-foto

Forfra ligner den 100 pct. en BMW, men onde tunge vil mene, at den i profil lige så vel kunne være en Kia Carens. PR-foto

En forhjulstrukken BMW er blandt BMW-entusiaster det tætteste du kommer på kættersk blasfemi, og havde vi levet i middelalderen, kunne bare ideen have kostet en tur på bålet. Men for alle dem der kører BMW, men med et mere afslappet forhold til deres automobilvalg end entusiasterne, er det måske slet ikke så grænseoverskridende endda. Da BMW i en stor tysk rundspørge spurgte ejerne af deres mindste 1-serie, troede 80 pct. at den var forhjulstrukken. Så meget for at være det nørdede entusiastvalg til elskere af baghjulstræk, og det gav tyskerne blod på fortanden til at forfølge ideen om en forhjulstrukken BMW. Den forhjulstrukne arkitektur havde tyskerne adgang til hos datterselskabet Mini, det var blot et spørgsmål om at finde en niche at bryde tabuet i. Valget faldt på en lille fornuftig MPV på størrelse med en Volkswagen Touran, og til september lander den hos de danske BMW-forhandlere.

Klassisk BMW snit til baglygterne, men MPV-højden afsløre, at dette er mere end bare en 1-serie taget med kop. Foto - PR

Klassisk BMW snit til baglygterne, men MPV-højden afsløre, at dette er mere end bare en 1-serie taget med kop. Foto – PR

Navnet er 2-serie Active Tourer. Et forvirrende navnevalg, da 2-serie betegnelsen ellers er valgt til de særligt sportslige coupe- og cabriolet-udgaver af den baghjulstrukne 1-serie. Nu skal det så bruges for den mest snusfornuftige og familieomfavnende BMW til dato. Men den ulogiske forvikling lader vi ligge, og går videre til bilen, som BMW har inviteret den europæiske motorpresse til Østrig for at teste.

Den testede 218d med 150 hk er det fornuftige valg. Rigeligt med punch uden at være hurtig som 225i med 231 hk. Men seriøst - hvem har også brug for over 200 hk i en MPV?

Den testede 218d med 150 hk er det fornuftige valg. Rigeligt med punch uden at være hurtig som 225i med 231 hk. Men seriøst – hvem har også brug for over 200 hk i en MPV? Foto – PR

BMW er kendt for at leve op til deres slogan ”Ren køreglæde”, der handler om, at det skal være en køredynamisk oplevelse, at køre en af deres biler. Det skal kort sagt være sjovt. Våbenende har altid været baghjulstræk og et knivskarpt styrtøj, der ikke blev generet af et forstyrrende forhjulstræk. Men hvis man gerne vil lave en super rummelig familiebil, så er det en fordel at kunne samle hele drivlinjen forrest i bilen, så resten af pladsen kan bruges på bagage og passagerer. Men kan det kombineres med, at bilen stadigvæk er skarp og underholdende at køre? BMW har gjort forsøget.

De er sgu så smukke de dersens Alper, og en del aktive alpeentusiaster på MTB og med vandrestave, kiggede interesseret efter bilen, så Active Tourer delen af navnet er godkendt. Foto - PR

De er sgu så smukke de dersens Alper ikke, og en del aktive alpeentusiaster på MTB og med vandrestave, kiggede interesseret efter bilen, så Active Tourer delen af navnet er godkendt. Foto – PR

Triller ud i det Østrigske sommerland i en BMW 218d Active Tourer med manuelt gear og 150 dieselheste. Ikke noget voldsomt motorvalg, og modellen fås da også i en 225i benzinudgave med 231 hk. Men hvis vi er enige om, at MPV’er først er fremmest er rummelige familiebiler, der skal bruges til at trille til Bilka og aflevere børn til håndbold, så er der måske ikke behov for at slå en Golf GTI på hestekræfter. Men BMW ville ikke være BMW, hvis ikke de også leverede i muskelafdelingen. Men i Danmark vil de 150 hk formodentligt være rigeligt.

Kabinen ser ud som en moderne BMW-kabine. Stilren, konservativ og med høj materialekvalitet. Plexiglas-løsningen til HUD-displayet er dog til den nærige side. Savner den ægte løsning fra 5-serien. Foto - PR

Kabinen ser ud som en moderne BMW-kabine. Stilren, konservativ og med høj materialekvalitet. Plexiglas-løsningen til HUD-displayet er dog til den nærige side. Savner den ægte løsning fra 5-serien. Foto – PR

Køreoplevelsen er ikke klassiske BMW. Det er trods alt anderledes at blive hevet af et forhjulstræk, end skubbet af et baghjulstræk. Ved friske accelerationer hiver hjulene også lidt i rattet. Men det er ikke anderledes end i andre forhjulstrækkere, bare anderledes end i andre BMW’er. Høj kørekomfort, et lavt lydniveau og et fremragende vejgreb deler den dog med de baghjulstrukne BMW’er, og måske Ford C-Max er marginalt mere velkørende set ud fra et køredynamisk synspunkt, men det vil så være den eneste anden MPV, der er lige så skarp som Active Tourer.

De kurvede alpeveje afslører bilen som skarp - men den er ikke så underholdende og involdverende som en 3-, eller 1-serie.

De kurvede alpeveje afslører bilen som skarp – men den er ikke så underholdende og involverende som en 3-, eller 1-serie.

En stor del af arkitektur og undervogn er lånt fra Mini Countryman. BMW er ikke meget for at indrømme det, men gået på klingen, er det den eneste konklusion at drage. Og det er ikke så tosset endda, for kan nogen lave underholdende forhjulstrækkere, så er det Mini, som BMW ejer. Drivlinjerne er til at starte med en tre-cylindret 1,5 liters benzin i 218i på 136 hk, den testede 218d på 150 hk og en 225i med en firecylindret twin-turbo benzinmotor på to liter og 2231 hk. Siden kommer både x-drive modeller med firehjulstræk og flere motorversioner.

Den to-liters turbodieselmaskine på 2 liter kender vi fra andre BMWer, den er bare monteret på tværs og forbundet med forhjulene i 218d Active Tourer. Foto-PR

Den to-liters turbodieselmaskine på 2 liter kender vi fra andre BMWer, den er bare monteret på tværs og forbundet med forhjulene i 218d Active Tourer. Foto-PR

Som MPV betragtet består Active Tourer optagelsesritualet til folkeflytter klassen. Der er fremragende bagsædeplads, bagsædet kan justeres i længden, og ryglænet på forsædet kan lægges helt ned, så der er plads til et par ski eller en stabel kalmarbrædder fra den lokale tømmerhandel.

Bagagerummet er på 468 liter, og kan udvides til 1.510 liter, hvis sæderne foldes ned. Altså klassiske MPV-mål. Foto - PR

Bagagerummet er på 468 liter, og kan udvides til 1.510 liter, hvis sæderne foldes ned. Altså klassiske MPV-mål. Foto – PR

Operationen er neutralt betragtet lykkedes for BMW. De har skabt en MPV, der måske ikke er decideret sjov at køre, så i hvert fald velkørende, og som samtidigt kærre sig for børnefamiliens mange behov.

Prisen starter ved 370.000 kr., og det gør den dyrere end de fleste konkurrenter som Ford Focus C-Max, Volkswagen Touran og Citroën C4. Men Active Tourer er også en premium MPV, og kvalitetsfornemmelsen er klassisk BMW. I den forstand har den kun en regulær konkurrent, og det er Mercedes B-klasse. I hvert fald indtil Audi på et tidspunkt også hopper på premium-MPV-vognen.

Er man til campingvogne eler trailerkørsel, så må 218d Active Tourer trækker 1.300 kg på krogen med bremser, og 726 uden.

Er man til campingvogne eler trailerkørsel, så må 218d Active Tourer trækker 1.300 kg på krogen med bremser, og 725 kg uden. Foto – PR

Eneste spørgsmål den ikke besvare, er hvad BMW overhovedet vil i MPV-segmentet? Hvorfor nu pludseligt dette behov for at flytte familier på den fornuftige og ergonomisk korrekte vis, når de i årevis har haft fine stationcars til samme formål. Baghjulstrukne stationcars som oven i købet altid har været markant sjovere at køre, end den nye Active Tourer er.

BMWs svar er vækst. Hvis du ikke vokser går du i står, og BMW er globalt betragtet stadigvæk langt fra de volumental, som de store koncerner som Ford, Volkswagen, PSA og GM præsterer. Derfor skal de finde nye kunder, og det kan Active Tourer givetvis hjælpe dem med, for aldrig har en BMW været mere politisk korrekt og moderlig indbydende end den.

Bagsædepladsen er overdådig, og bagsædet kan justeres frem og tilbage - afhængig af om du vil have mest plads til bagage eller bagsædepassagerer. Foto - PR

Bagsædepladsen er overdådig, og bagsædet kan justeres frem og tilbage – afhængig af om du vil have mest plads til bagage eller bagsædepassagerer. Foto – PR

Jeg er ikke i tvivl om, at BMW vil lykkedes med at få nye kunder i butikken, og at vi også vil vende os til ideen om en mere luksuriøs børnebus. Alle os bilnørder med en forkærlighed for baghjulstræk, skal bare lige lære leve med tanken om en forhjulstrukket BMW, og begrave ideen om at smide bagmændene på bålet for kætteri. Ligesom vi gjorde det dengang, da BMW lancerede SUV’en X5.

 

FAKTABOKS:

Testmodel: BMW 218d Active Tourer

Motor: R4 turbodiesel på 1.995 cm3

Effekt: 150 hk v. 4.000 o/min

Moment: 330 Nm fra 1.750 o/min

0-100 km/t: 8,9 sekunder

Topfart: 208 km/t

Normforbrug: 23,8 km/l

Pris: 423.000 kr.

Konkurrenter: Mercedes B-klasse, Ford Focus C-Max/S-Max, Volkswagen Sportsvan/Touran og Citroën C4 Picasso.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s