Golf R: 300 hk uden drama

Var i Tyskland for et par uger siden, for at teste den nye Volkswagen Golf R. En Golf med firehjulstræk og 300 hk. Den er en hvirvelvind på hjul, men samtidigt civiliseret som en tysk bureaukrat fra et bundesregionalt skatteforvaltningskontor.

Den skærer svingene med samme kliniske præcision, som en hjertekirurg med 30 års erfaring.

Den skærer svingene med samme kliniske præcision, som en hjertekirurg med 30 års erfaring.

Tror de fleste sportsvogne til under 1,5 mio. kr., vil have vanvittigt svært ved at følge den, på en snoet bjergvej, som dem jeg fandt i Harzen. Den suger sig fast til vejen, som en snegl med højdeskræk, der har forvildet sig ud på et blad i 25 meters højde. Rent ingeniørmæssigt , er Golf R en megapræstation af VWs racerentusiaster i R-divisionen, som laver de mest potente udgaver af Volkswagens produkter.

Den ligner ikke en vogn med 300 hk, og dens underspillede ydre, er en kvalitet mange kunder sætter pris på. Den er en art ulv i fåreklæder.

Den ligner ikke en vogn med 300 hk, og dens underspillede ydre, er en kvalitet mange kunder sætter pris på. Den er en art ulv i fåreklæder.

Er der så intet dårligt at sige? Nej – ikke teknisk og mekanisk betragtet. Men emotionelt er den sværere at blive klog på. For selvom den er svinsk hurtig, og rammer 100 km/t på 4,9 sekunder, og selvom den cruiser ubesværet og udramatisk ved 220 km/t på Autobahn, så er den ikke sjov. Den er ikke rigtigt involverende. Den kræver ikke så meget af dig, og efter 10-15 minutter, når den første benovelse over bilen har lagt sig, skriger den ikke på at blive kørt hårdt. Så har man mest af alt lyst til at smide fartpiloten på, og nyde lidt tysk radio med masser af 80’ermusik og lyden af langt nakkehår.

Kabinen ligner en Golf GTIs, men den grå staffering er et klassisk R-touch.

Kabinen ligner en Golf GTIs, men den grå staffering er et klassisk R-touch.

Det er tvivlsomt om den danske Volkswagen importør hiver Golf R til landet, da den vil formodes at koster fra lige under 700.000 kr., og derfor skal slås med nyere brugte Porscher om kunderne. Men til den diskrete fartentusiast, der sætter pris på fremragende automobilt håndværk, og en udramatisk køreoplevelse, er Golf R spændende. Og selvom den ikke officielt er på programmet, så skal Volkswagen nok skaffe en hjem, hvis du plager længe nok.

Du kan læse mere om Golf R i min artikel i Berlingske her: http://b.bilen.dk/biltests/2014/05/diskret-hvirvelvind-fra-vw/

FAKTA Volkswagen Golf R

Pris inkl. lev.: Prisgæt ca. 670.000 kr.
Sikkerhed Euro NCAP: 5 stjerner (2012)
Mål (l/b/h): 428/180/144cm
Bagagerum: 343 liter
Køreklar vægt/last: 1.495/560 kg
Motor: R4, turbobenzin på 1.984 cm3
Effekt: 300 hk v. 5.500 o/min
Drejningsmoment: 380 Nm v. 1.800 o/min
Transmission: 6-trins DSG aut.
0-100 km/t: 4,9 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug/EU-norm: 14,5 km/l
CO2-udledning: 159 g/km
Årlig ejerafgift: 2.760 kr.
Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 å

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s