Volkswagengruppens bedste GTI?

Du har en halv million kr., og er i markedet for en GTI. Du har forelsket dig i ideen om Golf GTI. Den første og eneste “ægte” GTI. Den med ternede sæder og en gearknop som en golfbold. Men er det også den bedste GTI, Volkswagengruppen producerer?

Den første Golf GTI MK 1 leverer originalopskriften på, hvordan en underholdende og praktisk GTI skal være, og den nyeste aftapning er ikke nødvendigvis den i VW-familien, der kommer tættest på originalideen.

Den første Golf GTI MK 1 leverer originalopskriften til, hvordan en underholdende og praktisk GTI skal være, og den nyeste aftapning er ikke nødvendigvis den i VW-familien, der kommer tættest på originalideen.

Teknikken fra Golf GTI findes nemlig  i en serie af VW-produkter – fra Skoda Octavia RS til Audi S1. Alle deler de Golfens 1,984 cm3 turboladede benzinmotor, og alle er de gedigne og overbevisende skruet sammen. Men hvilken en kommer tættest på den originale Golf GTI? Og hvilken en skal du vælge, hvis det er originalideen om den indlevende og underholdende forhjulstrækker med praktisk kant, der står øverst på din ønskeliste?

Et efterhånden tidløst tegn på sjov kombineret med praktisk anvendelighed - en Golf GTI.

Et efterhånden tidløst tegn på sjov kombineret med praktisk anvendelighed – en Golf GTI.

Jeg har taget en tur i originalen og derefter i de nulevende efterkommere. Det vil sige Skoda Octavia RS, Seat Leon Cupra, Golf GTI MK VII, Audi S1 og Audi S3. Målet er at finde den bedste GTI fra Volkswagengruppen, og svaret er mindre indlysende end først antaget.

Konklusion…
S3 ryger ud på at være for dyr, for perfekt og for uengagerende. Seat Leon Cupra er en ørn, når det skal gå stærkt. Men den mangler lyd, drengerøvscharme og personlighed. Den nye Golf GTI er ikke så tosset endda, og som navnebror til originalen med samme golfboldgearknop, ligger den godt til. Skoda Octavia RS hylder ideen om at tage den hyperpraktiske familiebil og gøre den hurtig og underholdende – uden at den bliver ubetalelig eller ubrugelig.

Og vinderen er...

Og vinderen er…

Men i min bog er det Audis nye S1 der kommer tættest på den samme underholdende og engagerende køreoplevelse, som den originale Golf GTI MK I. Den er dejlig analog, man føler sig intimt tæt på vognen, og så lugter den lidt af samme fyraftensprojektgalskab som originalen. At vinkle den store 1.984 cm3 turbomotor ned i karossen fra en Audi A1, tilføje firehjulstræk og lancere den i farver som Viper Green og Vegas Yellow. Det lugter smager så herligt af samme vanvid, som en Golf med over 100 hk må have gjort i 1975…

Læs hele testen jeg lavede til Berlingske og BT her:

http://bt.bilen.dk/biltests/2014/04/jagten-paa-den-aegte-volkswagen-gti/

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s