Billig og topløs

Kia Picanto Sunshine bryder 100.000 kr. barrieren for åbne biler.  Fra 92.990 kr., kan du få fingrene i en sommercabriolet . Okay – det er en lille Picanto, og okay, den er ikke HELT åben. Men du kan køre det meste af taget af, og den giver masser af cabrio-stemning. Løsningen er altså fremragende og prisen ligeså, og den udfordrer især de nye trillinger, hvor de topløse tilbud skulle give billige point.
De er begge billige, og de er begge topløse. Men koreaneren slår franskmanden på totalløsning i forhold til pris.

De er begge billige, og de er begge topløse. Men koreaneren slår franskmanden på totalløsning i forhold til pris.

Toyota, Citroën og Peugeot er svært stolte af deres nye trillinger. Ens biler med markant forskelligt eksteriør-design. Toyota Aygo er den sprælske fætter, Peugeot den konservativt elegante og Citroënen den avantgarde. Teknisk er de dog ens, og fælles for dem alle er, at de kan bestilles med et kanvasfoldetag til 20.000 kr., der gør de charmerende mikrobiler til pseudocabrioleter. Et spændende indspark i mikroklassen, hvor mulighederne for at individualiserer bilerne, aldrig har været større.
Et kig ned i Peugeot 108, der bortset fra de sprælske sæder ikke imponerer mere end Kia Picanto.

Et kig ned i Peugeot 108, der bortset fra de sprælske sæder ikke imponerer mere end Kia Picanto.

Det ærgrer givetvis en række konkurrenter. Hverken Volkswagen Up, Seat Mii, Skoda Citigo, Hyundai i10 eller Fiat Panda kan fås med stort foldetag, der åbne hele toppen af vognen, og lader sommersolen bade kabinen i sine varme stråler. Kia derimod spilder ikke tiden på at ærgre sig. De er gået sammen med det anerkendte udstyrsfirma Webasto, om en ombygning af deres lille Picanto, så den nu kan leveres fra ny med et Webasto foldetag og efternavnet Sunshine. Pris 13.000 kr. Sådan.
De er lidt ligesom den lille dreng i Kejserens nye klæder, der helt pragmatisk påpeger, at kejserens nye robe ikke er noget særligt. Kia har kigget på de nye konkurrenter, tænkt: ”Sku’ det nu være noget”, og fået en lokal midtjydsk karosseriombygger til at montere Webasto-taget på deres Picanto – til tæt på det halve af, hvad det koster til en af de nye trillinger. Billigste åbne Picanto Sunshine koster således til 92.990 kr. Billigste åbne trillinger er Peugeot 108 TOP og Citroën C1 Airscape der begge koster 112.990 kr. inkl. lev.
Picantos foldetag er marginalt smallere end Peugeotens, men oplevelsen er den samme.

Picantos foldetag er marginalt smallere end Peugeotens, men oplevelsen er den samme.

Så tænker du sikkert, at sådan en garageombygning ikke holder i nærheden af den kvalitet, som fabrikkerne tilbyder, og at rustbuler omkring monteringen og vand i kabinen efter en tur i vaskehallen, bare er nogle af de glæder, der venter Picanto Sunshine ejere i fremtiden.
Ikke ifølge Kia der tror på deres ombygning. Taget er dog ikke dækket af bilens 7 årige fabriksgaranti, men kun deres 3 års tilbehørsgaranti. Men det er stadigvæk et år mere end franskmændene og det samme som Toyota.
Det lyder næsten for godt til at være sandt. Derfor sættes de to biler stævne en sommerdag i Københavns Sydhavn. For kan den hjemmeombyggede koreaner virkelig bide skeer med mægtige PSA og Toyotas kombinerede ingeniørtalenter? Tager en sløjfe rundt i byen og på motorvej, og med taget kørt helt tilbage, får iPhonen lov at måle kabinestøjen med en decibel-app. Ikke nødvendigvis videnskabeligt korrekt, men ved 110 km/t i højeste gear på samme sted på motorvejen, giver det et solidt sammenligningsgrundlag på lydkomforten i kabinen ved de to tagløsningerne. Kia Picanto scorer 77 decibel, mens Peugeoten sparker hårdere til trommehinderne, og lokker måleren helt op 86 decibel. Det er som sagt ikke eksakt videnskab, men det bekræfter oplevelsen af, at der er mere vindstøj i Peugeotens kabine. Okay – Picantoens tag er marginalt smallere end 108’erens, men oplevelsen af at sidde i en semicabriolet, er lige så stor i Kia Picanto som i Peugeot 108.
Peugeoten er visuelt mere besnærende, men det retfærdiggør ikke merprisen for den topløse oplevelse. Forklaringen skal dog delvist findes i afgifter, da Peugeotens tag er fabriksmonteret, mens Picantos er eftermonteret udstyr.

Peugeoten er visuelt mere besnærende, men det retfærdiggør ikke merprisen for den topløse oplevelse. Forklaringen skal dog delvist findes i afgifter, da Peugeotens tag er fabriksmonteret, mens Picantos er eftermonteret udstyr.

Taget er naturligvis en del af bilens struktur, og begynder man at skære i det med en skærebrænder, så må det formodes, at det påvirker bilens vridningsstabilitet negativt. Men her har Kia  lagt sig i selen for at forstærke taget, og Picanto opleves ikke mindre vridningsstabil, end Peugeot 108. Kias PR-asvarlige i Danmark, Lene Mejdal Iversen, siger:
»Taget påvirker ikke bilens styrke i negativ retning. Samtidig med montering af foldetaget bliver der mellem bilens tag og loftbetrækket monteret to forstærkningsvanger. Disse vanger gengiver bilen dens oprindelige styrke. Biler, der får monteret foldetag, fremstilles alle til syn, og foldetaget godkendes som konstruktiv ændring af karrosseriet.«
Når det kommer til tagets betjening, så anbefaler Kia, at man ikke betjener det ved hastigheder på over 60 km/t, mens Peugeots fungerer med op til 80 120 km/t. En lille forskel, men i den virkelige verden, er forskellen ikke afgørende. Når det kommer til hastigheden det åbner og lukker med, står Kia heller ikke tilbage for trekløveret, og det leder alting hen til den samme overraskende konklusion. Garageløsningen slår det fabriksmonterede tag – især hvis vi regner prisforskellen på 7.000 kr. ind i overvejelserne.
Det er ikke tit jeg har det ådan, men i denne test snupper jeg koreaneren før europæeren.

Det er ikke tit jeg har det ådan, men i denne test snupper jeg koreaneren før europæeren.

Man kan altid diskuterer stil og design. I mine øjne er Peugeot 108 mere elegant end Picanto, og byder på en lang række muligheder for personligt lir, som koreaneren mangler. Den har altså langt større charmepotentiale. Men som bil betragtet er Kia større, mere komfortabel, har længere garanti og er markant billigere – hvis man tager mængden af standardudstyr med i betragtning.
Som i eventyret med kejserens nye klæder, er det altså drengen i form af Kia, der ler sidst. For nej, det er åbenbart ikke noget særligt, at montere sådan et tag i en mikrobil. Og måske de mange konkurrenter, der ikke har et åbent mikrobilstilbud på tapetet, skulle overveje en Webasto-tagløsning.
FAKTA på de testede biler
Peugeot 108 1,0 Allure TOP
Pris: 136.270 kr.
Sikkerhed: Endnu ikke testet
Dimensioner (L/B/H): 346/162/148 cm
Bagagerum: 196 liter
Motor: R3 benzin på 998 cm3
Gearkasse: 5-trins man.
Ydelse: 68 hk v. 6.000 o/min
Moment: 95,5 Nm v. 4.300 o/min
0-100 km/t: 14,3 sekunder
Topfart: 157 km/t
Forbrug: 26,3 km/l
CO2 udledning: 88 g/km
Årlig ejerafgift: 580
Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år
Kia Picanto World Cup Clim Sunshine
Pris: 121.277 kr.
Sikkerhed: 4 stjerner (2011)
Dimensioner (L/B/H): 360/160/148 cm
Bagagerum: 200 liter
Motor: R3 benzin på 998 cm3
Gearkasse: 5-trins man.
Ydelse: 69 hk v. 6.200 o/min
Moment: 95 Nm v. 3.500 o/min
0-100 km/t: 14,4 sekunder
Topfart: 153 km/t
Forbrug: 23,5 km/l
CO2 udledning: 99 g/km
Årlig ejerafgift: 580
Garanti (mek/lak/rust): 7/5/12 år
Artiklen blev bragt første gang i BT d. 19 juli 2014

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s