Ansigtsløft til sexet sportscoupe

VWs PR-tosser forsøger at sælge Scirocco på dens miljøprofil. Et stupidt fejlskud, men i det fri på de snoede bjerge i Taunusbjergene, viser dens tekniske landevindinger sig fra sin bedste side. Men først PR-tosserne…

Den faceliftede Scirocco er visuelt opdateret til Volkswagens 2014-look, mens den teknisk har fået hele motorserien opgraderet.

Den faceliftede Scirocco er visuelt opdateret til Volkswagens 2014-look, mens den teknisk har fået hele motorserien opgraderet.

Volkswagen er en politisk korrekt virksomhed. Volkswagen Scirocco er det sporty og kække indspark i et konservativt modelprogram, og det er på de sportslige køreegenskaber og design, at den skal sælges. Men Volkswagen indleder pressekonferencen med at fortælle, at med de opdaterede motorer i Scirocco-modelprogrammet, kører modellen nu op til 19 pct. længere på literen – afhængigt af modellen forstås.

Kabinen ligner sig selv, men de tre nye ure på toppen af instrumentbordet er tilføjet og lånt fra den nye Beetle, og det pynter.

Kabinen ligner sig selv, men de tre nye ure på toppen af instrumentbordet er tilføjet og lånt fra den nye Beetle, og det pynter.

De starter ikke med at fortælle om de mange ekstra newtonmeter motorerne leverer, og om hvordan de gør mellemaccelerationer og overhalinger hurtigere og sikrere. Eller om det mere aggressive og skarpe design, der bringer bilen på linje med resten af modelprogrammet. Det kommer først senere. Næ nej – de ligger ud med at prise deres miljøprofil. Nuvel. Det er også godt gået. Men det er ikke det, bilen handler om. Overhovedet. Scirocco er en sportcoupe til den designbegejstrede entusiast, der er samme kvalitet og driftsikkerhed som i en Golf, men med skarpere køreegenskaber og pakket i et design, der ikke signalerer samme anæmiske aseksualitet. Ikke om hvor mange kilometer den kan pine ud af en liter fossilt brændstof. Det svarer til at sælge en Magnum-is på ispindens miljøprofil i stedet for flødeisens cremede konsistens og chokoladeovertrækkets tykkelse.

Rundt i Taunusbjergene

Efter den opvisning i politisk korrekthed, skal det blive godt at se, hvad bilen er gjort af i virkeligheden. Får nøglerne til en Scirocco 2,0 TDI med 184 hk. Den vil ikke blive markedsført i Danmark, hvor vi kun får lillebroderen med 150 hk. Men i en Golf er forskellen på de to maskinvarianter ikke overvældende, så vi gætter på, at det samme gør sig gældende i Scirocco. Den ligger livligt fra land ud af P-huset i Frankfurt lufthavn. Lyden er dyb og knurrende uden den mindste dieselrallen. Godkendt til en sportscoupe. Efter lidt Autobahn rammer jeg en krøllet bjergvej.

Læg mærke til de meget stramme vandrette streger på hækken. Mere markerede linjer er et klassisk 2014 VW-design-greb...

Læg mærke til de meget stramme vandrette streger på hækken. Mere markerede linjer er et klassisk 2014 VW-design-greb…

Den dynamiske undervogn ryger i sport, og de køredynamiske dyder genopfriskes. Jep – den er akkurat så skarp som jeg husker den, og mærkbart mere underholdende end en Golf. Også den nye Golf, der står på den helt nye MQB platform. Scirocco står stadigvæk på undervognen fra Golf VI, som i virkeligheden er en opdateret udgave af undervognen fra Golf V. Men det virker i Scirocco, og ny er ikke altid ensbetydende med bedre.

Bilen introduceres i Danmark til november, og bliver lanceret i en 2 liters TDI udgave med 150 hk og en 2 liter TSI-udgave med 180 hk. I Tyskland findes den med både 184 dieselheste, 220 benzinheste og en Scirocco R udgave med 280 hk. Men de er blevet vejet og fundet for dyre til det danske modelprogram. Og selvom de ville have pyntet, er det okay, for Scirocco lever fint med lige under 200 hk, og den er vaks nok til at levere præstationer, der matcher designet.

Mellem to designstole

Designet er det eneste punkt, hvor faceliftet ikke er udelt vellykket. For basisdesignet fra 2009 er meget flydende og organisk, og især de smukke colaflaskekurvede bagerste skærmkasser, der er helt centrale for bilens vellykkede grundform.

Den gamle model af Scirocco her, var mere flydende og organisk i sine former end faceliftet.

Den gamle model af Scirocco her, var mere flydende og organisk i sine former end faceliftet.

Siden 2009 er Volkswagens formsprog dog blevet mere lineært og stramt, og det har man tvunget ud på fronten og hækken af den faceliftede Scirocco. En øvelse der er forståelig nok, men de bløde kurver på skærmkasserne kan man ikke pille ved uden at ændre bilen fundamentalt, og det efterlader Scirocco i vadestedet mellem to designfilosofier, og det gør den mindre helstøbt end originalen, der i min optik derfor er smukkere end den faceliftede udgave.

Den faceliftede Scirocco har flere kanter og lige linjer end før faceliftet. Mere tidssvarende i VW-regi, men ikke lige så helstøbt visuelt. I min optik.

Den faceliftede Scirocco har flere kanter og lige linjer end før faceliftet. Mere tidssvarende i VW-regi, men ikke lige så helstøbt visuelt. I min optik.

De tekniske landvindinger på motorfronten gør dog den nye Scirocco til en bedre bil, og kan Volkswagen holde prisen på det nuværende niveau, vil Scirocco stadig være oplagt til de coupekøbende bilkøbere, der sætter pris på forhjulstrukken køredynamik. Og så kører den naturligvis op til 19 pct. længere på literen, som Scirocco-ejeren passende kan fortælle sine veganske naboer, når de mistroisk ser ham trille ind i indkørslen i den aggressivt udseende Scirocco.

FAKTA SCIROCCO 2,0 TDI 150HK

Pris inkl. lev.: prisgæt  ca. 400.000 kr.

Sikkerhed Euro NCAP: 5 stjerner (2009)

Mål (længde/bredde/højde):426/181/141 cm

Bagagerum: 312 liter

Køreklar vægt/last: 1.375/480 kg

Motor: R4, turbodiesel på 1.968 cm3

Effekt: 150 hk v. 3.500 o/min

Drejningsmoment: 340 Nm v. 1.750-3.000 o/min

Transmission: 6-trins man.

0-100 km/t: 8,6 sekunder

Tophastighed: 215 km/t

Forbrug/EU-norm: 23,8 km/l

CO2 udledning: 109 g/km

Årlig ejerafgift: 2.800 kr.

Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år

Min artikel blev første gang bragt i BT i juli 2014

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s