DRØMMEGARAGEN: Coupe til under 50.000 kr.?

Endnu en drømmegarage. Denne gang igen i discounthjørnet. Du har 50.000 kr., og drømmer om en rigtig egoistvogn i coupeformat. Hvad vælger du?

Jeg har en svaghed for coupeer. Deres lange næser, to døre og faldende taglinje giver dem kant og karakter. Det er biler for folk, der ikke gider gå på kompromis. Måske er de egoistbiler, fordi de kun har to døre. Men de fleste har et anstændigt bagsæde, det er bare er noget bavl at komme derom – men det er en øvelse du som ejer ikke behøver bekymre dig om, da du altid vil sidde i føresædet.

BMW 4-serie er tæt på at være den smukkeste nye coupe på markedet i 2014. Store døre, lang front og faldende taglinje bagtil - udført til UG! Men med 50.000 kr. på lommen, må jeg nok tage til takke med noget brugt - men det er samme idealer jeg jagter.

BMW 4-serie er tæt på at være den smukkeste nye coupe på markedet i 2014. Store døre, lang front og faldende taglinje bagtil – udført til UG! Men med 50.000 kr. på lommen, må jeg nok tage til takke med noget brugt – men det er samme idealer jeg jagter.

Coupeerne er lidt ligesom Michael Laudrup var som fodboldspiller. Et overskuds- og luksus-element. Det besnærende offensive valg, der var fænomenal på sine spidskompetancer, men som defensivt ikke rigtigt deltog, og som heller ikke imponerede på de felter, han ikke rigtigt gad dyrke. Og det gør dem så forbandede tiltalende – både coupeerne og Laudrup… Coupeen ser godt ud, kører ofte også fremragende, men er både upraktisk, halvdyr og tørstig. Men jeg elsker dem.

Det er ikke svært at regne en hel liste af drømmecoupeer op. Men hvad nu hvis du kun har 50.000 kr. at gøre godt med? Kan du så stadigvæk få en besnærende coupe med mere karakter og sportslig charme, end man ellers kan være heldig at lande i den prisklasse? Jeg er gået på jagt på bilzonen.dk og lavet en top tre over mine drømmecoupeer til under 50.000 kr.

Indrømmet - den lugter lidt af fejlslagen novelleforfatter, men da jeg også har en aldrig udgivet novelle liggende i skuffen, har jeg fortjent et skud på en 230C. MODELFOTO.

Indrømmet – den lugter lidt af fejlslagen novelleforfatter, men da jeg i virkeligheden også har en aldrig udgivet novelle liggende i skuffen, er en 230C ikke helt skæv. MODELFOTO.

NR. 1: MERCEDES 230C COUPE 2,3

Smuk og driftsikker er en 230C ikke noget dårligt bud, og en 1979’er er nyslået klassiker, og så sparer jeg også lidt på ejerafgift og forsikring. Udgaven med 2,3 liter benzinmotor er ikke den kraftigste, det er 280C med en seks-cylindret rækkemotor, men den er alt for tørstig og ikke nær så solid som 2,3’eren, og så undvære jeg gerne de ekstra hestekræfter. Og så har den baghjulstræk, hvilket efterhånden er en sjældenhed, så derfor må vi tilbage i historien. Den lugter af halvfjerdserne men tro mig, det bliver det næste automobile årti vi kommer til at tilbede…

Kørt km 228.000
Første registrering 1979
Farve Sølvmetal
Leveringsomkostninger
Kviknummer 1970588

Pris

kr. 39.800

Beskrivelse

15″ alufælge, dellæder, træindlæg, ikke ryger, synet 27/11 2013, service ok. veteranstatus., 15″ alufælge, airbag, abs, antispin, aut., el-spejle, lædersæder, metallak.

 

Skønhed på hjul - designet af Pininfarina og med en stærk V6'er - hvad er der ikke at synes om? MODELFOTO.

Skønhed på hjul – designet af Pininfarina og med en stærk V6’er – hvad er der ikke at synes om? MODELFOTO.

NR. 2: PEUGEOT 406 COUPE 3,0 AUT.

Okay – den har kørt en anelse langt og er ikke vild med automatgearet, men hvis en 406 Coupe skal under 50.000 kr., må man gå på kompromis, og jeg ville have V6-udgaven med kræfter nok til at matche designet – også selvom den måske bliver lidt næsetung.

Det er den sidste gennemført smukke Peugeot, hvor designet bare går op i en højere enhed, og jeg er vis på, at den en dag bliver en klassiker.

Kørt km 272.000
Første registrering 1998
Farve Sølv (metal)
Leveringsomkostninger
Kviknummer 1930452

Pris

kr. 49.800

Beskrivelse

aut., 17″ alufælge, fuldaut. klima, fjernb. c.lås, startspærre, regnsensor, nysynet, ikke ryger, tonede ruder, servo, abs, airbag og klimaanlæg.

 

Den er fyldt med kineserier og funky udstyr den store Legend.

Den er fyldt med kineserier og funky udstyr den store Legend. MODELFOTO.

NR. 3: HONDA LEGEND 3,2 Coupe

En stor sekscylindret japaner fra 90’erne. Den er måske ikke voldsomt elegant, men heller ikke helt tosset. Den 3,2 liters maskine yder 205 hk og smider den store coupe fra 0-100 km/t på 8,1 sekunder. Men det er først og fremmest udstyrsniveauet der lokker. Den her bil har ALT i udstyr, og måske det bliver pebret, hvis tingene begynder at stå af. Men 50.000 kr. er billigt for al den luksus, og 180.000 km er ikke alverden for en solid japansk bil.

Kørt km 180.000
Første registrering 1994
Farve Mørkgrønmetal
Leveringsomkostninger
Kviknummer 1902989

Pris

kr. 49.900

Beskrivelse

Aut. fuldaut. klima, el-indstilleligt førersæde, el-ruder, el-spejle, højdejust. forsæde, fartpilot, airbag, abs, 17″ alufælge, fjernb. c.lås, infocenter, startspærre, el-soltag, radio med cd-boks, læderindtræk, læderrat, træindlæg, armlæn, kopholder, lygtevasker, servo, hvide blink, indfarvede kofangere, hækspoiler, tonede ruder og ikke ryger. Superfin og meget sjælden bil importeret og synet feb 2013 derfor den supergode stand.

Den lille friske Ford er en oplagt bobbel, og den findes til markant mindre end 50.000 kr... MODELFOTO.

Den lille friske Ford er en oplagt bobbel, og den findes til markant mindre end 50.000 kr… MODELFOTO.

BOBLERNE

Det var mine tre coupeer til under 50.000 kr. Der var andre der fristede.

Især Ford Puma med den hurtigtsnurrende 1,7 liters Yamahamotor, der ydede små 130 hk og gjorde den Fiesta-baserede coupe til en uhyre velkørende sag.

Opel Tigra var Pumakonkurrenten og marginalt mere besnærende rent visuelt, men motormæssigt var den fladere, og køredynamisk ikke overvældende.

Der var også en Nissan 200 SX og Toyota Celica, men de har ikke samme x-faktor som de udvalgte. Eller – i hvertfald ikke i min optik. Men hvad siger du? Hvad ville du vælge, hvis du havde 50.000 kr. til en coupe?

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s