WEEKENDLIR: Bedste sportsvogn til én million kroner

Hvilken sportsvogn er bedst, hvis budgettet lyder på omkring én million kroner? Svaret på det spørgsmål har de seneste mange år været Porsche Cayman.
Klassisk Porsche-design, blændende gode køreegenskaber, den sprødeste 6-cylindrede boksermotor og et kvalitetsniveau, der gør den pålidelig som en dieselmotoriseret Volkswagen Golf. Billigste Porsche Cayman koster lige under 1,1 mio. kr., har 275 hk og en kampvægt på 1.378 kg. Den er en fuldblodshest. En aristokrat med et selvværd som en italiensk landsholdspiller. Den er med andre ord kongen af det opnåelige sportsvognssegment.

Cayman er kongen af de opnålige sportsvogne.

Cayman er kongen af de opnålige sportsvogne.

RCZ i racerklæder
Peugeot RCZ begyndte tilværelsen som en regulær frisørporsche. Et vovet design med centermotorlook, men med undervogn og forhjulstræk-drivlinje fra en almindelig Peugeot 308. 156 hk havde basismodellen, mens modellen med 200 hk fyldte designet lidt bedre ud. Men om det var 156 eller 200 hk, så aftvang den ikke voldsomt med sportvognsrespekt.

Men i vinter landede den onde stedbror med efternavnet R. Motoren er stadigvæk en turboladet 1,6 liters maskine, og den har stadig træk på forhjulene. Men folkene fra Peugeot Sport har fundet et læsfuld ponyer mere, så den nu yder 270 hk.

Med efternavnet R har Peugeot RCZ fået 270 hk, og det er hardcore og imponerende fra den 1,6 liters turbomotor.

Med efternavnet R har Peugeot RCZ fået 270 hk, og det er hardcore og imponerende fra den 1,6 liters turbomotor.

Læg dertil en gennemgribende opstramning af hele undervognen, og pludselig fremstår RCZ R ikke så kastreret. Med en serie visuelle modifikationer, hvoraf den permanente bagspoiler er den mest markante, kan man i virkeligheden tale om, at bilen er blevet helt rå at se på. Cool – med et skælmsk glimt i øjet. Altså en regulær gadedreng. Med 270 hk og en kampvægt på 1.355 kg lander den på præcis samme præstationshylde som Porsche Cayman. Men prisen er 300.000 kr. lavere. Og det rejser spørgsmålet: Kan gadedrengen vippe den selvfede aristokrat af tronen?

Rå franskmand mod arrogant tysker
Svaret skal findes på en midtsjællandsk landevej. Selvsamme stykke asfalt som politiet bruger til at pudse formen af i deres krigsmalede Passater hver onsdag. Porschen lægger ud, og den imponerer som altid. Den er velafbalanceret som en skøjteprinsesse. Centermotoren leverer godt med overskud, og gearkassen går stramt og præcist. Bilen styrer målrettet ind i kurverne, mens den presses fokuseret ud med den klassiske skubbe-fornemmelse, en baghjulstrækker altid leverer. Den er et præcisionsinstrument, der er tænkt, undfanget og født til at æde kurver. Samtidigt er kabinen et studie i godt håndværk. Den føles gennemført velkonstrueret og leverer et kvalitetsindtryk som et skræddersyet Gives & Hawkes jakkesæt fra Londons Savile Row.

Den koster 300.000 kr. mindre den hardcore Peugeot, men på nøgletallene og præstationer, matcher den aristokraten fra Sydtyskland, men hvilken en skal man vælge?

Den koster 300.000 kr. mindre den hardcore Peugeot, men på nøgletallene og præstationer, matcher den aristokraten fra Sydtyskland, men hvilken en skal man vælge?

Peugeot står altså til en gedigen snitte. Men nej. Den får forbløffende meget ud af sit familiebilsophav. Balancen er ikke helt så fin, da Peugeoten har størstedelen af sin vægt over forakslen. Men vejgrebet er imidlertid imponerende på tør vej, og forhjulene æder sig ind i kurven som en kat, der skifter retning henover et gulvtæppe. Du har stadigvæk en fornemmelse af at blive hevet fremfor skubbet, men sådan må det være, når trækket er på forhjulene. Køredynamisk er opgaven altså løst overbevisende.

Du får bagsæde i Peugeoten, men det er ikke helt nok til, at det er bilen jeg ville vælge...

Du får bagsæde i Peugeoten, men det er ikke helt nok til, at det er bilen jeg ville vælge…

Den 1,6 liters turbomotor en fornøjelse. Den leverer sine 330 Nm allerede ved 1.900 o/min, mens Porschen skal helt op på 4.500 o/min for at levere sine mere beskedne 290 Nm. Alligevel er Porsche marginalt hurtigere fra 0-100 km/t med sine 5,7 sekunder – Peugeoten skal bruge 0,2 sekunder mere. Også på topfart tager Porschen sejren, med 265 km/t mod 250 km/t. Peugeoten slår igen på forbrugsfronten, hvor den kører 15,9 km/l mod Porschen mere tørstige sekscylindrede maskine, der kun præsterer 12,2 km/l. Ikke at det rykker ved Porschens selvværd, for hvad skal en aristokrat bruge et par skillinger sparet på brændstof til…

Duel på filosofi
I virkeligheden er det her dog ikke en duel på tal. Det er en duel på filosofi. Det er fornuft mod følelser. Det er det muliges kunst i Peugeoten mod den kompromisløse løsning i Porschen. Porschen fnyser af Peugeotens bagsæde, for hvorfor have plads til børn bagi, når de bare kaster op, hvis bilen får lov at gøre, hvad den gør bedst? På den anden side står Peugeoten med en række praktiske dyder, der gør den langt mere indbydende til hverdagsbrug. Bagsæde, lavere pris og markant lavere driftsomkostninger.

Det bliver også Porsche forrest, hvis jeg skal vælge, med den ellers besnærende Peugeot tæt på Caymans svulmende bagskærme.

Det bliver også Porsche forrest, hvis jeg skal vælge, med den ellers besnærende Peugeot tæt på Caymans svulmende bagskærme.

Men nu var formålet med testen ikke at finde den mest fornuftige sportsvogn, men den bedste sportsvogn. At tale om en fornuftig sportsvogn er som at tale om en sund fastelavnsbolle. Fastelavnsboller skal ikke være sunde. De skal være cremebomber med masser af glasur. Det er det, der gør dem til gode fastelavnsboller. Så selvom gadedrengen fra Peugeot overordnet set er en alsidig størrelse, der med et skævt smil og en snarrådig attitude favner bredere, så kan den ikke matche fuldblodshesten i sportsvognens paradedisciplin: kurveknusning.

Derfor bliver svaret også fremover Porsche Cayman, hvis spørgsmålet lyder: Hvilken sportsvogn er bedst til omkring en million kr.

 

FAKTA

Porsche Cayman
Sikkerhed Euro NCAP: Ikke testet
Mål (l/h/b): 438/129/180 cm
Bagagerum: 425 l
Køreklarvægt: 1.378 kg
Motor: B6, 2.706 cm3
Ydelse: 275 hk v. 7.400 o/min
Moment: 290 Nm v. 4.500 o/min
Transmission: 6-trins manuel
0-100 km/t: 5,7 sekunder
Topfart: 265 km/t
Forbrug: 12,2 km/l
CO2-udledning: 192 g/km
Årlig ejerafgift: 4.380 kr.
Pris: 1.054.614 kr. inkl. lev.

Peugeot RCZ R
Sikkerhed EuroNCAP: Ikke testet
Mål (l/h/b): 429/136/185 cm
Bagagerum: 387 l
Køreklarvægt/last: 1.355 kg
Motor: R4, turbobenzin på 1.598 cm3
Ydelse: 270 hk v. 6.000 o/min
Moment: 330 Nm v. 1.900 o/min
Transmission: 6-trins manual
0-100 km/t: 5,9 sekunder
Topfart: 250 km/t
Forbrug: 15,9 km/l
CO2-udledning: 145 g/km
Årlig ejerafgift: 2.220 kr.
Pris: 773.770 kr.

Artiklen har tidligere været bragt i Berlingskes biltillæg

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s