Kongen af nørderne

Der er noget nørdenidkært over økonomikørsel. At være mester svarer lidt til at være skolemester i skak. Nuvel – du er den bedste, men de smukke piger jagter stadigvæk fodboldspillerne eller atletikudøverne. I automobilt regi vil det sige de rigtige racerkørere i Formel 1 eller bare DTC. Der er masser af smukke kvinder med plastikattributter i stramtsiddende sponsordragter i rigtig motorsport. Men jeg så ikke en eneste, da jeg i sidste uge dragede til Oslo for at konkurrere med et svensk og et norsk hold i økonomikørsel.

Det svenske, norske og danske hold - parkeret ved en svensk skærgårdsfærge. På det her tidspunkt førte svenskerne stadigvæk.

Det svenske, norske og danske hold – parkeret ved en svensk skærgårdsfærge. På det her tidspunkt førte svenskerne stadigvæk.

Jeg var inviteret af Opel. De stillede tre identiske Opel Astra 1,6 CDTI Sports Tourer til rådighed for hvert af de tre landshold fra Norge, Sverige og Danmark. Jeg kørte sammen med Ekstra Bladets automobile TV-stjerne Anders Berner, mens det norske og svenske hold også bestod af to journalister.

Setuppet var simpelt. Bilerne blev fyldt så de kastede op med diesel udenfor Oslo. Så skulle vi følge en forudbestemt rute til København, og den bil der havde brugt mindst diesel på turen, ville blivet hyldet som samlet vinder. Ruten var inddelt i etaper, og hver etape havde en tidsramme, så vi ikke bare kunne hygge afsted med 70 km/t hele vejen.

Den nye 1,6 CDTI motor i Astra med 130 hk er et kvantespring for Opels dieselmotorprogram. Tyst, stærk og økonomisk.

Den nye 1,6 CDTI motor i Astra med 130 hk er et kvantespring for Opels dieselmotorprogram. Tyst, stærk og økonomisk.

Men lad mig lige runde bilen. Astra Sports Tourer er ikke ny, men det er motoren i den. En 1,6 liters turbodieselmaskine på 130 hk, som afløser de gamle 1,3 og 1,7 liters dieselmaskiner. Forfærdeligt støjende var de, og man vidste aldrig rigtigt, om de skulle lyde som et hosteanfald fra en kæderygende cecilkonsumerende bodegagæst, eller om nogen havde glemt et møtrik i en af cylindrene, da motoren blev samlet.

Sådan er det ikke med den nye. Den er både stærk og økonomisk samtidig med, at den ikke larmer som i gamle dage. EU-normen siger 27 km/l. Det er ikke klasseledende. Konkurrenternes bedste ligger på omkring 30 km/l.  Men kan den holde 23 km/l i den virkelige verden, vil vi være tilfredse. Så en stærk motor, et lavt støjniveu og den komfortable Opel-kabine med klassens bedste forsæder, og turen til København måtte blive komfortabel. Omend lidt kedelig med al den fokus på økonomisk kørsel.

Hvordan selv turen gik, kan du læse i min reportage på bilen.dk eller på det her link: http://bilen.dk/bilnyheder/2014/08/store-nordiske-oekonomikrig/

Den korte version er: Svenskerne lå til at vinde stort set hele vejen (de lignede også typerne, der ville være skolemestre i skak), men med en strategisk genistreg slog vi dem på stregen.

Trofæet for førstepladsen. Vi vandt med 12 cl over en distance på 655 km.

Trofæet for førstepladsen. Vi vandt med 12 cl over en distance på 655 km.

Og jeg skal være den første til at indrømme, at sejrens sødme var så herlig som altid – selvom disciplinen lugter af hinkesten og papirnusseri. Næste gang Berner og jeg tager kampen op mod svensken og norsken, så skal det dog være på en racerbane. Det har vi lovet hinanden. Og så skal der være sponsorchicks i stramme lycradragter, for guderne skal vide, at den slags gør man sig ikke i, når det handler om økonomikørsel…

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s