England rundt i en XJ

Jaguar XJ var arketypen på den klassiske britiske kilometerknuser. Men den nye er alt andet end klassisk. Har Tata voldtaget Jaguar? Er taget til England for at finde svaret.

Logoet er det samme, men ellers er der ikke meget klassisk XJ over en ny Jaguar XJ.

Logoet er det samme, men ellers er der ikke meget klassisk XJ over en ny Jaguar XJ.

Google Maps fortæller, at turen bliver på cirka 900 kilometer. Den planlagte femdags tour-de-force rundt i den britiske automobilindustri byder på visitter og testkørsler i både Sydengland, Londonområdet og bilindustriens hjemmebane, The Midlands. Og hvilken bil er mere oplagt at toure Storbritannien i, end Jaguars flagskib XJ?

Jaguar er nok kendt for sine besnærende sportsvogne – lige fra XK fra 1949 over 60’erens E-Typer frem til den nye F-Type. Men faktum er, at Jaguars grundlægger Sir William Lyons altid brændte mest for de hurtige kilometerknusere af sedanformatet. Store biler med en kraftig motor, fire døre, et bagagerum og en lavtflyvende profil. Biler til den øvre middelklasse og opefter, som havde behov for at komme hurtigt fra A til B og komme frem uden at være kvæstet af køreturens trængsler.

Da Ford ejede Jaguar fra 1989 frem til 2008, var Jaguars udvikling dikteret af mærkets historie. Bilerne var overøst med retro-design-elementer, og den ene mørkeblå eller mørkegrønne Jaguar efter den anden med brunt læder og nøddetræ trillede ud fra fabrikken. Det var fine biler, men de pegede ikke frem. Jaguarejerne blev ældre og ældre, og stamkunderne begyndte langsomt at uddø. Var man ikke til mørke herreværelser eller weekender tilbragt på det lokale cricketstadium, så mistede mærket sin appeal
.

Det var biler som denne her Jaguar Mrk 2, der gjorde Jaguar til det foretrukne mærke hos den velbjergede del af middelklassen, som samtidigt yndede at køre lange ture på tværs af de britiske øer. MODELFOTO

Det var biler som denne her Jaguar Mrk 2, der gjorde Jaguar til det foretrukne mærke hos den velbjergede del af middelklassen, som samtidigt yndede at køre lange ture på tværs af de britiske øer. MODELFOTO

Det sluttede, da indiske Tata overtog mærket i 2008. En del af modellerne var allerede under udvikling, men Ford valgte at sælge (kan ses som manglende tillid til planerne), og Jaguar gik ind i en ny fase. En af de første ændringer var at pensionere det klassiske Jaguar XJ-look på topmodellen. Jaguars signaturmodel.

Sådan så en XJ ud i 2008. Og sådan havde den set ud siden 60'erne. PR-Foto

Sådan så en XJ ud i 2008. Og sådan havde den set ud siden 60’erne. PR-Foto

 

Da en helt ny XJ blev præsenteret i 2010, var de to runde lygter væk og den klassiske sedanform ligeså. Bilen havde fået aggressive forlygter og en distinkt coupéformet taglinje. Bilen bevarede den klassiske lavtflyvende Jaguar-profil, men den lignede ikke noget, man kunne finde i historiebøgerne under Jaguar. Det skal nok have været en konservativ britisk herre eller to, der rystede på hovedet af de nye indiske ejere, inden de trissede ind i herreværelset og hældte en sherry op, mens de overvejede, hvilken cigar de skulle hive op af humidoren.

Sådan ser en Jaguar XJ ud i 2014 - her i den lange version jeg havde fornøjelsen af i England.

Sådan ser en Jaguar XJ ud i 2014 – her i den lange version jeg havde fornøjelsen af i England.

Men bilen blev en succes, og da XF fulgte med samme moderne og aggressive linjer, var Jaguar for alvor på vej i en ny retning. Sidenhen er der kommet både firehjulstræk og dieselmotorer på Jaguars modelprogram, og i takt med de stigende salgstal er køberne tilmed blevet yngre.

Havde denne tur fundet sted for ti år siden, ville XJ’eren have haft en potent 8-cylindret benzinmotor. Måske med kompressor og en ydelse på 300-400 hk. Men det her er 2014, så Jaguaren, der venter i Heathrow, har en V6-dieselmaskine der yder 275 hk, har massive 600 Nm og triller 15,9 km/l. Også på motorfronten har Jaguar indhentet sin samtid.

Der er god plads bagi sådan en XJ L. Og flysæder kan oven i købet lægges lidt ned.

Der er god plads bagi sådan en XJ L. Og flysæder kan oven i købet lægges lidt ned.

Testbilen er den ekstra lange udgave, der også gør tjeneste som premierminister David Camerons firmabil. Fint skal det åbenbart være. Kun da et akut behov for en lur opstår, får jeg brug for den ekstra generøse benplads på bagsædet og flysæderne, der kan lægges et par grader ned.
Første tur går lige igennem London. Fra Heathrow til Greenwich ved Themsen. Det er to timers kontinuerlig køkørsel, hvor den store bil skal dribles mellem hjemløse cyklister (det er småt med cykelstier i London), sindsyge polske håndværkere i hvide varevogne og London Taxier, der med nogen ret opfører sig, som om de har førsteret i alle tænkelige trafikale situationer. Læg dertil at solen brager ned, og trafikhysteriet stiger i takt med kviksølvet i termometeret. Ville ønske det var en Mini, tænker jeg, da jeg forlader motorvejen og går om bord i de endeløse rundkørsler og sammenfletninger.

Den fylder alvorligt op i landskabet sådan en XJ. Læg mærke til, at den rager længere ud af parkeringsboksen end Land Rover Discovery'en ved siden af.

Den fylder alvorligt op i landskabet sådan en XJ. Læg mærke til, at den rager længere ud af parkeringsboksen end Land Rover Discovery’en ved siden af.

Men XJ’eren overrasker. Den er letkørt og komfortabel. Med ventilation i sædet når skridttemperaturen aldrig det hysterifremkaldende hedebølgeniveau, og med den elektriske lændepude skudt frem og sædet fornuftigt indstillet forløber turen rimeligt smertefrit. De enerverende britiske popværter på BBC One erstattes med en lydbog. Oplæst af Ellen Hillingsø. Så kan det ikke blive meget mere fredeligt.
Kun navigationsanlægget irriterer. Det er mindre sofistikeret, end det man finder i Jaguars tyske konkurrenter. Opløsningen på skærmen er dårligere, hvilket betyder, at man får færre veje og data, når man zoomer ud. Altså dårligt for overblikket. Og når man skal zoome, foregår det ved at trykke gentagne gange på minusikonet på skærmen. En irriterende langsommelig proces, der fostrer hede drømme om BMW’s iDrive-system.

Parkerer bilen, da aftensolen er på vej ned. Det varme aftenlys kærtegner bilens streger. Det er sjældent, modellerne med forlænget akselafstand falder heldigt ud, men det virker forbløffende vellykket på XJ’eren. Den meget skrå forrude gør fordøren meget lang, og derfor ser den lange bagdør ikke misproportioneret ud – som på f.eks. en Audi A8L. Der er ingen tvivl om, at også Jaguars nye ejere deler Sir Lyons passion for form – også selvom det betyder, at benpladsen i den lange XJ kun er marginalt bedre end i en standard S-Klasse fra Mercedes.

Den sær blændende godt ud den store XJ, og som en af de få forlængede udgaver på markedet, så har de ekstra centimeter akselafstand næsten gjort den endnu smukkere.

Den sær blændende godt ud den store XJ, og som en af de få forlængede udgaver på markedet, så har de ekstra centimeter akselafstand næsten gjort den endnu smukkere.

Næste dag går turen til Goodwood, hvor Rolls-Royce har hjemme. Skal teste en Wraith, men har god tid, så GPS’en får fri, og bilen ledes bevidst ud på en målløs omvej. Først af den store motorvej mod Brighton. Bilen er virkelig komfortabel, og opgraderingen af affjedringen på bagakslen i den lange udgave gør bilen bundstabil, når speedometernålen flirter med de 90 mph, og den renoveringsmodne britiske vejbelægning sender det ene nyrestød efter det næste mod bilens affjedring. Den 8-trins gearkasse skifter umærkeligt, og den udviser kun en marginal nedgearingstøven, når speederen ryger i bund til en frisk overhaling. Selvom de 275 hk ikke lyder prangende til en over to ton tung limousine, er momentet på 600 Nm til stede nede fra 2.000 o/min., så jeg savner aldrig saft og kraft. Og da brændstofmåleren bevæger sig med samme tøven som en mørkedræd muldvarp på vej op mod jordskorpen, er drivlinjen godkendt. Både når det handler om kraft og nøjsomhed.

Dagen efter testkørslen af Rolls-Roycen synes Jaguaren tanden mindre raffineret. Men har man lige set en finale i Champions League, så virker en kamp i Premiere League både langsommere og mindre intens.

Fotograferet i udkanten af Goodwood Estate - tæt på det store gallopstadion. Selvom det er Rolls Royce hjemmebane, så tog XJ'eren sig nydeligt ud i de kulisser.

Fotograferet i udkanten af Goodwood Estate – tæt på det store gallopstadion. Selvom det er Rolls Royce hjemmebane, så tog XJ’eren sig nydeligt ud i de kulisser.

Men Jaguaren genvinder hurtigt sin gunst, da vi rammer nogle snoede b-veje. I Cotswolds syd for Birmingham rammer jeg mange af de samme veje, som britisk bilindustris testpiloter benyttede sig af, dengang Morris, Wolsley, Austin og Hilman var andet end minder på væggen af et automobilteknisk museum. Trykker knappen med det lille ternede flag ind, så bilen går i sportsmode. Styrtøjet bliver tungere, gearskiftene hurtigere, og den nedgearingstøven fra dagen før er forduftet. Så selvom den er lang som en mindre lystbåd, håndterer den også småveje i fornem stil.

Det er svært med mærker, der opbyder samme stærke historie som Jaguar. For hvor meget skal historien fylde i nye modeller, og hvor meget skal fremtiden? Tata har truffet nogle konsekvente valg, og efter fem dage i flagskibet er jeg mere overbevist end nogensinde. Jaguar er i sit livs form. Bilerne har en unik og selvstændig profil, der ikke ligner noget andet i det automobile landskab. Teknisk er de tæt på at være på højde med tyskerne, og ideologisk lever de op til mærkets historiske pejlemærke om høj komfort med sportslige og dynamiske undertoner. Også med dieselmotor.

FAKTA Jaguar XJ 3,0 D LWB

Pris ekskl. lev.: 1.940.000 kr. (Portfolio)
Sikkerhed Euro NCAP: Ikke testet
Mål (længde/bredde/højde): 525/190/145 cm
Bagagerum: 520 liter
Køreklar vægt/last: 1.850/600 kg
Motor: V6, 2.993 cm3, turbodiesel
Effekt: 275 hk v. 4.000 o/min
Drejningsmoment: 600 Nm v. 2.000 o/min
Transmission: 8-trins aut., baghjulstræk
0-100 km/t: 6,4 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug/EU-norm: 16,4 km/l
CO2 udledning: 167 g/km
Årlig ejerafgift: 5.860 kr.
Garanti (mek/lak/rust): 3/3/6 år

Artiklen har tidligere været bragt i Berlingske

2 thoughts on “England rundt i en XJ

  1. Har læst din artikel med interesse og måske med for megen baggrundviden om mærkets historie til helt at kunne accepterer alle dine konklusioner. I det store hele dog en OK artikel og det er klart for alle at du kan lide en XJ. En ting bliver jeg dog nød til at gøre dig opmærksom på og det er at XF kom flere år før XJ med det nye formsprog. XF afløste S typen i modelrækken. Venlig hilsen

    1. Hej Erling,
      Tak for din kommentar. Sætte kæmpe pris på feedback! Ved godt at XF kom først med det nye formsprog. Men XJ’eren havde kørt i samme rille i generationer, mens S-type og XF ikke havde samme fasttømrede designtradition. Men skridtet med at redefinerer topmodellen så militant som Jaguar gjorde med XJ var det ultimative opgør med mærkets støvede stilstand, og derfor står den for mig, som den mest afgørende ændring i mærkets nyeste historie. Men det er klart – uden XF fra 2007 og den modtagelse den fik havde Jaguar næppe turde ændre XJ så militant som de gjorde i 2009. Venlig hilsen Henrik Dreboldt

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s