Baghjulstræk og hækmotor til under 100 klik!

Som forbrugerjournalist er jeg begejstret, men som køreentusiast er jeg skuffet. Den nye Renualt Twingo gør alting anderledes.Ikke nødvendigvis bedre. Bare anderledes. Men det er nok til, at Renault Twingo ligner en udfordrer til publikumsfavoritten Volkswagen Up.

Den ser funky og anderledes ud, og den minder heller ikke om noget andet du får i mikroklassen.

Den ser funky og anderledes ud, og den minder heller ikke om noget andet du får i mikroklassen.

Den største revolution er bilens opbygning. Hvor alle andre småbiler lige siden Alec Issigonis Mini fra 1959 har haft forhjulstræk og tværstående frontmotor, så reintroducerer Twingo hækmotoren og baghjulstrækket, som vi husker det fra Volkswagens originale Bobbel. Formålet er simpelt. At skabe bedre plads i kabinen, og det er lykkedes. Selvom den nye Twingo er 10 cm kortere end sin forgænger, så har den fået 33 cm ekstra kabineplads i længderetningen. Forklaringen er, at fordi motoren ikke fylder ude foran, har man kunne skubbe kabinen længere frem. Konsekvensen kunne være et kummerligt bagagerum. Men motoren er placeret lavt over bagakslen, så bilen har alligevel et bagagerum 219 liter. Det ligger i den pæne ende i klassen.

Udover pladsen så betyder motorens placering også, at forhjulene får mere plads til at kunne dreje ude foran. De kan dreje 45 grader, og det giver bilen en venderadius på 8,59 m mellem kantsten. Det  er klasseledende, og på en lille manøvrebane ved introduktionen i Frankrig, driblede den omkring hjørner som Michael Laudrup i velmagtsdagene, og fordi hjulene kan dreje så meget, er den en gave til bybilisten. Den kommer omkring i selv de mest pakkede parkeringshuse, og den skal ikke bruge meget mere end 4 meter, før den kan parallelparkeres.

Bagagerumsbunden er høj, men rummet er dybere, så pladsen er lige så god som i resten af klassen.

Bagagerumsbunden er høj, men rummet er dybere, så pladsen er lige så god som i resten af klassen.

Det var det praktiske. Men det som alle motorjournalister og automobilentusiaster har spurgt sig selv om, siden Renault afslørede at Twingo ville få hækmotor og baghjulstræk, er, hvordan den kører. Det korte svar er: Ikke så sjovt som håbet.

Når jeg hører ordene hækmotor og baghjulstræk, så tænker jeg Porsche 911, der er en af de fedeste køremaskiner overhovedet. Nuvel – Twingo koster fra 89.900 kr. mens en 911 hurtig passerer de 2 mio. kr., så sammenligningen er ikke fair. Men det ændrer ikke ved, at det nye layout skaber forventninger.

Den ser charmerende ud, men et meget offensivt ESC-system, tager toppen af morskaben.

Den ser charmerende ud, men et meget offensivt ESC-system, tager toppen af morskaben.

Og oven på to dages testkørsler i Vestfrankrig, er jeg begejstret som forbrugerjournalist, men lidt skuffet som køreentusiast. Twingo lanceres med to 3-cylindrede benzinmotorer. En 0,9 liters turbomaskine på 90 hk og en 1 liters uden turbo med 70 hk. Den første skulle gøre Twingo sporty, og det går da også meget godt, når det går lige ud. Den rammer 100 km/t på under 11 sekunder, og det sætter konkurrenterne til dørs.

Men i kurverne går det desværre galt. Ved det mindste tilløb til spas, slår ESC systemet til, og lukker ned for poweren. Det er som Terkels far, og råber NEJ!!!, hver gang man forsøger sig med lidt frisk kørsel. Så glem alt om både hjulspin, doughnuts eller baghjulsudskridninger. Det er brandærgerligt, for man kunne godt have givet mere plads til sjov, uden at bilen blev usikker af den grund. Men bilen er udviklet sammen med Mercedes og er teknisk magen til den nye Smart, og tyskerne har et anstrengt historisk forhold til småbiler uden aggressiv ESC. Både den første A-Klasse og den første Smart præsterede mildest talt utilfredsstillende i den svenske elg-undvige-manøvre, så de har givetvis insisteret på et ESC-system mere restriktivt end den russiske medielovgivning. Og det har de så fået.

Kabinen er nuttet og funktionel, men min indre automobilnørd savner en analog omdrejningstæller.

Kabinen er nuttet og funktionel, men min indre automobilnørd savner en analog omdrejningstæller.

Konklusionen er derfor: Vælg ikke Twingo fordi den er sporty, men vælg den for dens praktiske dyder. Og fordi du ikke kan udnytte de 90 hk, så vælg den 70 hk maskine, der har nok power og bundtræk til hvad ESC-systemet tillader.

Startprisen er 89.900 kr., men det er for Authentique modellen, der er nærig som en skotsk revisor. Så vælg mellemste udstyrsvariant Expression der både har A/C, el-ruder, højdejusterbart rat og mange flere udstyrsmuligheder. Plus at den er langt mere festlig visuel, med indfarvede karosserielementer, tonede ruder, lækrere materialer i kabinen og farvede plastelementer i interiøret.

Den lever op til bilens charmerende design og koster 102.400 kr.  Med metallak og alufælge rammer den ca. 110.000 kr., og så har du en veludstyret 5 dørs mikrobil til mindre end de fleste af konkurrenterne, og det giver Twingo stærke kort på hånden til at æde en solid andel af salget i det voldsomt populære mikrobilssegment.

Med lidt god vilje ses den visuelle inspiration fra både Renualt 5 og Renault 4CV. Men Twingo er sin egen, og den leverer charme i et omfang de andre mikrobiler får svært ved at matche. I min optik.

Med lidt god vilje ses den visuelle inspiration fra både Renualt 5 og Renault 4CV. Men Twingo er sin egen, og den leverer charme i et omfang de andre mikrobiler får svært ved at matche. I min optik.

FAKTA

Model: Renault Twingo SCe 70 S&S Expression

Motor: R3 på 999 cm3

Ydelse: 70 hk v. 6.000 o/min

Moment: 91 Nm v. 2.800 o/min

0-100 km/t: 14,5 sekunder

Topfart: 151 km/t

Forbrug: 23,8 km/l

Bagagrumsvolumen: 219 liter

Vægt: 865 kg

Dimensioner (L/H/B): 356/155/165 cm

Pris: 102.400 kr.

KØREHANDSKER: 4 ud af 5

2 thoughts on “Baghjulstræk og hækmotor til under 100 klik!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s