DRØMMEGARAGEN: Tysk SUV-klassekamp

Det er samme tøjstil, samme fritidsinteresser og samme opførsel. Tyske klassekammerater plejer at være relativt ens. I hvert fald i automobil forstand. Men alting er ikke, som det plejer i det eksklusive hjørne af det lille cross-oversegment. Det er her, hvor BMW X1, Audi Q3 og den nye Mercedes GLA deler kindheste ud i kampen om kunderne.

Den nye Mercedes GLA i kamp mod BMW X1 og Audi Q3. Tre MEGET forskellige klassekammerater.

Den nye Mercedes GLA i kamp mod BMW X1 og Audi Q3. Tre MEGET forskellige klassekammerater.

De er alle oppustede og højbenede udgaver af de tyske prestigeproducenters mellemstore modeller. Så Mercedes GLA er en A-Klasse i frilufts-uniform med mere frihøjde, mere bagageplads og lidt mere kabineplads. Det samme gør sig gældende for Audi Q3, der er spejder-udgaven af A3. Og BMW X1 er lidt længere og lidt højere end 1-serien (X1 er i virkeligheden baseret på platformen fra den gamle 3-serie). På papiret lyder det altså lidt som om, at alting er, som det plejer.

Et billede der siger mere en tusind ord. Det er dybest set en hatchback vs. en crossover vs. en hævet stationcar...

Et billede der siger mere en tusind ord. Det er dybest set en hatchback vs. en crossover vs. en hævet stationcar…

Men hvorfor er det så ikke det? Først og fremmest fordi bilerne øjensynligt vil noget vidt forskelligt. De almindelige hatchbackversioner vil dybest set bare være fornuftige hatchbacks, men det vil crossoverne ikke. Eller – det er heller ikke helt rigtigt, for Mercedes GLA virker faktisk som om, at den hellere vil være en almindelig hatchback end en crossover. Den er lavere end både Q3 og X1, og siddepositionen er kun marginalt højere end i en A-Klasse. Audi Q3 derimod lægger sig i selen for at være en »ægte« crossover med SUV-aspirationer. Den vil gerne lege med sin storebror Q5, har en høj siddeposition og er med sine 160 cm højde klart testens højeste. BMW X1 virker dybest set, som om den ikke helt ved, hvad den vil. Halvt stationcar og halvt crossover. Det er øjensynligt behæftet med en undertone af skizofreni at være crossover hos de tyske prestigeproducenter.

BMW X1 er testens ældste model, og det kan man mærke. Mindst komfortabel og raffineret og offroad er den hård. Men på asfalt er den alligevel den skarpeste i kuldet.

BMW X1 er testens ældste model, og det kan man mærke. Mindst komfortabel og raffineret og offroad er den hård. Men på asfalt er den alligevel den skarpeste i kuldet.

BMWen er den ældste af kombattanterne. Den blev introduceret i 2010, og alderen er begyndt at trykke. Kabinen virker halvgammel, og materialerne er ikke så lækre som i konkurrenterne. Styrtøjet går tungt, og undervognen er den mindst eftergivende.

BMW kabinen er sammenlignet med de to andres kedelig som et kommunebibliotek en regnvåd tirsdag eftermiddag. Læg dertil materialer fra en hylde lavere, og X1 vinder ikke mange point i kabineduellen.

BMW kabinen er sammenlignet med de to andres kedelig som et kommunebibliotek en regnvåd tirsdag eftermiddag. Læg dertil materialer fra en hylde lavere, og X1 vinder ikke mange point i kabineduellen.

Den er skarp på en nystrøget motorvej, og skal det gå hurtigt på en snoet b-vej, træder den også til med de karakteristiske skarpe BMW-køreegenskaber. Men på en hullet markvej straffer den nyrerne som en gnaven bokser, og det tunge styretøj er for besværligt i byen.

Mercedes GLA er den nyeste, og den fremstår også som bilen med den mest kultiverede køreoplevelse. Den er komfortabel og kabinen er en liga over BMWens når det kommer til lækkerhedsfaktoren. Den er bare ikke rigtigt en crossover, dertil er den for lav og hatchbackagtig.

Mercedes GLA er den nyeste, og den fremstår også som bilen med den mest kultiverede køreoplevelse. Den er komfortabel og kabinen er en liga over BMWens når det kommer til lækkerhedsfaktoren. Den er bare ikke rigtigt en crossover, dertil er den for lav og hatchbackagtig.

Mercedesen er testens nyeste bil. Den er baseret på Mercedes A-Klasse, som den deler undervogn og drivlinje med. Bagenden er bredere end på A-Klassen, og bilen fremstår mere helstøbt end A-Klassen, der med sin bredskuldrede front og markant mindre bagende ufrivilligt minder om en tegneserie-bulldog.

Klart testens lækreste kabine, og ser man bort fra den kiksede placering af skærmen (som i øvrigt ligner en billig tablet), så gøres det ikke meget bedre i 2014.

Klart testens lækreste kabine, og ser man bort fra den kiksede placering af skærmen (som i øvrigt ligner en billig tablet), så gøres det ikke meget bedre i 2014.

Kabineindretningen er elegant – hvis vi ser bort fra infotainmentskærmen, der stadig ligner noget, nogen er kommet i tanke om fem minutter i produktionsstart. Materialerne er i top, og det samme gælder samlekvaliteten. Køredynamisk er den testens mest komfortable. På den hullede markvej æder affjedringen hullerne med en appetit som prinsegemalen, når der er fransk mad på menukortet. Ikke én gang går fjedrene i bund i modsætning til på Q3 og især X1. På asfalten følger det lidt bløde og dovne gemyt med. Den er ikke nogen køredynamisk oplevelse, men den er til gængæld komfortabel som få – uden at blive decideret slap i knæene. For når man giver den lidt gas i en s-kurve, står den fast og vugger ikke så meget som forventet. En del af forklaringen er, at bilen er lavere end konkurrenterne. Både når det gælder frihøjde og totalhøjde. Det bringer den tættere på vejen og er med til at sænke tyngdepunktet. Men det betyder desværre også, at crossoverfornemmelsen af at sidde højt og have overblik over trafikken er tæt på fraværende i Mercedes GLA. Og så kan man med god ret spørge, hvad der reelt adskiller den fra A-Klassen – bortset fra en pænere bagdel, et lidt større bagagerum og et prisskilt der er omkring 50.000 kr. højere i snit – hvis vi sammenligner motorversion med motorversion.

Audi Q3 er den mest regulære mini SUV i testen, og selvom den er en smule steril, så er den bedst allround - hvis det altså er en tysk mini SUV, man er i markedet for.

Audi Q3 er den mest regulære mini SUV i testen, og selvom den er en smule steril, så er den bedst allround – hvis det altså er en tysk mini SUV fra et prestigemærke, man er i markedet for.

I den kontekst er Audi Q3 en befrielse. Endeligt en tysker der opfører sig som en tysker. Forudsigelig, gedigen og en smule kedeligt. Ikke at det gør noget. Særligt ikke efter de to andre, for Q3 er og gør, hvad den lover. Den leverer den baby-SUV-fornemmelse, som den klassiske crossoverkunde efterspørger, og den gør som en Audi uden nogen som helst form for slinger i valsen. Den er komfortabel uden at blive for blød og skarp uden at være underholdende. Siddepositionen er testens højeste, og den giver det ekstra overblik i trafikken, som crossoverkunderne elsker deres biler for. På grusvejen og de snoede asfaltbidder er den ikke lige så involverende som BMW’en, men den er mere afslappende at køre. Den er ikke til entusiasten, der elsker at køre bil, men til bilisten der ikke vil ulejliges, når han kører bil.

Stramt, tysk, lækkret men grænsende til det sterile. Velkommen ombord i Audi Q3.

Stramt, tysk, lækkret men grænsende til det sterile. Velkommen ombord i Audi Q3.

Det handler altså hverken om engagement som hos BMW eller om komfortabel nydelse som hos Mercedes. Det handler om at være usynlig, og det lykkes den med. Den afleverer ikke det, der ligner et varigt minde af køreoplevelsen, og det er både en præstation i sig selv, men samtidigt en kvalitet hos automobilkynikerne, der ikke havde bilplakater på værelset som børn, og bare gerne vil stilligt og neutralt fra A til B.
Fordi bilerne er så forskellige, er det umuligt at tale om en vinder. Hvis du vil have den bedste rene crossover, er det Q3.

Audi vinder på ren udeblivelse af konkurrence. Den er kort sagt eneste regulære mini SUV i testen. Og så gør den det godt, og næsten alle versioner stiller til start med Quattro firehjulstræk. En gedigen vogn, men uden de store emotionelle indspark.

Audi vinder på ren udeblivelse af konkurrence. Den er kort sagt eneste regulære mini SUV i testen. Og så gør den det godt, og næsten alle versioner stiller til start med Quattro firehjulstræk. En gedigen vogn, men uden de store emotionelle indspark.

Hvis du vil have den lækreste automobiloplevelse, er det Mercedes GLA.
Og vil du underholdes og engageres, er det hos BMW, du skal henvende dig.
Men både BMW og Mercedes har stærkere biler i deres modelprogrammer til at opfylde netop de behov. Audi Q3 er dog Audis eneste vaskeægte junior-SUV-crossover – ligesom den er den eneste renskuerede her i testen, så er det sådan en bil, man vil have, og skal den leveres af et tysk prestigemærke, er der ingen vej udenom Q3.

FAKTAARK

Audi Q3 2,0 TDI 140 hk
Pris: 480.577 kr.
Sikkerhed Euro NCAP: 5 stjerner (2011)
Mål (længde/bredde/højde): 439/183/161 cm
Bagagerum: 460 liter
Køreklar vægt/last: 1.520/665 kg
Påhæng m/u bremser: 1.800/750 kg
Motor: R4 turbodiesel på 1.968 cm3
Effekt: 140 hk v. 4.200 o/min
Drejningsmoment: 320 Nm v. 1.750-2.500 o/min
Transmission: 6-trins man.
0-100 km/t: 9,9 sekunder
Tophastighed: 202 km/t
Forbrug/EU-norm: 19,2 km/l
CO2 udledning: 137 g/km
Årlig ejerafgift: 4.280 kr.
Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år

BMW X1 sDrive 20d
Pris: 541.700 kr.
Sikkerhed Euro NCAP: 5 stjerner (2012)
Mål (længde/bredde/højde): 445/180/155 cm
Bagagerum: 420 liter
Køreklar vægt/last: 1.565/550 kg
Påhæng m/u bremser: 1.800/750 kg
Motor: R4, turbodiesel på 1.995 cm3
Effekt: 184 hk v. 4.000 o/min
Drejningsmoment: 380 Nm v. 1.750-2.750 o/min
Transmission: 6-trins man.
0-100 km/t: 7,8 sekunder
Tophastighed: 205 km/t
Forbrug/EU-norm: 20,4 km/l
CO2 udledning: 129 g/km
Årlig ejerafgift: 4.400 kr.
Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år

Mercedes GLA 220 CDI
Pris: 594.000 kr.
Sikkerhed Euro NCAP: ikke testet endnu
Mål (længde/bredde/højde): 442/184/149 cm
Bagagerum: 341-421 liter (justerbart)
Køreklar vægt/last: 1.535/485 kg
Påhæng m/u bremser: 1.500/750 kg
Motor: R4, turbodiesel på 2.143 cm3
Effekt: 170 hk v. 3.400 o/min
Drejningsmoment: 340 Nm v. 1.400-3.400 o/min
Transmission: 7-trins aut.
0-100 km/t: 8,3 sekunder
Tophastighed: 215 km/t
Forbrug/EU-norm: 22,2 km/l
CO2 udledning: 117 g/km
Årlig ejerafgift: 3.560 kr.
Garanti (mek/lak/rust): 2/2/30 år

Artiklen har tidligere været bragt i Berlingske

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s