BAG RATTET: Golf GTE hybrid imponerer

VW Golf GTE kører 22,2 km/l og rammer 100 km/t på 7,6 sek. Velkommen til fremtiden. Velkommen til den potente Golf GTE plug-in-hybrid.

GT-bogstaverne forpligter, mens E'et står for el-motoriseringen. Men VW lykkedes med den modstridende kombination, og har begået en økonomisk GT-model med spræl som en GTI.

GT-bogstaverne forpligter, mens E’et står for el-motoriseringen. Men VW lykkedes med den modstridende kombination, og har begået en økonomisk GT-model med spræl som en GTI.

GT-bogstaverne forpligter. De har prydet Golf GTI siden 1975, og siden er den potente langtursracer Golf GTD kommet til. Men nu går Volkswagen all-in med Golf GTE, som BÅDE skal være en potent GT Golf og en politisk korrekt el-bil. Det lyder lidt som at bede DAD om at spille sangene fra Bamses Billedbog. Naturstridigt og aparte. Men nøgletallene ser spændende ud. Den kan køre op til 50 km på ren el. Forbruget ligger på mellem 22,2 og 66,6 km/l. Den 1,4 liters TSI motor yder sammen med el-motoren 204 hk og 350 Nm. 0-100 km/t er ekspederet på 7,6 sekunder og topfarten er 222 km/t. Alle tal der sparker forventningerne i vejret.

På testruten i Schweiz imponerer Golf GTE. Den er hurtig, aggressiv og samtidig øko-duks med masser af el-kilometer i hjulene.

På testruten i Schweiz imponerer Golf GTE. Den er hurtig, aggressiv og samtidig øko-duks med masser af el-kilometer i hjulene.

Golf GTE er det man kalder en plug-in-hybrid. Det betyder, at det 8,7 kWh batteri kan lades derhjemme med et kabel fra stikkontakten til bilens ladestik. Det tager små fire timer med et almindeligt mormorkabel i en 220V vægkontakt. Fuldt opladet kan bilen trille op til 50 km på ren el – det som Volkswagen kalder for E-mode. En kWh koster omkring 2 kroner, så for 17 kr. får du cirka 50 km kørsel, hvis bilen har stået i kontakten hele natten. Det er nok til, at bilen for de fleste danske pendlere kan klare i hvert fald den ene tur på ren el. I E-mode kan bilen kører op til 130 km/t, kommer man derover, slår benzinmotoren til, og bilen bliver til en klassisk benzinhybrid, der får kraften fra både el- og benzin-motoren.

Ladestikket stikkes i snuden af bilen. Med mormorkabel tager det ca. 3 t og 45 min at lade den helt op. Med en vægmonteret ladeboks og højere spænding kan en opladning klares på 2 t og 15 min.

Ladestikket stikkes i snuden af bilen. Med mormorkabel tager det ca. 3 t og 45 min at lade den helt op. Med en vægmonteret ladeboks og højere spænding kan en opladning klares på 2 t og 15 min.

Systemet er opbygget med en el-motor, der er integreret i en drivlinje der derudover består af en 1,4 liters TSI-motor på 150 hk og en 6-trins DSG gearkasse. Batteriet er monteret under bagsædet, og det bemærker du ikke. Benzintanken er gjort mindre og hulrummet til reservehjulet under bagagerumsgulvet er også inddraget, men ellers bemærker man ikke al den ekstra mekanik. Bilen er samlet set ca. 170 kg tungere end en Golf GTI med DSG-gear, men det centralt placerede batteri er med til at sænke tyngdepunktet og flytte mere af vægten ud mod bagakslen, så selvom den er tungere, er vægtfordelingen blevet bedre i forhold til køredynamikken. På papiret i hvert fald.

Sådan fordeler teknikken sig i den nye Golf GTE, med drivlinjen forrest og batteri og benzintank bagerst.

Sådan fordeler teknikken sig i den nye Golf GTE, med drivlinjen forrest og batteri og benzintank bagerst.

Får nøglen til en fuldt opladet Golf GTE i lufthavnen i Zürich. Nu er jeg jo først og fremmest bilentusiast. Så bogstaverne GT interesserer mig markant mere end E’et gør. Så jeg finder knappen med GTE bogstaverne nede ved gearkassen, og trykker på den. GTE-mode er dermed aktiveret. Den skærper speederrespons, styretøj og beder systemet om at leverer maksimum power. En aktiv lydgenerator leverer nu en sportslig GTI-agtig lyd fra motoren, og jeg sparker fra ud på landet omkring Zurich.

Den er tungere end nogen anden Golf før den, men den kører forbløffende agilt alligevel.

Den er tungere end nogen anden Golf før den, men den kører forbløffende agilt alligevel.

Brøler først afsted på motorvejen. Bilen trækker solidt igennem op til fartgrænsen, og den har meget mere at give af. Samarbejdet mellem benzin- og el-motor foregår fuldstændigt umærkeligt. Jeg nyder blot resultatet. Masser af bundtræk med systemets 350 Nm – lige meget hvilket gear den 6 trins DSG-gearkasse lægger ind.

På en snoet bjergvej presser jeg vognen, for at mærke hvordan vægten påvirker køreoplevelsen. Nuvel – den vejer over 1,5 tons, og føles ikke lige så let på fødderne som en 1.370 kgs Golf GTI DSG. Men presset så er der ikke tendenser til unoder. Den lægger ikke op til hverken under eller overstyring, men presser rimeligt neutralt over både yderste bag- og fordæk. Mellemaccelerationer er hurtige, og takket være el-motoren er der altid masser af kraft så snart speederen sendes mod gulvtæppet. Den er faktisk rigtigt sjov.

Den fortjener GT-bogstaverne den nye GTE. Jeg er begejstret.

Den fortjener GT-bogstaverne den nye GTE. Jeg er begejstret.

Tilbage i udkanten af Zurich har bilen stadigvæk lidt strøm på batteriet, så bilen flippes i E-mode, og triller godmodigt op til hotellet. Bestået som både GT-model og E-bil. Hvor langt bilen reelt kan kører på en opladning venter jeg med at teste, til bilen lander i Danmark i første kvartal af 2015. Men forventer omkring 35-40 km ved normal kørsel uden at være øko-forsigtig på speederen.

Bilens største kvalitet er dog prisen. Den lander på ca. 420.000 kr. Det er omtrent 80.000 kr. mindre end en Golf GTI DSG og 90.000 kr. mindre end en Golf GTD DSG. Så spørger du nok hvordan hulen de kan gøre det så billigt, da teknikken er markant dyrere end i bilens GT-søskende?

Svaret hedder afgiftnedslag. Bilen er efter EU-normen opgivet til 66,6 km/l – udregnet efter en særlig formel der kombinerer ren el-kørsel med hybridkørsel. I Danmark får benzinbiler et afgiftsnedslag på 4.000 kr. for hver km/l de kører længere end 16 km/l. I Golf GTEs tilfælde bliver det omkring 200.000 kr. Så istedet for at koste små 650.000 kr., kan teknikken leveres i en dansk perlegrusindkørsel til en middeldyr racercykel over 400.000 kr. Det gør Golf GTE sindsygt attraktiv. Læg dertil, at den er læsset med udstyr som LED-lyspakke, Composition Media og sportssæder i klassisk GT-mønster, og den slår alle andre Golf’er med GT-bogstaver hjem. Okay – en GTI er sjovere og skarpere på en snoet b-vej. Men til dagligt. Med pendling og børnehavekørsel leverer GTE en mere komfortabel og langt mere økonomisk pakke. Jeg er som sagt begejstret…

FAKTA GOLF GTE

Pris: ca. 420.000 kr.

Introduktion: 1. kvartal 2015

Ydelse: 204 hk

Moment: 350 Nm

0-100 km/t: 7,6 sek.

Topfart: 222 km/t

Forbrug: 22,2 km/l ved almindelig hybridkørsel

Vægt: 1.524 kg

2 thoughts on “BAG RATTET: Golf GTE hybrid imponerer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s