Audi RS – med djævlebrændstof…

Audi lover hårdtpumpet RS-model med dieselkræfter. Jeg prøvede konceptmodellen, fik tæv af en kvinde, men siger alligevel “ja tak” til en kommende racerdiesel med RS-betegnelsen.

Audi RS5 diesel koncept var uhyre hurtig på Sturup - først og fremmest takket være et monstermoment.

Audi RS5 diesel koncept var uhyre hurtig på Sturup – først og fremmest takket være et monstermoment.

Audi RS5 diesel koncept er undfanget for at fejre 25 år med Audi dieselmotorisering. Men den er mere end et trillende selvfedt hurra. Den er rockerhurtig, demonstrerer ny turboteknik og er et vink med en vred turbomølle om, at fremtidens performancemodeller fra Audi sagtens kan være dieselmotoriseret.

For at vise hvor hurtig den er, lader Audi mig tage en tur på den lille skånske racerbane Sturup. Ikke alene på banen, men mod en Audi RS6. Med 560 hk er RS6 verdens næsthurtigste stationcar. Den rammer 100 km/t på 3,9 sekunder, og er med sit firehjulstræk hurtigere ude af starthullerne, end Bendtner på en pubcrawl. Og med større selvkontrol end den lange angriber. Den er rigtig giftig.
Den kvindelige racerkører bag rattet af RS6’eren vinker mig frem ved siden af hende. Vi holder stille. Det er tid til et lille dragrace. Jeg lader den tre liters dieselmaskine brumme. Hun svarer med et vræl fra hendes fire liters V8’er. Det er det, vi i min skoletid kaldte for feje hold.

Her er det en af mine kollegaer, der bliver sat på plads af en RS6 Pacecar. Jeg var tæt på at slå den - med markant færre heste og en dieselmotor.

Her er det en af mine kollegaer, der bliver sat på plads af en RS6 Pacecar. Jeg var tæt på at slå den – med markant færre heste og en dieselmotor.

Hendes kører tilmed på benzin som de ædleste formelracere, mens min RS5 fyrer på diesel. Akkurat som traktorer, slæbebåde og lastbiler gør det. Jeremy Clarkson kaldte det en gang for “Fuel of the devil”, og jeg er tilbøjelig til at give ham ret. Diesel hører ikke hjemme i passionerede sportsvogne. Jeg er desuden ikke god til at tabe, og slet ikke i en bil til en – ja undskyld mig – men til en kvinde.
Vi siger 3, 2, 1 og kør. Vi har begge to kurs mod samme hul i keglerækken 300 meter længere fremme, og der er kun plads til en af os. Og den ene kunne godt blive mig, for efter 100 meter, kan jeg ikke se hende i min øjenkrog længere. Det er for vildt. Inden jeg når at tænke tanken færdig, indvarsler en ildevarslene V8-vrælen på min højre hånd, at benzinmonsteret er nået op i nærheden af det røde felt. Deroppe hvor den rigtigt har hjemme.

Hun blæser forbi og smutter gennem hullet i keglerækken med en vognlængdes forspring. Irriterende, men ikke overraskende. RS6’eren har over 250 hk mere end min RS5 dieselkoncept, og RS6s moment på 700 Nm er kun 50 mindre end diesel RS5eren. Så hvis der skal deles highfives ud efter denne dyst, må det være til mig og min dieselhakker, for overhovedet at kunne følge med så længe. Forklaringen hedder elektrisk turboladning.

Vanvittigt moment med elektrisk turbo

Hvis vi kan blive enige om, at én turbo er god, så kan vi nok også blive enige om, at to er endnu bedre. Så Audi har taget deres 326 hk V6-dieselmotor på tre liter, og monteret endnu en turbo, så den nu har tre og yder 380 hk og 750 Nm. Men i stedet for at belaste udstødningen ekstra, er denne her monteret, så den dækker den allernederste del af omdrejningsspektret. Fra cirka 700 o/min indtil de to eksisterende turboer kommer op i omdrejninger fra cirka 1.300 o/min.

Jeg ville vælge sort. Men den hvide RS5 diesel koncept ser heller ikke værst ud.

Jeg ville vælge sort. Men den hvide RS5 diesel koncept ser heller ikke værst ud.

Men der hvor Audien er genial er, at den ekstra turbo er elektrisk dreven. Den skal ikke vente på, at motoren får pisket noget udstødning ud i systemet. Den er allerede oppe i omdrejninger, når der skal leveres, da den er elektrisk drevet. Energien henter den fra opsamlet bremseenergi, så energiforbruget på den tredje turbo er “gratis”. Vi har før set hybridbiler bruge bremseenergi til at give et lille boost via el-motorer under acceleration, men det her er første gang, at en performance-bil til gadebrug bruger bremseenergi til at drive turboen med. Systemet minder i princippet om det, vi kender fra Formel 1, men det er langt simplere, og tæt på produktionsmodent.

For desværre er den hidsigt hurtige dieselvogn ikke produktionsklar. Ikke at den føles som et koncept. Faktisk langt fra. Den får tæsk hele dagen på den svenske racerbane, og der er ikke et eneste tidspunkt, hvor den skal “pusles” om af en nervøs udviklingsingeniør. Den er klar til at klare mosten i hænderne på masokistisk anlagte fartentusiaster.

Audi vil ikke sige, om bilen kommer og i så fald hvornår. Men de vil gerne sige, at fremtidens præstationsmodeller fra Audi, ikke nødvendigvis vil fortsætte med at køre på benzin. Dieselteknologien er klar til at blive iklædt en RS-habit, og bliver de lige så hidsigt hurtige som RS5 koncept diesel, ser jeg frem til en re-match med audidamen bag rattet, hvor vi har samme biler og samme brændstof.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s