Farvel til Volvos SUV-darling

SUV’erne er økoflippernes favoritaversion nummer 1. De er unødvendigt store, unødvendigt benzinslugende og unødvendigt flashy. De er kort sagt unødvendige – særligt set fra et vegansk, christianiacykelende og Politikenlæsende synspunkt. Du ved – hos dem der mener privatbilisme burde puttes på EU-liste over terrorvirksomhed og el-biler kun er akkurat lige så tåleligt som soyabaseret køderstatning i ”kød”-sovsen til pastaretten.

“Hvad gør man, hvis man ikke gider jages på porten af soyaspisende hippietyper med dreadlocks, hver gang man tilfældigvis er i byen samtidigt med en miljøkonference? Indtil i dag har svaret heddet Volvo XC 90.”

Jeg husker til COP15, at en eller anden naiv tosse havde taget sin Hummer ind til København K. Han blev omringet af nævetruende aktivister, og nærmest jaget tilbage ad Strandvejen. Et militant eksempel på det SUV-had, der er fulgt i hælene på den efterhånden erkendte menneskeskabte globale opvarmning. Og jeg skal – på trods af min positive tilgang til privatbilisme indrømme, at i SUVernes tilfælde, kan der være lidt om, at en V8 motoriseret amerikansk brølabe af en firehjulstrækker forekommer lidt voldsom, hvis bilen som oftest blot bruges til at køre ungerne i skole og au-pair pigen ned til Netto.

Det her er verdens rareste SUV. Den er stor men ikke vulgær, og man får næsten lyst til at kramme den. Det er hemmeligheden bag XC90s succes.

Det her er verdens rareste SUV. Den er stor men ikke vulgær, og man får næsten lyst til at kramme den. Det er hemmeligheden bag XC90s succes.

Men der er en målgruppe, der elsker dem, og bruges de til at køre kanoer til ødegården i Sverige eller transportere mountainbikes ud i naturen i weekenden, så kan der være en god grund til, at man vælger en højbenet SUV over en stationcar. Men hvad gør man så, hvis man ikke gider jages på porten af soyaspisende hippietyper med dreadlocks, hver gang man tilfældigvis er i byen samtidigt med en miljøkonference? Indtil i dag har svaret heddet Volvo XC 90.

Verdens mest afvæbnende automobillogo - og det har tjent Volvo XC90 godt.

Verdens mest afvæbnende automobillogo – og det har tjent Volvo XC90 godt.

En fuldfed SUV med plads til syv, en 200 hk dieselmaskine og permanent firehjulstræk. Den burde virke som en rød klud på de militante, men dens hemmelige våben er et ydre, der giver beskueren lyst til at kramme den, og så naturligvis det gigantiske Volov-logo på fronten. For hvem har nogensinde hørt en Volvo gøre nogen eller noget som helst fortræd? Nej vel. Volvoejere er rummelige og rare mennesker, med orden i privatøkonomien og et udpræget omsorgsgen. De kører Volvo fordi den har ry for at være verdens sikreste bil, og hvem kan have noget imod nogen, som bare vil give deres børn den sikrest mulige transportløsning til og fra skole? Nej Volvoer er gode nok. Også selvom de er næsten lige så store som en Hummer eller en Audi Q7. I den sammenhæng er det fantastisk, hvad design og brandprofil kan gøre.

Der er nærmest grotesk god plads bagi en XC90 - også selvom de to bagerste sæder tages i brug, så bilen bliver syv-personers.

Der er nærmest grotesk god plads bagi en XC90 – også selvom de to bagerste sæder tages i brug, så bilen bliver syv-personers.

For prøv at kig på billederne. Den er vitterlig afvæbnende. Uden at være tøset eller slap. Den er skandinavisk elegant. Den ser ud, som hvis IKEA skulle lave et automobilt svar på svigermors drøm. Stor og stærk men med milde øjne og et omsorgsfuldt sind. Den er lidt ligesom karlen Alfred i Emil fra Lønneberg. Stor, stærk, hjælpsom og mand for at løse enhver opgave. Den giver en hånd med i alle tænkelige situationer, og giver ungmøer som pigen Ida hjertebanken.

Det er i virkeligheden dens største præstation og en af forklaringerne på, at den nåede at få over 12 år på markedet uden nævneværdige ændringer. Det er uset i den moderne bilindustri. Her faceliftes modeller efter to et halv år, og erstattes efter højst seks. Men Volvo XC90 overlevede to generationer af både Mercedes ML og BMW X5. Okay – salget faldt mod slutningen, og havde vi ikke fået den finansielle krise, så havde en afløser nok været klar allerede i 2010. Men sådan gik det ikke, og de seneste år har den solgt stabilt over 10.000 enheder om året. Det er ikke voldsomt, men for en bil hvor udviklingsomkostningerne for længst er dækket, er jeg ikke i tvivl om, at Volvo stadigvæk har tjent penge på den.

D5 betyder en fuldfed og dieseltørstig maskine på +200 hk og AWD firehjulstræk. Men vi kan lide den allesammen. Både bilnørder og økoflipperne, for den rare Volvo XC90 er ikke som de andre SUV'er...

D5 betyder en fuldfed og dieseltørstig maskine på +200 hk og AWD firehjulstræk. Men vi kan lide den allesammen. Både bilnørder og økoflipperne, for den rare Volvo XC90 er ikke som de andre SUV’er…

Men i sommer sluttede en æra. Der rullede den sidste XC90 af samlebåndet i Sverige, og til januar lander den spritnye XC90. Eller – helt slut er det ikke. Kineserne (som i øvrigt ejer Volvo personbiler) får fornøjelsen af den gamle XC90, da produktionsapparatet er flyttet til Kina. Her kommer den til at hedde XC Classic, og vil givetvis få minimum fire år mere i ringen. Det vidner alt sammen om en utrolig bil, med et utroligt potentiale og en utrolig appeal.

Som en sidste afskedssalut lånte jeg en XC90 D5 AWD for et par måneder siden, og den gjorde mig oprigtigt glad. Sådan rigtigt automobilt grundglad. Og det på trods af, at den teknisk er langt inde i sit efterår. Den 5-trins automatgearkasse toppede samtidigt med Flemming Poulsen, dieselmotoren støjede som en kuttermotor (om end den femcylindrede klang stadigvæk er charmerende) og bilens venderadius er som en middelsvær skolebus.

Den ser meget godt ud set fra mit køkken. Måske man skulle se om ikke der findes et lækkert brugt eksemklar derude. Helst med den fabelagtigt omdrejningsvillige 4,4 liters Yamaha V8 benzinmotor...

Den ser meget godt ud set fra mit køkken. Måske man skulle se om ikke der findes et lækkert brugt eksemklar derude. Helst med den fabelagtigt omdrejningsvillige 4,4 liters Yamaha V8 benzinmotor…

Men alt det er lige meget. For bilen er stadigvæk hamrende elegant, og holder den børnevenlige og miljøneutrale fane højt. Også selvom den i realiteten er et større miljøsvin end en kraftigere BMW eller Mercedes er det i dag. Den har spillet en kæmpe rolle for Volvo, og langt hen ad vejen hevet firmaet gennem et svært årti. Samtidigt har den givet en masse mennesker, som normalt ville forsage de store SUV’er, en mulighed for at hoppe ombord i en fulfed SUV – uden at føle dårlig samvittighed – og uden at omgivelserne har stenet dem.

Selvom bilen nu går på pension. Eller tager til Kina for at nyde sit otium. Så vil den dog i en rum tid fremover stadigvæk spille rollen som verdens rareste SUV. Og selvom du snart ikke kan finde en fabriksny udgave længere, så vil de brugte spøge i fin form i mange år fremover. Så selvom det er slut, så er det ikke slut for entusiasterne og dem der gerne vil have en SUV, men ikke helt kan stå på mål for de store vognes image. De kan stadigvæk købe en Volvo XC90, være villavejens darlings, og i øvrigt få sig et stykke besnærende, brugervenligt og skandinavisk automobil, som de kan få glæde af i mange år. Den gode gamle og gæve XC90 står i hvert fald lysende klart på min brugtvognsobservationsliste for den næste vogn til min familie…

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s