BILTEST: Golf med høj hat

Golf Sportsvan kan ikke sådan rigtigt noget, som en Golf Variant ikke kan. Eller en Volkswagen Touran. Gør det den overflødig? Ikke nødvendigvis.

Fronten er ændret, akselafstanden længere og højden forøget - men ellers er Sportsvan en Golf - både mekanisk og funktionelt

Fronten er ændret, akselafstanden længere og højden forøget – men ellers er Sportsvan en Golf – både mekanisk og funktionelt.

For i forhold til Golf Variant, så er der bedre plads på bagsædet af en Golf Sportsvan. Akselafstanden er nemlig øget, så selv folk med basketballspillermål kan sidde behageligt på bagsædet. Læg dertil bilens øgede højde, og den er decideret genial, hvis du ofte skal være fire mennesker på små to meter i kabinen. Det er dens helt store styrke. For skal vi være helt ærlige, så er der ikke rigtigt mere at komme efter – sammenlignet med den almindelige Golf Variant (stationcarudgaven af Golf) eller Volkswagen Touran, der er Volkswagens regulære MPV, og som ydermere har to ekstra foldesæder bagi, så den har plads til 5 voksne plus to barn på under 1,60 m.

Køredynamisk er Sportsvan bedre end Touran men dårligere end variant - takket være sit højere tyngdepunkt. Men som familieflytter er den særdeles rimeligt disponeret rent køredynamisk.

Køredynamisk er Sportsvan bedre end Touran men dårligere end variant – takket være sit højere tyngdepunkt. Men som familieflytter er den særdeles rimeligt disponeret rent køredynamisk.

Det bliver derfor i krydsfeltet mellem Golf Variant og Volkswagen Touran, at kunderne til Volkswagen Golf Sportsvan skal findes. Den er mere personbil end Touran – da den deler undervogn med Golf, men den er mere varevognsagtig i sin køredynamik end Golf Variant, da tyngdepunktet naturligvis er højere. Så I sidste ende handler det om pladsbehov og pris.

Volkswagen Touran er ca. 30.000 kr. dyrere og har syv sæder. Men har du ikke behov for de ekstra sæder, er Sportsvan vognen, du skal vælge. Sammenligner du Sportsvan med en 5-dørs Golf med  tilsvarende udstyr kommer du til at bløde 30.000 kr. ekstra for en Sportsvan. Det kan måske retfærdiggøres af bilens ekstra bagageplads. Men når nu Golf Variant leverer endnu mere bagageplads end Sportsvan og stadig koster 12-15.000 kr. mindre end Sportsvan, er der kun det justerbare bagsæde og benpladsen på bagsædet tilbage, der taler for Sportsvan. Så kort sagt har vi – i min optik – at gøre med en nichebil af dimensioner. Men for dem der elsker den høje siddeposition og har laaaaaange børn/bagsædepassagerer, sidder den i skabet.

Den er længere og højere end Golf - og koster ca. 30.000 kr. mere.

Den er længere og højere end Golf – og koster ca. 30.000 kr. mere.

Og så er der det med navnet. Hvorfor helvede hedder den Sportsvan? Det er en familiebus ikke en racerbil. Nogen i marketingsafdelingen har sikkert ment, at ordet »sport« har noget aktivt og ungt over sig – for den skulle i hvert fald adskille sig fra den gamle pensionist-Golf kaldet Plus, som den afløser.

Som så mange gange før, har ingen turde indvende det åbenlyse: Nemlig hvorfor nogen skulle forbinde sport og sportslig kørsel med familietransport. Med mindre man ynder at tørre guldkornsbræk af nakkestøtterne på forsæderne, når junior efter en serie frække kurvekombinationer leverer en stråle morgenmadsopkast i nakken på far.

Allright – det kan handle om, at den henvender sig til folk med en “sportlig” livstil, og som derfor konstant flytter rundt på surfboards og mountainbikes. Men så burde rugbrød også hedde sportsbrød – da det er godt for sportsfolk. I min bog bør sportbetegnelsen reserveres udelukkende til aktiviteter der rent faktisk er sportslige, og ikke til aktiviteter der hjælper dig til at være sportslig… Så kald den nu bare Golf MPV i stedet, for det er hvad Golf Sportsvan er.

FAKTA Golf Sportsvan 1,6 TDI Highline

Pris: 366.498 kr.
Sikkerhed Euro NCAP: 5 stjerner (2014)
Mål (længde/bredde/højde): 434/181/158 cm
Bagagerum: 500/1.500 liter
Køreklar vægt/last: 1.420/500 kg
Påhæng m/u bremser: 1.300/710 kg
Motor: R4 turbodiesel på 1.598 cm3
Effekt: 110 hk v. 3.200 o/min
Drejningsmoment: 250 Nm v. 1.500 o/min
Transmission: 5-trins man., forhjulstræk
0-100 km/t: 11,3 sekunder
Tophastighed: 192 km/t
Forbrug/EU-norm: 25,6 km/l
CO2-udledning: 101 g/km
Årlig ejerafgift: 1.920 kr.
Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år

 

One thought on “BILTEST: Golf med høj hat

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s