Drømmegaragen: Tre fede Ford Sierra til en slik!

Her er min top tre over Fede Ford Sierra til under 100.000 kr. Jeg har nemlig et blødt punkt for Ford Sierra. Det var bilen mine forældre havde, da jeg fik kørekort. Og sådan en 2,0 med baghjulstræk og 120 hk, var definitionen på timevis af solid underholdning dengang tilbage i halvfemserne, hvor benzinen kostede 5,50 kr. literen og det danske landshold stadigvæk vandt fodboldkampe og turneringer.

Meget er sket siden, men en bekendt postede en Ford Sierra annonce på facebook forleden, og så var det jeg tænkte, hvor meget spas man kan få i Fords univers for en slik. Jeg blev pænt overrasket, og selvom man altid kan diskuterer definitionen på ”en slik”, så er det ikke småting man kan lande til under 50.000 kr. Og går man op til 100.000 kr., kan man endda få noget der står Cosworth på!

Udover min personlige kærlighedsaffære med Sierra, så er Ford også historisk kendt for at lave køredynamisk underholdende familiebiler, så det er ikke så dumt endda, at starte jagten på en billig og sjov bil blandt vogne med den blå oval på kølergrillen. Så her er min top tre over sjove Sierra-modeller til en slik…

Sådan skal en 80'er drømmebil skæres. Tjek spoilerne! De skal holde V6'erens 145 hk tøjlede. MODELFOTO

Sådan skal en 80’er drømmebil skæres. Tjek spoilerne! De skal holde V6’erens 145 hk tøjlede. MODELFOTO

Ford Sierra 2,8 XR4 3d fra 1984

Den her er noget af en særling. Det er en tredørs Sierra – og de er sjældne, og så er det med Ford gamle 2,8 liters V6 Køln-motor. Bilen jeg har fundet på bilbasen.dk har kun 48.000 km på tælleren, så den er oven i købet ikke voldtaget. V6’eren yder 145 hk. Det gør måske ikke denne Sierra til den raket, som de outrerede bagspoilere vil have dig til at tro. Men come on. 145 hk leveret til baghjulene fra en solid tysk V6 motor til 40.000 kr. Jeg kan ikke se noget i den ligning, som jeg ikke bliver blød i knæene over…

Ser man bort fra luftindtaget på kølerhjelmen og det diskrete 4X4 skilt ved blinklyset, så ser man ikke, at det her er en 220 hk turboraket der kun vejer lidt over 1.200 kg. MODELFOTO

Ser man bort fra luftindtaget på kølerhjelmen og det diskrete 4X4 skilt ved blinklyset, så ser man ikke, at det her er en 220 hk turboraket der kun vejer lidt over 1.200 kg. MODELFOTO

Ford Sierra 2,0 Cosworth 4X4 fra 1990

Det her er en sand turboraket. Den 1.993 cm3 rækkefire yder 220 hk, og takket være bilens firehjulstræk rammer den 100 km/t på under 6 sekunder. Og her taler vi om en vogn der er små 25 år gammel! Topfarten er opgivet til 230 km/t, så det er en vogn der kører lige op med en moderne Golf GTI Performance – på papiret i hvert fald. Jeg fandt vognen på bilbasen.dk til 100.000 kr. Men dens historie synes en smule uklar, og km-tallet står sælger heller ikke på mål for. Men har man mod på en sand turboraket, så er der ingen vej uden om en 4X4 Sierra Cosworth.

Velholdt og fuldt udstyret - sådan en GT er den fornuftige bil at vælge, om man vil have en Sierra uden for mange problemer.

Velholdt og fuldt udstyret – sådan en GT er den fornuftige bil at vælge, om man vil have en Sierra uden for mange problemer.

 

Ford Sierra 2,0i GT fra 1992

Den sidste årgang af Ford Sierra inden Ford Mondeo valsede ind på scenen i 1993. Det gør bilen teknisk skudsikker, og især GT-udgaverne var læsset med udstyr, som dengang i halvfemserne blev anset som raffineret. som f.eks. el-ruder, soltag og tonede ruder. Motoren er den 2 liters maskine som yder 120 hk (som mine forældres – der dog var en nærigere udstyret CLX). Den kører ikke over 12 km/l, men den er solid og sammen med den fem-trins gearkasse, er den ikke så tosset endda. Den rammer 100 km/t på ca. 10 sekunder, og topfarten er 190 km/t.

Bilen her koster 50.000 kr. på bilbasen.dk. Det er måske mange penge for så gammel en bil. Men den har “kun” kørt 130.000 km, og ser virkeligt velholdt ud på billederne. Så til den der ønsker en pæn og solid Sierra uden for meget bøvl med rust og mekanisk arbejde, så er det den her GT’er man skal vælge.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s