Lamborghini med lidt for gode manerer

SUPERBILTEST: Jeg kan godt lide Lamborghini. De er en af vanviddets sidste bastioner i den internationale bilindustri. Et sted, hvor man bygge biler der larmer. Både fonetisk og visuelt. De laver biler til blærerøven, der ikke er ked af at have succes og dele det med omverdenen. Således også med deres nyeste model Hurecan, som jeg havde fornøjelse af at køre for et par uger siden. Den er baseret på forgængeren Gallardo, men den er stoppet med en masse ny tysk teknologi fra moderselskabet Audi, og det gør den både hurtigere, mere miljøvenlig og langt mere omgængelig i hverdagen.

Den ser ond ud, men er i virkeligheden langt mere omgængelig end forgængeren Gallardo.

Den ser ond ud, men er i virkeligheden langt mere omgængelig end forgængeren Gallardo.

Testen tog sit udgangspunkt på Sturup Raceway. Ikke på banen, men på landevejene omkring. At køre end 610 hk supersportsvogn på Sturup Raceway ville være som at trimme skægget med en motorsav. Du ville aldrig komme ud af andet gear, og i hænderne på den utrænede testkører, ville det gule lyn holde i dækbarrieren kort efter start.

Læg mærke til at designet er lavet med udgangspunkt i sekskanten. Stort set alle elementer, har seks kanter. Skarpt, elegant og outreret...

Læg mærke til at designet er lavet med udgangspunkt i sekskanten. Stort set alle elementer, har seks kanter. Skarpt, elegant og outreret…

 

Så afsted ud på de små veje. Det betød dog samtidigt, at jeg ikke kunne komme ud i hjørnerne af bilens præstationsregister. Huracan kan indstilles i tre forskellige køreindstillinger. Strada – til dagligdagskørsel, og her er den forbløffende civiliseret og omgængelig. Ikke meget sværere end en almindelig Audi A3 med automatgear. Så kan den sættes i Sport, hvor den bliver vildere og mere aggressiv. Så er vi ovre i fornemmelsen fra en Audi RS4 – men stadigvæk ikke noget man ikke kan tøjle. Sidst men ikke mindst kan den sættes i Corsa. Det har intet med Opels halvflade familiebil at gøre. Corsa betyder racerbane på italiensk (hvilket godt kan få en til at undre sig over, hvad helvede Opel tænkte på, da de navngav Opel Corsa tilbage i 80’erne…), og corsa indstillingen er til de modige, der ved hvad de laver. ESC slås fra og bilens skæbne er nu 100 pct. i førerens hænder.

Neders på rattet sidder knappen hvor du vælger mellem Strada, Sport eller Corsa.

Neders på rattet sidder knappen hvor du vælger mellem Strada, Sport eller Corsa.

Nu er jeg en relativt ansvarlig ung mand, så jeg driblede kun mellem Strada og Sport. Og i Sport var oplevelsen for så vidt intens nok. Den 10-cylindrede 5,2 liters motor uden turbo, er uhyre omdrejningsvillig. Den rammer først begrænseren på den anden side af 8.000 o/min (yder sine maks. 610 hk ved 8.250 o/min), og inden du når at se dig om, beder den om næste gear. Eller tager det selv, for Huracan fås kun med automatgear. Eller – det vil sige der er tale om en dobbeltkoblingsgearkasse som vi kender den fra VW-koncernen, og mellem linjerne kan man tolke sig frem til, at den deler en stor del af sin basisteknik med Porsches fremragende PDK-gearkasse som bl.a. findes i Porsche 911 GT3, så det er teknik der virker og kan holde til at få tæv.

Konstruktionen er udført med udpræget brug af kulfiber og kompositmaterialer. Derfor vejer den også kun 1.422 kg – på trods af den store V10 motor.

Huracan har ligesom Gallardo firehjulstræk, så den står suverænt fast på den tørre svenske efterårsasfalt. Systemet er helt nyt, og til forskel fra Gallardo, benytter det haldex-teknologi, og kan derfor distribuere kraften hurtigere og mere effektivt mellem de fire hjul.

V10 motoren er principielt den samme 5,2 liters maskine, som lå i Gallardo. Men den er teknisk optimeret på en lang række punkter, og for første gang bryder den 600-hk-barrieren.

V10 motoren er principielt den samme 5,2 liters maskine, som lå i Gallardo. Men den er teknisk optimeret på en lang række punkter, og for første gang bryder den 600-hk-barrieren.

 

Lamborghini leverer en af de vildeste cockpit-oplevelser i bilbranchen. Det er high-tech med masser af funky vippekontakter og fly-referencer.

Lamborghini leverer en af de vildeste cockpit-oplevelser i bilbranchen. Det er high-tech med masser af funky vippekontakter og fly-referencer.

Kabinen minder mest af alt om et fly-cockpit, og det er givetvis også meningen. Speedometerbrønden bag rattet er fyldt med en stor skærm, hvor du selv kan vælge, om du vil have speedometer, omdrejningstæller eller navigationen blæst op i stor størrelse centralt. Det er den fagre nye verden, og er lig med det system Audi introducerer i den nye Audi TT.

Der er ingen tvivl om, at Lamborghini Huracan indvarsler en ny tid for Lamborghini. Den er svinsk hurtig. Rammer 100 km/t på 3,2 sekunder og 200 km/t på 9,9 sekunder. Topfarten er teoretiske 325 km/t, men hvor og hvornår man kommer derop, står hen i det uvisse. Men det er ikke farten der adskiller den fra sine forgængere. Det er omgængeligheden.

Den er forbløffende civiliseret. Måske i virkeligheden for meget. Det filosoferer jeg mere over i min artikel i Berlingske på følgende link: http://bilen.dk/biltests/2014/10/lamborghini-med-hverdagsdyder/

Lidt af vildskaben er væk. Desværre fristes jeg til at mene. Men til alle de nye Lamborghini-købere i Asien, der ikke har samme sportsvognstradition som de europæiske playboy-aristokratier, er det måske en god ting. De har ikke fået hurtige biler ind med modermælken, og så er det godt, at Strada-indstillingen ikke er livsfarlig. Først når Huracan kommer i Corsa, vil den for alvor forsøge at tage livet af dig…

FAKTA

Model: Lamborghini Huracan

Pris: ca. 4. mio. kr. 
Sikkerhed Euro NCAP: Ikke testet
 Mål (længde/bredde/højde): 446/192/116 cm
 Bagagerum: – liter
 Vægt: 1.422 kg
 Motor: V10 på 5.204 ccm
 Effekt: 610 hk v. 8.250 o/min
 Drejningsmoment: 560 Nm v. 6.500o/min
 Transmission: 7-trins aut. dobbeltkobling 
0-100 km/t: 3,2 sekunder
 0-200 km/t: 9,9 sekunder
 Tophastighed: 325 km/t 
Forbrug/EU-norm: 8 km/l 
CO2 udledning: 290 g/km
 Årligejerafgift: 9.280 kr.
 Garanti (mek/lak/rust): 3/3/3år

 

One thought on “Lamborghini med lidt for gode manerer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s