Drømmegaragen: Ny familiebil til 200.000 kr.

200.000 kr. til en ny bil bringer dig forbløffende langt i ”NyBilsDanmark” lige nu! Jeg har kone og to små drenge, og her er mit bud på en top tre til en familiebil til under 200 klik.

Den har masser af "jeg vil eje" - faktor. Priserne er fornuftige, men især Mercedes evne til at få beskatningsgrundlaget helt ned i kælderen, gør den nye C-Klasse stationcar interessant.

Hvis midlerne var uendelige, ville jeg vælge en C-Klasse T som familiebil lige nu. Men da loftet er 200.000 kr, må jeg være mere kreativ og ydmyg.

Men inden listen, kommer lige lidt om mine tilbøjeligheder i automobilforstand. For det første hader jeg konformitet. Jeg kommer nok aldrig til at køre Volkswagen eller Toyota – og det på trods af, at de laver nogle af klodens bedste biler. Men de er for mainstream. Deres biler vil please for mange og begejstre for få. I min optik. Det er god erhversøkonomisk logik, når man gerne vil være verdens største bilproducenter. Men man rammer ikke nørderne med den strategi. Det er ligesom med musik eller film. Det er de færreste musikanmeldere, der har alle Britney Spears udgivelser placeret på prominente pladser i pladesamlingen. Og der er heller ikke mange filmanmeldere, der for alvor bryder sig om film som ”The Fast & The Furious”. Alligevel har Britney solgt i millionvis af albums og der er en 7’er på vej i biografen af ”The Fast & The Furious.”

Det er ligeså med bilanmeldere. Vi elsker det aparte og innovativt anderledes. Dermed ikke sagt, at jeg ikke loyalt kan hylde en Golf for dens mange objektive dyder, når jeg tester den. Jeg skal jo kunne sætte mig i læsernes sted, og gør det også. Men hvis jeg skal have muldvarpeskindet op af baglommen, så ville jeg vælge en Seat Leon. Årsagen er simpel: Samme teknik, marginalt dårligere kabinematerialer, langt mere visuel karakter og lavere priser.

Men udover X-faktor og karakter, så skal familiebilen bare være rummelig, praktisk og da jeg ikke kører mere end 15 – 20.000 km om året, er det ikke afgørende, om det er en diesel eller en benzin. Det var fundamentet – nu til listen. Og husk på – den er lavet i dag – d. 6 nov 2014. Bilmarkedet bevæger sig konstant, så den kan se anderledes ud om en måned. Men det her bilerne jeg ville vælge lige nu.

 

Fræk og fløjtende forførende. Den er simpel på den raffinerede Citroën-facon, og så leverer den læssevis af brugerglæde.

Fræk og fløjtende forførende. Den er simpel på den raffinerede Citroën-facon, og så leverer den læssevis af brugerglæde.

Nr. 1 – Citroën C4 Cactus Pure Tech 82 man. til 169.990 kr.

I virkeligheden ville jeg helst have en BlueHDI med 100 dieselheste til 209.990 kr., men den ryger 9.990 kr. over budget. Jeg ville dog forsøge at forhandle den ned, som en tunesisk kamelhandler der jagter den ultimative kameltyr. Men lykkedes det ikke, ville jeg snuppe basisudgaven, og så bruge pengene på en ”Pack navigation” og en ”Pack auto”, så jeg fik både klimaanlæg og navigation med i købet.

Citroën C4 Cactus er bilåret 2014 største åbenbaring i min bog. Klassisk Citroën med en serie aparte men geniale designløsninger.

SE MIN VIDEO OM CACTUS HER: http://www.bt.dk/biler/tv-ny-citroen-med-gummi-paa-siden-imponerer

Den ser fløjtende fed ud med sit pseudo-SUV look, skarpe forlygter og charmerende runde former. Pladsen er fremragende til en lille familie, og så kører den også udmærket. At bagruderne ikke kan rulles ned, er et eksempel på Citroëns kompromisløshed i jagten på at gøre bilen simpel og billig. En pris jeg er villig til at betale for en bil, der er på størrelse med en klassiske familiebil i Golf-klassen, men koster markant mindre.

Den rumænske Dacia Duster er baseret på nyeste Renault-teknologi - pakket i en rustikt og rummeligt karosseri, der har masser af karakter og praktiske dyder. Til en pris der basker ALT andet i SUV-segmentet.

Den rumænske Dacia Duster er baseret på nyeste Renault-teknologi – pakket i en rustik og rummeligt karosseri, der har masser af karakter og praktiske dyder. Til en pris der basker ALT andet i SUV-segmentet.

Nr. 2 – Dacia Duster 1,2 TCe 125 hk Lauerate til 184.990 kr.

Okay – inden du klikker væk i den tro, at jeg ikke aner hvad jeg ævler om, når jeg vælger en rumænsk discountbil. Så vent lige. Læs et par linjer før du dømmer.

For det første ser Duster fløjtende rå ud – særligt i Lauerate-udstyr. Tjek billedet. Indfarvede roof-rails og koksgrå fælge. Og ja – plastikken i kabinen er billig, men hvis jeg køber en Dacia, så vil jeg ikke være så fintfølende med den slags. Så ville jeg bruge bilen mere ubekymret, end hvis det var en Nissan Qashqai med samme drivlinje til 100.000 kr. mere. Jeg ville ikke have det dårligt med at lukke en våd hund ind i bagagerummet, eller lade junior smide sit løbehjuls ind på bagsædet, så det ridsede døren lidt, når han smækker den. Duster skriger på at blive brugt – ikke nusset om, og det er en kæmpekvalitet, når man som jeg har et par drenge på 3 og 6 år. Skidt med om der kommer mudder på bagsiden af ryglænet til forsæderne, eller om bilen får en lille parkeringsbule. Den er afskrevet over 6 år, og så kan du givetvis alligevel få 30.000 kr. for den. Det er et bedre biløkonomisk regnestykke end de fleste andre SUV’ere kan præstere, og du har markant færre penge bundet i bilen – sammenlignet med en Nissan Qashqai, Opel Mokka, Skoda Yeti eller Volkswagen Tiguan.

Læg dertil at bilen har fire års garanti, og at motor og drivlinje er topmoderne, og jeg har svært ved at finde de store huller i osten. Okay – navigationsanlægget er åndsvagt placeret, sæderne er ikke de bedste på markedet og jeg skal bruge et par tusind på en ordentlig rustbehandling. Men i det store regnestykke får jeg stadigvæk sindsygt meget bil for pengen. Og det ovenikøbet en vogn der er både stor, praktisk og ser fløjtende fed ud i mine øjen…

LÆS MIN TEST AF DACIA DUSTER HER: http://bt.bilen.dk/biltests/2014/04/endnu-en-aerlig-rumaener/

 

Seat Leon er knivskarpt skåret, og så lever jeg med, at jeg for 200.000 kr. kun får den nærigste udstyrsmodel. Det er stadigvæk moderne Volkswagen-teknik pakket i spansk design. Yummi...

Seat Leon er knivskarpt skåret, og så lever jeg med, at jeg for 200.000 kr. kun får den nærigste udstyrsmodel. Det er stadigvæk moderne Volkswagen-teknik pakket i spansk design. Yummi……

Nr.3 – Seat Leon ST Essence 1,2 TSI til 199.900 kr.

Havde egentligt besluttet mig for, at det skulle være enten en Seat Ibiza ST eller en Renault Clio Sports Tourer. Begge praktiske små stationcars til frapriser på omkring 130.000 kr., hvor du til 180.000 kr. får virkeligt veludstyrede mini-stationcars med hjem fra forretningen. Men da jeg så, at du kan få en Seat Leon ST stationcar til 199.900 kr., med den helt igennem velsnurrende 1,2 liters TSI motor på 86 hk fra Volkswagengruppens nyeste motorhylder, var jeg solgt. Okay – det er i nærigste udstyrstrim, hvor jeg givetvis kan kigge i vejviseren efter elektrisk rudehejs og fjernbetjent centrallås. Men jeg får Volkswagen Golf teknik pakket i et charmerende spansk design, en motor der leverer forbløffende kompetent – taget dens på papiret ydmyge 86 hk i betragtning og plads nok til, at jeg kan holde juniors næste børnefødselsdag i bagagerummet.

Det var budende. Du kan være enig eller uenig. Det er det fede ved at være anmelder. Jeg har ikke sandheden. Kun en velkvalificeret subjektiv sandhed baseret på mine personlige præferencer. Og så bliver det Cactus, Duster og Leon ST…

 

 

 

3 thoughts on “Drømmegaragen: Ny familiebil til 200.000 kr.

  1. Sikkerhed kommer i min optik langt op på listen, især med mine 2 børn og dejlige hustru, derfor ryger Dacia ud af listen. Renault knækkede sikkerhedskoden for år siden og får tårnhøje score i sikkerhedsteste, det er utilgiveligt at de producere et mærke som Dacia og ikke sørger for, at sikkerheden også hos Dacia er i top.

    1. Hej Laursen,
      Du har i teorien ret. Men især vendingen “knækkede koden” er her central. For Renault har knækket koden til, hvordan man scorer højst hos Euro NCAP. Men det er ikke nødvendigvis det samme, som at bilerne er super sikre i den virkelige verden. I Sverige analyserer de samtlige biler, der har været involveret i ulykker. Og der har f.eks. Chrysler Grand Voyager ligget godt til, mens den hos euro NCAP har været stemplet som livsfarlig. Euro NCAP er enormt fokuseret på sikkerhedsgadgets som fartbegrænser og selealarmpåminder. Hvis bilerne ikke har det, så bliver de straffet. Men det er næppe det, der redder hustruen eller børnene, hvis uheldet af ude. Jeg skal ikke afvise, at en Dacia Duster er marginalt mindre sikker end en Renault Scenic. Men inden man tager Euro NCAPS ord for gode vare, så er det værd at besøge Euro NCAPs side, og se testresultaterne i detaljen, for at se hvad de enekelte biler falder på. For hvis det er passagerne der bliver mast, så dur det naturligvis ikke. Men hvis det er en manglende selealarm, så er det til at leve med.
      Og mht. Duster, så bliver den sikrere og sikrere, for hver mikrobil det bliver solgt i Danmark. For uafhængigt af antallet af stjerner, så gælder den gode gamle regel også i trafikken, om at stor slår lille. Og hvis sådan en VW op kører ind i siden af din Duster. Så er du bedre stillet, end hvis det er en Volvo V70. Men tak for kommentaren, og gode pointer, men tjek Euro NCAP ud inden du dømmer Dacia Duster ude:-)

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s