Det er i år 100 år siden, at Maserati blev grundlagt. De første mange år gik med racerbiler og tændrør, men i 50’erne landede de første af en lang række af elegante Gran Tursimo sportvogne – I ved, biler lavet til både at være hurtige, komfortable og luksuriøse. Den slags biler, man gerne kører til rivieraen med en smuk kvinde i. Til en weekend med masser af bobler, hvide strande, azurblåt vand og uendelige nætter. Det blev vendepunktet for Maserati, der trods en stribe af kriser, er med os endnu. Og i 2014 faktisk lader til at være i bedre form end nogensinde.
Jeg lånte en 3500 GT og fejrede fødselsdagen med en tur rundt på midtsjælland. En fabelagtig vogn med en gedigen 3,5 liters rækkesekser der yder over 220 hk. Den røde farve, det lyse læder og de helt igennem autentisk fede stålfælge smeltede mit automobilhjerte. Gad fløjtme godt eje sådan en 3500 GT. Men den koster mellem 500.000 og 1. mio. kr. afhængigt af stand, så det bliver ikke foreløbigt, den kommer til at klæde den Dreboldt’ske indkørsel.

Maseratis seneste aftapning af GT konceptet er denne GranTurismo – den er ikke ny længere, men ser stadigvæk gudesmuk ud.
Men Maserati laver stadigvæk fremragende Gran Turismo vogne. I dag hedder deres GT-sportsvogn faktisk GranTurismo. Den er gudesmuk og har V8-motorlyden fra himmelen. Faktisk lyder den så godt, at et uafhængigt fora af kvinder, har udnævnt bilens vræl til verdens mest sexede motorlyd. Jeg har haft fornøjelsen et par gange i Italien, og er hver gang gået derfra, med et bredt smil på læben. Det er ikke den hurtigste eller mest velkørende GT. Men den er smuk og lyder godt – og hvis den skal bruges til at krydse kontinenter i, så er det ikke så afgørende, at en Porsche 911 eller en Ferrari F12 Berlinetta er markant hurtigere på Nürburgring.
Men det var den fødselsdag vi kom fra. Læs hele min test og fødselsdagshistorie fra Berlingske her: http://bilen.dk/biltests/2014/11/italiensk-gentleman-bliver-100-aar/

Maserati fejrede deres 100 års fødselsdag på Goodwood i sommer med en omfattende udstilling. Her er det en Ghibli fra 1966.
Maserati har en masse planer i ærmet, og ævler om, at de i løbet af et par år regner med at sælge over 50.000 biler. Det kan være svært at tro. Men ligemeget hvor de ender, så er historien fantastisk.

De kunne kalde den tjubang istedet, for den er frisk, kæk og trillende ud i store armbevægelser. Men om Maseratikunderne hopper på en SUV, er et andet sprøgsmål. Den er klar om halvandet års tid, og bliver baseret på den nuværende MAserati Ghibli….
Selvom Maserati altid vil stå i skyggen af Ferrari og Lamborghini, så har mærket noget Gentlemans X-faktor, som de mere brølende italienerne mangler. Det er lidt ligesom med Aston Martin, de behøver ikke at være hurtigst eller have den nyeste teknologi, for at emme af overskud og god stil. Jeg elsker Maserati for hvad de er, og så lever jeg med, at der stort set altid er et eller andet der halter, når jeg kommer bag rattet på en af de skrøbelige italienere. De er mere en livsstil end et brugsobjekt. Og har du ikketålmodighed til det, så vælg en Porsche 911 istedet…