TEST: Ny Hyundai i20 med kæmpe potentiale, men…

Jeg er i Malaga for at prøve den nye Hyundai i20. En bil jeg roste til skyerne, da jeg så den første gang på biludstillingen i Paris i starten af oktober. Den er i min optik den smukkeste Hyundai til dato, den er blevet større på alle leder og kanter og er i virkeligheden B-segmentets mest rummelige bil. Eller – det bliver den, når den lander til næste år omkring marts.

Den er elegant og stor den nye Hyundai i20, men motorprogrammet skriger på en lille turbomotor. Men bare rolig, den er på vej.

Den er elegant og stor den nye Hyundai i20, men motorprogrammet skriger på en lille turbomotor. Men bare rolig, den er på vej.

Solen skinne i Malaga, det er små 20 grader, og turen går op over kystbjergene ind til en hacienda ca. 60 km fra kysten. Det meste af ruten er motorvej, og jeg står og veksler mellem hvilken testbil jeg skal vælge. Den nye i20 kommer nemlig med en 1,25 liters firecylindret benzinmotor uden turbo med enten 75 eller 84 hk, en 1,4 liters benzinmotor – ligeledes på fire cylindre og uden turbo på 100 hk, og så kommer den også i et par dieselvarianter på hhv. 1,1 liter og 3 -cylindrer og 1,4 liter og fire cylindre på hhv. 75 og 90 hk. De sidste lander dog først i Danmark i sommeren 2015, og der kan være sket meget med dieselafgifterne inden da, så jeg beslutter mig for en benzinudgave. Og da vi er i Hyundais univers, er prisen en afgørende faktor for købernes valg. Så jeg hopper på den 1,25 liters indstigningsmodel.

Hyundai i20 i Malaga centrum. En europæisk designet bil til europæiske kunder. Det luner i en tid hvor mantraet syntes at være globale og ens biler til alle.

Hyundai i20 i Malaga centrum. En europæisk designet bil til europæiske kunder. Det luner i en tid hvor mantraet syntes at være globale og ens biler til alle.

Finder den på parkeringspladsen. Den er brun med brunt interiør. Det sidste er Hyundai svært stolte over. Altså at de leverer andet end et gråt interiør. Ja de har rigtigt givet den los. De introducerer hele fire interiør-farver. En grå, en beige, en brun og en går/blå. Det er alle regnbuens tristeste nuancer – med undtagelse af sort. Men okay – koreanerne skal starte et sted, og nuancerne fra babybæ til gellerupparken-på-en-regnvejrsdag er da en begyndelse.

Hyundais take på en festlig kabine. I brun. Men okay - al begyndelse er svær, og man skal kravle før man kan feste...

Hyundais take på en festlig kabine. I brun. Men okay – al begyndelse er svær, og man skal kravle før man kan feste… Og så mangler de en seriøs infotainmentskærm til GPS og anden connectivity. Den skulle være i støbeskeen. Indtil da må vi nøjes med den her nærige mobilløsning…

Ellers er kabineoplevelsen en positiv oplevelse. Masser af relativt lækket og blød plast, masser af plads omkring førepladsen og et elegant og konservativt design. Især pladsen er imponerende. På bagsædet har jeg med mine 1,81 m rigeligt med knæplads og hovedhøjde, og med tre seler kan der snildt sidde to fuldvoksne mænd og en smalhoftet størrelse i midten. Det er ikke alle mini-biler, der kan prale af det. Bagagerummet er på 326 liter, og det er også klasseledende. Alt i alt byder i20 på pladsforhold der sender den op og konkurrer med de mindste i Golf-klassen.

Udstyrsmæssigt introducerer Hyundai både vejbaneskift alarm og kollisionsadvarsel på den nye i20. Det eneste jeg savner er en ordentlig navigationsskærm. Hyundai har aldrig slået sig op på at løbe hurtigst i det teknologiske overhalingsspor, men en Samsung-telefon i en skrøbelig holder på instrumentbordet til GPS-navigationen forekommer en anelse fattigt i 2014. Særligt når de nye discounttrillinger fra Citroën, Peugeot og Toyota brilliere med relativt flotte skærme med mirrorlink, der spejler navigationen fra din mobil direkte op på bilens egen skærm. Eller Renault Twingo og Volkswagen Up, der begge leverer fornuftige integrerede navigations- og infotainment-løsninger. Det skal koreanerne lige oppe sig. Især når nationen kan diske op med nogle af de bedste mobiletelefoner og fladskærme i verden, så må de for fanden kunne integrere det i deres biler. Det svare til at en italiensk bil lanceres med en kaffemaskine der kun kan brygge nærig pulverkaffe. Den ville til enhver tid leverer friskbrygget kulsort espresso. Koreaner skal tilsvarende leverer tech der som et minimum matcher konkurrenterne. Fra officiel side lyder det, at det er på vej. Så fint og fornemt, men det må ikke blive eksorbitant dyrt ekstraudstyr, og vi skal ikke vente for længe på det…

Designet er mere stramt og europæisk end nogensinde,. Den sorte C-stolpe er et godt eksempel på, at Hyundai med i20 har forsøgt at ramme den mere raffinerede og underspillede europæiske stil.

Designet er mere stramt og europæisk end nogensinde,. Den sorte C-stolpe er et godt eksempel på, at Hyundai med i20 har forsøgt at ramme den mere raffinerede og underspillede europæiske stil.

Motoren er desværre ligeså impotent og bovlam, som frygtet. Okay – nu er bjergenen bag Malaga en væsentlig større mundfuld end hvad Danmark kan diske op med. Selv hvis man bor i Vejle-området. Men skal flere gange ned i fjerde gear for at samle den op ved 80 km/t på motorvejen. Det er tamt. Den har også blot 122 Nm. Til den adstadigt kørende dansker, der ikke kan mindes sidste gang speederen var trådt mere end halvt i bund, og som aldrig lader omdrejningstælleren passerer de 3.000 o/min inden gearskiftene, der går den fint an. Men til alle os, der har prøvet en moderne lille 3-cylindret turbomotor, der opleves den 1,25 liters hyundai-maskine så bovlam, at den næppe kunne hive min gamle farmors sommerdyne af sengen.

Nåede ikke at teste den 1,4 liters benzinmotor med 100 hk, men de af mine kollegaer der var ude i den, havde samme oplevelse. At det også var en træg affære. Til alt held lancerer Hyundai en moderne 3-cylindret 1,0 liters turbobenzinmotor til efterårets 2015 med hhv.  100 og 120 hk, og det vil klæde bilen gevaldigt. Så der er også udsigt til, at det kritikpunkt bliver adresseret.

Alt i alt er det overordnede indtryk dog stadigvæk uhyre positivt. Vi kender ikke grundprisen endnu. Men med basismodellerne af den nye Opel Corsa og den nye Skoda Fabia til priser fra omkring 120.000 kr, må i20 ikke blive meget dyrere. Nuvel – den har 5 års garanti, fem døre og er større. Men den er stadigvæk en Hyundai, og det påvirker stadigvæk prisen marginalt. Mit håb er 125.000 kr. og et realistisk bud er 129.000 kr. for en 1,25 med 75 hk i basisudgaven der trods alt har både multijusterbart rat, elruder foran, fjernbetjent centrallås, radio med USB og AUX, indfarvede spejle og seks airbags. Bilen er ikke Euro NCAP testet endnu, men mon ikke vi skal forvente 5 stjerner af denne europæisk udviklede Hyundai?

Hyundai i20 er tæt på at indfri mine enorme forventninger. Kun motor og manglende infotainmentskærm trækker ned. Men det er på vej, og særligt når den 100 hk turbomotor kommer, så er det kun styrtøjet, der ikke er klasseledende, og det er givetvis kun en nørd som mig, der bemærker den slags detaljer. Så til den fristede køber, som ikke ligger og knuser kurver konstant, så kan i20 kun få mine varmeste anbefalinger. Men vent med at slå til til efteråret 2015, hvor du kan få både turbomaskine og måske en ordentlig infotainmentløsning. Først der vil i20 have forløst sit fulde potentiale.

One thought on “TEST: Ny Hyundai i20 med kæmpe potentiale, men…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s