DRØMMEGARAGE: Prestige stationcar til 350.000 kr.

Jeg har lovet at hjælpe en ven. Han har forelsket sig i en kollegas bil. En Volvo V50 med alt i udstyr og den gode gamle turboladede benzinrækkemotor med fem-cylindre. En herlig vogn. Men før min ven kan få fingrene i bilen, skal kollegaen have en ny vogn. Kriterierne er, at den skal være mere rummelig end V50’eren, have en vis prestigeværdi, køre langt på literen, gerne benzin og ikke koste over 350.000 kr. Han har overvejet en Mercedes E-Klasse, så den er allerede i radarfeltet. Men lad jagten gå i gang i et større søgefelt…

Den store BMW er elegant ligemeget fra hvilken vinkel. Læg dertil baghjulstræk og et stort bagagerum, og den slår en Mercedes E-klasse fra samme årgang med længder. (MODELFOTO)

Den store BMW er elegant ligemeget fra hvilken vinkel. Læg dertil baghjulstræk og et stort bagagerum, og den slår en Mercedes E-klasse fra samme årgang med længder. (MODELFOTO)

“Den luksuriøse” – BMW 525d 3,0D 197hk Aut.

Fra 2007 – kørt 137.000 km – pris 294.900 kr. (set på bilen.dk)

Okay. Det er ikke en ny bil. Men den Chris Bangle designede 5-serie har en tidløs elegance og kant, som efterfølgeren manglede. Jeg synes kort sagt, at vognen er eminent fed. Kombiner det med en gedigen 6 cylindret turbodiesel på omkring 200 hk, baghjulstræk, automatgear og lavt kilometerantal, og her er prestigebilen der opfylder alle kriterierne, og som med garanti leverer problemfri kørsel mange år endnu. Den har tilmed alt i udstyr – så selvom den er nogle år gammel, får du bluetooth, fartpilot, parkeringssensorer og klimaanlæg med mere. Eneste minus er, at det er en diesel. Men når den har seks cylindre, så er dieselklappren ikke noget problem, og alternativt kan en 530i Touring bruges som erstatning…

Bortset fra de kiksede LED-prikker i forlygten, kan ingen kritiserer A4 for ikke at være smuk. Men måske lidt kedelig. Her på modelfotoet er den i en "frisk" grå, mens den sorte bil i annoncen er tanden mere underspillet (MODELFOTO)

Bortset fra de kiksede LED-prikker i forlygten, kan ingen kritiserer A4 for ikke at være smuk. Men måske lidt kedelig. Her på modelfotoet er den i en “frisk” grå, mens den sorte bil i annoncen er tanden mere underspillet (MODELFOTO)

“Den fornuftige” – Audi A4 Avant 2,0 180 hk

Fra 2011 – kørt 45.000 km – pris 319.000 kr. (set på bilen.dk)

Hvis vi lader fornuften råde, så får du her en tre år gammel prestigebil med lavt kilometertal, rigeligt med hk, et rigtigt fornuftigt brændstoffrobrug og mere plads end en V50. Den er ikke voldsomt flot udstyret. Der er Xenon-lys og en businesspakke. Men den er sort, elegant og står snorlige. Ikke umiddelbart mit personlige valg, men det fornuftige valg til privatbilisten, der gerne vil have prestige, men ikke ruineres af tårnhøje ejeromkostninger.

I mine øjne verdens smukkeste stationcar. Slet og ret. Og så kører den tilmed fabelagtigt. Den billigste af de tre, og den jeg selv ville vælge. (MODELFOTO)

I mine øjne verdens smukkeste stationcar. Slet og ret. Og så kører den tilmed fabelagtigt. Den billigste af de tre, og den jeg selv ville vælge. (MODELFOTO)

“Den passioneredes valg” Alfa Romeo 159 1,75 TBi Sportswagon

Fra 2010 – kørt 92.000 km – pris 249.000 kr. (set på bilen.dk)

Alfa Romeo 159 Sportswagon må være en af de smukkeste stationcars, der nogensinde er produceret. Og de kvalitetsproblemer som 156 sloges med, var langt hen ad vejen væk på 159. Særligt på en af de sene 159’ere, som denne her fra 2010. Motoren er Alfa Romeos nye 1,742 cm3 firecylindrede turbomotor som ved lanceringen ydede 200 hk. Den ligger i både Alfa Romeo 4C og i Giulietta QV i dag, hvor den yder 240 hk. En fantastisk omdrejningsvillig maskine, som leverer læssevis af køreglæde. Nuvel – Sportswagon vil kun være marginalt større end V50, men den har meget mere karakter, kører fabelagtigt og et et entusiastvalg om noget. Og er man bange for kvaliteten, så er der 100.000 kr. op til budgetloftet. De kan sættes af til de reparationer, som givetvis aldrig kommer. For 159 var som sagt slet ikke så ringe endda…

Alternativerne:

Både nye Saab og Subaru stationcars kunne være bragt i spil, for en turbofodret Saab 93 stationcar med hele arsenalet af udstyr og læderkabine, er en fabelagtig vogn. Det samme gælder en boxermotoriseret Subaru Outback, der tilmed har lidt frihøjde og terræntalenter. Honda Accord eller Passat var også i spil, men de synes bare ikke prestige-agtige nok. Så det blev de tre ovenstående. Nu håber jeg blot at kollegaen er fristet, så min ven kan blive Volvo-ejer…

 

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s