Opel angriber VW Up med koreansk billigbil

ENDELIG! En Opel mikrobil til under 100.000 kr. Hvor har du været savnet! Opels markedsandel er raslet ned i Danmark, mens mikrobilssegmentet bare er vokset og vokset. Volkswagen Up, Peugeot 107 og Ford Ka blev sprøjtet ud af forhandlerne, mens Opel butikker kun kunne lokke med en afpillet tre-dørs Corsa til 99.990 kr. Men til foråret 2015 er det slut. Her lander mikrobilen Karl, og den kommer under 100.000 kr., får moderne tre-cylindrede motorer, fem-døre og Opels nyeste infotainmentteknologi.

 

Lille og elegant med fem-døre og et tydeligt Opel-design. Det er næsten ikke til at se, at Karl er baseret på Chevrolet Spark. I hvert fald ikke forfra. (PR-FOTO)

Lille og elegant med fem-døre og et tydeligt Opel-design. Det er næsten ikke til at se, at Karl er baseret på Chevrolet Spark. I hvert fald ikke forfra. (PR-FOTO)

Men hvor kommer Korea så ind i billedet? Planen er ifølge Automotive News Europe (der har talt med en Opelrepræsentant), at Karl skal bygges i Korea på en GM fabrik. Akkurat som den Chevrolet Spak, vi netop har sagt farvel til med Chevrolets exit fra Europa. Ser man billeder af hhv. Spark og den nye Karl, så er der da heller ikke skyggen af tvivl om, at de to biler er mere end bare fjerne slægtninge i den store GM-familie. Vindueslinjerne er identiske, og begge måler 3.68 cm i længden. Men er det en dårlig ting?

Bagfra derimod er der en del der signalerer Spark. Sideruderne er som snydt ud af koreanerens næse, og selvom håndtaget på bagdøren er flyttet ned på døren på Karl, så ser man Spark-DNA'et tydeligt. Men det er ikke nødvendigvis dårligt. Med nye motorer og ny teknik, lyder Karl på papiret som en fuldgod VW Up konkurrent. (PR-FOTO)

Bagfra derimod er der en del der signalerer Spark. Sideruderne er som snydt ud af koreanerens næse, og selvom håndtaget på bagdøren er flyttet ned på døren på Karl, så ser man Spark-DNA’et tydeligt. Men det er ikke nødvendigvis dårligt. Med nye motorer og ny teknik, lyder Karl på papiret som en fuldgod VW Up konkurrent. (PR-FOTO)

Jeg var personligt ikke særligt begejstret for Spark. Den så bøvet ud og kørte som den bløde hat den lignede. Men Opel kan snildt have ændret på undervognsopsætningen, så Karl kører strammere og mere præcist end Spark. Motormæssigt havde Spark et par halvgamle motorer under hjelmen, men den nye Karl får Opel helt nye tre-cylindrede motor, som vi allerede har nydt godt af i Corsa og Adam. Her har de turbo og yder enten 90 eller 115 hk, mens motoren i Karl er uden turbo og yder 75 hk. Det lyder imidlertid stadigvæk som om, at Karl vil kunne køre lige op med VW Up, Renault Twingo, Hyundai i10 og de skarpeste af de andre minibiler.

Sikkerhedsudstyret på Karl omfatter ud over ABS og ESC også Hill Start Assist, der forhindrer bilen i at rulle tilbage ved start op ad bakker. Og så tilbyder Opel Lane Departure Warning som tilkøb. Systemet hvor føreren advares ved utilsigtet skift af vognbane. Karl vil også få ekstraudstyr som lygter der oplyser vejbanen til højre eller venstre for bilen, når blinklyset aktiveres, og fartpilot med fartbegrænser. På komfortfronten kan du bl.a. tilkøbe opvarmet rat og soltag. Opels prisvindende Intellilink system kan også leveres til Karl i form af en skærm, hvor det er muligt at vise for eksempel navigation fra ens Appel eller Android smartphone.

 

Det er svært at vurderer kabinekvalitet udfra et billede. Men designet ser med Opel-agtigt ud, med en snert af Adam, og hvis kvalitetsniveauet også opleves en klasse over Sparks, så ser det lyst ud for Karl. (PR-Foto)

Det er svært at vurderer kabinekvalitet udfra et billede. Men designet ser med Opel-agtigt ud, med en snert af Adam, og hvis kvalitetsniveauet også opleves en klasse over Sparks, så ser det lyst ud for Karl. (PR-Foto)

Opel Karl introduceres til foråret, og Danmark bliver et af de første europæiske lande, der introducerer bilen. Vi kender ikke prisen præcist endnu, men Opel lover den kommer under 100.000 kr. Det skal den i den grad også. Afhængigt af udstyrsniveau, så skal basismodellen lande et sted mellem 79.000 kr. og 89.000 kr. Det er der Up, Citigo og Seat Mii huserer, og de er alle europæiske mikrobiler med fem døre og en moderne 3-cylindret motor. Hovedfjenden hedder dog overordnet set Up. Det er markedslederen, og med Opel-navnet i ryggen, bør Karl kunne æde markedsandele fra den anden lille tysker.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s