Drømmegarage: Kommende klassisker til under 90.000 kr!

JLKLNDR: Jeg elsker december. Så er det tid til at drømme store drømme for året der kommer. Jeg drømmer om en klassiker. Eller. I virkeligheden drømmer jeg om en youngtimer. Altså en brugt bil med potentiale til at blive en klassiker. Og med potentiale til at blive mere værd. Jeg havde kig på en Volvo P1800 for syv år siden. Den stod dengang til 100.000 kr. I dag ville den være 150.000 kr. værd. Det er den slags fund, der giver mig kløe i den del af min automobilhjerne, der arbejder med at formøble min formue…

Jeg drømmer for tiden stadigvæk om en P1800. Men også Ford Taunus, Volkswagen Scirocco og Jaguar XJ6 er i mine overvejelser. Men kigger jeg tilbage på automobilåret 2014, så er det en Fiat der spørger stærkest. Jeg havde fornøjelsen af at prøve en Fiat 124 Sport Abarth – venligst udlånt af  Vestsjællands Bilmuseum. Den stod til salg til omkring 90.000 kr., i en udefinerbar brun-orange-nuance, der underbyggede vognens 70-street-credibility!

Fiat 124 Sport 1800 Abarth

En Fiat 124 Sport i Abarth udgave er en spradebasse med definitivt klassikerpotentiale!

En Fiat 124 Sport i Abarth udgave er en spradebasse med definitivt klassikerpotentiale!

Denne Coupe er tegnet med en linieal – efter klassisk 70’er opskrift. Men den har stil. Formatet er coupe med to store fordøre, og den onde lille Abarth-skorpion i både kølergitter, på siden, på bagklappen og i midten af alle fælgene. Whats not to like!

Den er kantet og rå at se på. Med dobbelt weber yder den 128 hk, og det sparker den friske lille Fiat til 100 km/t på ca. 8 sekunder.

Den er kantet og rå at se på. Med dobbelt weber yder den 128 hk, og det sparker den friske lille Fiat til 100 km/t på ca. 8 sekunder.

Testbilen har vrøvl med kaburatorerne. De er indstillet som Bendtners målnæse. Uden hverken takt eller tone. Men selvom bilen konstant er ved at kløjs i dråberne, gør bilen mig bare grundglad. Den er simpelthen så forbandet lækker at krænge sig ned i. Elsker måden den kører på, måden den lyder og måden den ser ud. Skulle jeg vælge en vogn at trille en måned til Italien i til sommer, så står den her højt på min liste.

Testbilen er en af de sidste 124 Coupe - også kendt som CC udgaven, med lodrette baglygter.

Testbilen er en af de sidste 124 Coupe – også kendt som CC udgaven, med lodrette baglygter.

Testbilen er fra starten af 1970’erne, og det er en periode, som endnu ikke rigtigt er begyndt at have det store fantække ude i klassikermarkedet. Men jeg har på fornemmelsen, at en sag som denne – med korrekt indstillede karburatorer – om føje år vil være væsentligt mere værd end de 90.000 kr. Hvad tror I? Skal jeg slå til, eller lade den ligge? Om ikke andet, så er den en fræk julegave til dig selv, hvis du sidder derude med 90.000 kr. og en opvarmet carport uden indhold:-)

Skorpionen på den røde og gule baggrund er Abarth's logo. Arbarth er for Fiat hvad M er for BMW og AMG er for Mercedes. Afdelingen der gør hverdagsvogne til racerbiler...

Skorpionen på den røde og gule baggrund er Abarth’s logo. Arbarth er for Fiat hvad M er for BMW og AMG er for Mercedes. Afdelingen der gør hverdagsvogne til racerbiler…

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s