JLKLNDR: Kurveknuser-konge fra MINI

GAVEIDÉ: 387 cm kurveknusende glædesspreder! Jeg siger JA TAK! Endeligt er den klar. Bilen er en Mini. Den hedder John Cooper Works til efternavn, og er Mini’s bud på en hård nyser af en mini-GTI.

Fartstriber, store luftindtag og en lavtflyvende frontspoiler. Mini John Cooper Works ligner sig selv. Nu har den bare fået endnu flere kræfter...

Fartstriber, store luftindtag og en lavtflyvende frontspoiler. Mini John Cooper Works ligner sig selv. Nu har den bare fået endnu flere kræfter…

Den gamle John Cooper Works ydede 211 hk, mens den ny spytter 231 hk ned i forhjulene. Tror jeg de kan tackle det? Jep. Men det bliver spændende at se hvor elegant, for det sætter selv et raffineret differentiale på prøve…

Mens den gamle havde en 1,6 liters turbomaskine, får den nye en to liters turbomotor. Det forklarer også, hvorfor momentet er steget til solide 320 Nm. De andre nøgletal er som følger: 0-100 km/t på 6,3 sek. med manuelt gear (og 6,1 med sportsautomatgear), topfart på 246 km/t og et forbrug på 14,3 km/l. Det sidste er naturligvist fløjtende ligegyldigt, for hvis du ville have en økoslæde, så ville du ikke vælge en turbofodret Mini vel? Eller – måske, for dieseludgaverne har også turbo. Men du forstår hvad jeg mener. Den her bil handler om at æde kurver i et ruf og ikke om at redde planeten for global opvarmning.

Dobbelt afgangsrør (og nej - den kan derfor ikke fås med jydekrog...) og en kæk spoiler over bagruden. Igen - vognen skriger på en kurvet provinsvej en stille tirsdag formiddag...

Dobbelt afgangsrør (og nej – den kan derfor ikke fås med jydekrog…) og en kæk spoiler over bagruden. Igen – vognen skriger på en kurvet provinsvej en stille tirsdag formiddag…

Kan den fås med jydekrog? NEJ.

Kan den fås som femdørs? NEJ.

Er den billig? Det ved vi ikke før til januar, men mit bud er: NEJ.

Gør den noget godt for miljøet? Ja – den vil pynte i gadmiljøet, men taler vi om langt-literen-tyrraniet, så NEJ.

Denne tirade af svar (som er Terkels far værdi), fortæller mig, at Mini John Cooper Works gør det den er bedst til, nemlig at være en utilpasset gadedreng. Den er alt andet end en pleaser. Den er snotungen, der hiver din datter i håret over i skolen. Irriterende, men er du fristet af en John Cooper Works, så har du sikkert også selv hevet pigerne i håret engang. Og så forstår du bilen, og det den handler om.

Dybe sportssæder, lodret forrude og en lille stram gearkasse. Jeg glæder mig allerede til at teste den!

Dybe sportssæder, lodret forrude og en lille stram gearkasse. Jeg glæder mig allerede til at teste den!

Indvendigt er den lige så rå som udenpå. Dybe sportsæder, et lille læderrat og en kort gearstang. Det skal blive en udelt fornøjelse, at kaste den ud i en snæver kegle-øvelse, når den lander som pressebil med mig bag rattet en gang til foråret. Du vil kunne finde den hos landets Mini-forhandlere fra marts af. Priserne er Mini først klar med en gang i januar, så det kommer til at knibe med at få nøglen til Mini JCW under juletræet i år, men hvis vi kortvarigt abonnerer på, at julen vitterligt vare lige til påske, så tror jeg lige det kan nås…

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s