KBH: Er egentligt på vej til julefrokost, men så poppede denne pressemeddelelse ind i min inbox om den nye Q7, og det vil jeg ikke snyde jer for. Så her er den, Audis nye flagskib af en supertanker, den nye Audi Q7.

Den er blevet mere kantet, mere maskulin og mindre elegant. Men stor er den stadigvæk, den store Audi Q7.
Selvom den er stor, så er den faktisk blevet mindre på de ydre dimensioner. Men ikke meget. 3,7 cm i længden og 1,5 cm i bredden. Det er især på vægten, at Q7 er skrumpet. Den har på visse udgaver tabt sig helt op til 325 kg, og det er meget. Sådan cirka 3 X Brian Nielsen, dengang han gik i ringen mod Tyson.
Ved introduktionen næste sommer, vil den lande med enten en en 3,0 TFSI tubobenzinmotor på 333 hk eller en 3,0 TDI turbodiesel på 272 hk. Begge med Quattro firehjulstræk, og begge V6-motoriseret. Benzinudgaven rammer 100 km/t på 6,1 sekunder, mens dieselen skal bruge 6,3. Så selvom bilen er stor, er den absolut ikke doven.
Senere følger en Audi Q7 e-tron dieselhybrid med 372 hk og et moment på massive 700 Nm. Den har et opgivet normforbrug på vanvittige 58,8 km/l – men det er baseret på en løjerlig udregning, hvor et fuldt opladet batteri indgår. så forvent omkring 20 km/l, når batteriet er kørt fladt – hvilket også er særdeles imponerende i en 2 tons SUV.
Selvom den er blevet mindre, så er den blevet mere rummelig indvendigt. Så pladsen fejler ingenting i den stort syv-personer SUV. Samtidigt har Audi læsset hele arsenalet af nymodens elektrisk legetøj ind i kabinen, så den har alt fra digitalt speedometerarrangement til det nyeste i wi-fi hotspots. Bilen eksemplificerer Audis slogan, om at være foran på teknologien. Den ser kort og godt imponerende ud!
Bilen forventes til Danmark til næste sommer, men allerede til foråret kommer pressen bag rattet, og jeg håber at lande mig en plads på pressepræsentationen, og så skal I få meget mere Q7. Nå – det var den julefrokost, jeg kom fra…