ÅRETS BILER: Uenig med Top Gear

Jeg elsker Top Gear. Mere magasinet end tv-programmet, men begge er dele af mit gennemsnitlige automobile medieindtag på et år. Hvert år i november måned udnævner magasinet årets biler, og det har de gjort endnu engang. Og selvom jeg elsker dem, så er jeg ikke altid enig. Lad os tage bilerne fra en ende af. Med deres vinder og mit bud/kontrabud…

Årets Top Gear superbil: Lamboghini Huracan.

Læg mærke til at designet er lavet med udgangspunkt i sekskanten. Stort set alle elementer, har seks kanter. Skarpt, elegant og outreret...

Læg mærke til at designet er lavet med udgangspunkt i sekskanten. Stort set alle elementer, har seks kanter. Skarpt, elegant og outreret…

Fordi den er hurtige, bedre og smukkere end den gamle Gallardo. Fordi den rammer 100 km/t på 3,2 sekunder, og fordi topfarten er i omegnen af 330 km/t.

JEG MENER: Det er svært at være uenig. Og så alligevel. I mit univers er 918 Spyder en vildere bil, og mens Huracan mest leverer en raffineret udgave af Gallardo, så disker 918 Spyder op med genuin ny og paradigmeskiftende hybridbilsteknologi, der får Huracan til at ligne gårsdagens superbil. Ikke at italieneren ikke er fantastisk og vild. Det er den. Men 918 er bare vildere og endnu mere fantastik.

Årets Top Gear bybil: Renault Twingo

Den ser funky og anderledes ud, og den minder heller ikke om noget andet du får i mikroklassen.

Den ser funky og anderledes ud, og den minder heller ikke om noget andet du får i mikroklassen.

Fordi det er den bedst designede bil i 2014. Ikke den smukkeste, men den hvor designet (altså form og funktion) går op i en højere enhed.

JEG MENER: Det som Top Gear lige sagde. Er helt og aldeles enig…

Årets Top Gear Hatchback: Citroen C4 Cactus

Fræk og fløjtende forførende. Den er simpel på den raffinerede Citroën-facon, og så leverer den læssevis af brugerglæde.

Fræk og fløjtende forførende. Den er simpel på den raffinerede Citroën-facon, og så leverer den læssevis af brugerglæde.

Less is more. Citroën had barberet det unødvendige væk (vægt og ligegyldige features), og leverer en bil, hvor det der er vigtigt er tilbage, og designet med kant, stil og fransk selvtillid.

JEG MENER: Igen det samme. C4 er genial og simpel og leverer læssevis af fransk charme. Nogen vil hade den, men dem der elsker den, elsker den betingelsesløst!

Årets Top Gear familiebil: Mercedes C-Klasse Touring

Den nye C-Klasse er smuk, og i stationcar-udgaven er den blevet endnu mere harmonisk at skue.

Den nye C-Klasse er smuk, og i stationcar-udgaven er den blevet endnu mere harmonisk at skue.

S-Klasse sikkerhedsfeatures og samlekvalitet i juniorformat. Den er svær ikke at elske, og den får både Audi A4 og BMW 3-serie til at se halvgamle ud. Både visuelt og teknisk.

JEG MENER: Igen er jeg tæt på enig. Mit problem i denne sammenhæng er, at priserne i England og i Danmark er så forskellige, og det danske afgiftssystem straffer C-Klassen. Så i det virkelige Danmark, vil jeg anbefale familiefaderen at købe en Ford Focus stationcar i stedet. Den kører særdeles fremragende, har en masse lækkert sikkerhedsudstyr og ser samtidigt skarp ud…

Årets Top Gear Coupe: Audi TT

Top Gear lader sig blæse bagover af det digitale design indvendigt, og bilens mange gadgets...

Top Gear lader sig blæse bagover af det digitale design indvendigt, og bilens mange gadgets…

Her er det de indre dyder, der tæller. Top Gear er vildt begejstret over indretning og den digitale brugerflade. Kombineret med Audis høje bundniveau, er det deres vinder.

JEG MENER: Ikke det samme. En coupe handler om alt andet end interiørdesign. Digitale brugerflader er interessante på din tablet eller smart-TV. Men en coupe handler om ydre design og elegance. Og her må jeg går en helt anden vej, og pege på en vogn, der i sig selv leger med grænserne for, hvad man kan kalde en coupe. BMWs 4-serie Gran Coupe har nemlig fire døre, og fucker derfor med begrebet. Men den hedder coupe og er noget af det smukkeste på landevejene lige nu…

Bilen ingen umiddelbart har brug for, men som i min optik er den smukkeste af de mellemstore BMWer - BMW 435i Gran Coupe

Bilen ingen umiddelbart har brug for, men som i min optik er den smukkeste af de mellemstore BMWer – BMW 435i Gran Coupe

Årets Top Gear Luksusbil: Mercedes S-Coupe

Mercedes S Coupe er kønnest skråt bagfra, hvor coupelinjerne rigtigt kommer til sin ret, og man ikke kan se krystallerne i forlygterne...

Mercedes S Coupe er kønnest skråt bagfra, hvor coupelinjerne rigtigt kommer til sin ret, og man ikke kan se krystallerne i forlygterne…

En bil der ikke handler om behov, men som handler om drømme og jeg-må-eje-faktor. Bilen er ikke mindre end fantastisk.

JEG MENER: At Top Gear langt hen ad vejen har ret. Problemet er, at luksus i Danmark er noget andet end luksus i England. Igen takket være afgiftsystemet. Så mit valg indenfor kongerigets grænser må være den nye Mercedes C-Klasse. Den er som en junior S-Klasse, og når der kommer en C-coupe engang i 2015, så vil den i den grad være med i spillet om titlen som både årets coupe og årets luksusbil!

Årets Top Gear cabriolet: Ferrari 458 Speciale Aparta

Vind i håret med over 300 km/t i en Ferrari, det er svært at konkurrerer med...

Vind i håret med over 300 km/t i en Ferrari, det er svært at konkurrerer med…

Fordi intet slår en dag i Toscanas bakker i en åben Ferrari.

JEG MENER: Igen – det er svært at være uenig. Meeeeen… Den er decideret latterlig dyr. Jeg vil til hver en tid foretrække en tur i Alperne i en Porsche Boxster i stedet, og i 2014 landede GTS udgaven af den centermotoriserede tysker, så den snupper jeg…

Årets Top Gear bil 2014: BMW i8

I8 er min drømmebil nr. 1 lige nu. Ved det godt, det er en fesen plug-in hybrid. Men seriøst, hvis det her er fremtiden, så er jeg måske også motorjournalist efter aflivningen af V12'eren, V8'eren og selv BMWs rækkesekser...

I8 er min drømmebil nr. 1 lige nu. Ved det godt, det er en fesen plug-in hybrid. Men seriøst, hvis det her er fremtiden, så er jeg måske også motorjournalist efter aflivningen af V12’eren, V8’eren og selv BMWs rækkesekser…

Fordi den ændrer spillets regler for hurtige biler. For altid. Det gør den til årets bil 2014!

JEG MENER: Præcis det samme. Den ultimativt vildeste biloplevelse jeg har haft i 2014, er min test af BMW i8. Læs hele historien her: https://kuffertogkoerehandsker.dk/2014/07/08/bmw-i8-blaeser-alle-af-banen/

Det bliver ikke mere fantastisk end det lige nu, og den viser vejen for meget mere end bare fremtidens sportsvogne…

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s