TEST: Subarus rallylyn begejstrer og irriterer…

BILTEST: Subaru er et af verdens mest modsætningsfyldte bilmærker. Noget af det mest kedelige udefra, men samtidigt noget af det mest robuste og velkørende, når man først er kommet bag rattet. Denne art bipolaritet går igen i alle deres modeller, som konsekvent efterlader et indtryk af, at det de gør godt, gør de rigtigt godt, og det de gør skidt, gør de ikke så godt…

Den dybblå farve, det gigantiske luftindtag og store frontspoiler. Den er god nok - det her er en Subaru opfodret på rally-moder-mælk...

Den dybblå farve, det gigantiske luftindtag og store frontspoiler. Den er god nok – det her er en Subaru opfodret på rally-moder-mælk…

Ikonet over alle Subaru-ikoner er Subaru WRX STI. I gamle dage hed den også Impreza, men så havde titlen flere tegn end en gennemsnitslig stregkode. Så mellemnavnet er sparet væk.

I den nyeste udgave leverer den 2,5 liters fire-cylindrede boxermotor med turbo 300 hk ved 6.000 o/min og 407 Nm ved 4.000 o/min. 0-100 km/t er ekspederet på 5,2 sekunder, og topfarten er 255 km/t.

Den gigantiske spoiler afslører bilen som rallyudgaven med 300 hk. Og som en rigtig brianbil - i den mest positive forstand overhovedet...

Den gigantiske spoiler afslører bilen som rallyudgaven med 300 hk. Og som en rigtig brianbil – i den mest positive forstand overhovedet…

Men det er altsammen bare tal. På landevejen kan man godt mærke musklerne. Den er hurtig, og det permanente firehjulstræk griber imponerende fat. Men den er også ukomfortabel. Hård i undervognen, knoklet i gearet og på ingen måde eftergivende. Til hverdagspendling skal man virkeligt være forelsket, for at leve med bilens sportslige kompromisløshed.

Men på en snoet jordvej, tilgiver jeg bilen med det samme. Tror ikke der findes biler, som står bedre fast på løst underlag i fart. Dens mekaniske firehjulstræk og rally-opfostrede differentialer, leverer kræfterne så vanvittigt imponerende til de fire hjul, at du kan ekspedere grusvej med en fart, som overrasker igen og igen. Hver gang man føler en tendens til udskridning, så skal den bare have et lille speedervip, og den griber fat i perlegruset igen, og flår sig frem istedet for til siden. Jeg har aldrig prøvet noget lignende. Den er som ninja på hjemmebane i et mørkt hus. Umulig at ryste eller slå ud.

Sådan ser indkørslen ud efter et par dage. Subaru WRX STI skriger på håndbremsevendinger og hjulspin!

Sådan ser indkørslen ud efter et par dage. Subaru WRX STI skriger på håndbremsevendinger og hjulspin!

Tilbage på landevejen er den dog mestendels frustrerende. Den ligner noget en 11-årig spirende bilnørd har tegnet, men sin gigantiske spoiler (kan fås i en GT version til 50.000 kr. ekstra uden spoileren…), sine gigantiske luftindtag og barnlige overentusiastiske streg. Men den er ikke lavet til at se køn ud, men til at imponerer på en markvej. Og foran skoler. Den har børnetække som få biler, og den får de uvidende små kommende entusiaster, til at tabe både næse og mund. Men du vil ikke få megen respekt foran en Audi-forretning, hvor konservativ elegance slå barnlig entusiasme med flere kilometer. Og det samme gælder givetvis foran golfklubben, rideklubben, frimurerlogen og på parkeringspladsen foran advokatsamfundet.

Så kan man naturligvis bare lade være med at parkerer de steder. Men hvis du har råd til de 650.000 kr., som bilen koster, så vil det givetvis være steder hvor du kommer, og så har vi balladen.

Konklusionen er, at WRX STI er rystende suveræn, når den er på hjemmebane på markvejen. Men et ninja-kostume passer ikke ind særligt mange andre steder, end i det mørke hus som er hjemmebanen, og så er vi tilbage ved Subarus evige forbandelse. De laver biler, der er voldsomt imponerende til det de er gode til. Men alt det andet kniber det med. Så udover markvejskørsel i lyntempo og evnen til at imponerer skolebørn, så er WRX STI ikke videre bevendt til hverdag…

One thought on “TEST: Subarus rallylyn begejstrer og irriterer…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s